حجتالاسلام سیدمسعود عمرانی، عضو هیئت علمی گروه معارف و معاون آموزشی فرهنگی و پژوهشی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی، در گفتوگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص نقش عقیدتی حضرت فاطمه زهرا(س) در ترویج فرهنگ شیعی، اظهار کرد: پیامبر اعظم(ص) در پایان عمر خویش بنا بر روایت مشهور حدیث ثقلین فرمودند: «انِّی تَارِک فِیکمْ أَمْرَینِ إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا کتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَهْلَ بَیتِی عِتْرَتِی أَیهَا النَّاسُ اسْمَعُوا وَ قَدْ بَلَّغْتُ إِنَّکمْ سَتَرِدُونَ عَلَی الْحَوْضَ فَأَسْأَلُکمْ عَمَّا فَعَلْتُمْ فِی الثَّقَلَینِ وَ الثَّقَلَانِ کتَابُ اللَّهِ جَلَّ ذِکرُهُ وَ أَهْلُ بَیتِی؛ همانا من دو چیز گرانبها را در میان شما باقی میگذارم، کتاب خدا و اهل بیتم را، تا زمانی که به این دو چیز گرانبها تمسک کنید، گمراه نخواهید شد، این دو از یکدیگر جدا نخواهند شد تا اینکه روز قیامت در کنار حوض کوثر نزد من بازگردند» که بر اساس این حدیث متواتر که مورد قبول شیعه و سنی است قول، فعل، سیره، گفتار و تقریر حضرت صدیقه زهرا(س) که از اهل بیت عصمت و طهارت هستند، به عنوان یک الگوی معصوم برای ما حجت است.
وی ادامه داد: با دقت در سخنان حضرت چه در خطبه فدکیه و چه غیر از آن و در احادیث دیگری که از حضرت رسیده ایشان علیرغم عمر کوتاه تحلیلهای عمیق پیرامون مسئله توحید، صفات و اسماء الهی، هدف آفرینش داشتند. تأکید بر مقام عظمای پیامبر(ص)، تأکید بر اهداف رسالت، تبیین اهمیت قرآن، اشاره به فلسفه احکام نیز در بیانات و احادیث حضرت مشهود است و در مجموع این بانوی بزرگوار خطوط کلی انسانیت را به شیعیان آموختند.
عمرانی اضافه کرد: بخش عمده گفتار حضرت در خطبه فدکیه علاوه بر توحید، معاد، فلسفه احکام حول محور ولایت و تأکید بر امامت حضرت علی(ع) است و علیرغم ظلمهایی که به حضرت فاطمه زهرا(س) شد، در مورد خود هیچ دادخواهی نکردند و لب به شکایت نگشودند و در واقع اصل راهبردی در گفتار حضرت زهرا(س) مسئله ولایت امیرالمؤمنین(ع) بود.
این پژوهشگر شیعهشناسی با اشاره به چرایی تأکید حضرت زهرا(س) بر مسئله ولایت، گفت: ولایت در فرهنگ شیعی به معنای جانشینی پیامبر(ص) در همه ابعاد است و تنها مربوط به ولایت دنیوی و خلافت ظاهری نیست، بلکه مسائل معنوی را دربرمیگیرد.
وی تصریح کرد: اگر حکومت عادل نباشد، نظم امت از بین میرود و فاسدان مناصب حساس را تصاحب کرده در نتیجه بی المال مسلمین به غارت میرود و ظلم همه جا را فرا میگیرد و ظالمان بر مظلومان تسلط پیدا میکنند، همانطور که در تاریخ معاصر و تاریخ گذشته جلوههایی از فساد حاکمان ناعادل ثبت شده است.
عضو هیئت علمی گروه معارف و معاون آموزشی فرهنگی و پژوهشی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهیدبهشتی ابراز کرد: از یک سو مأموریت امام مختص به شبه جزیره عربستان و در زمان خاص نبوده است، بلکه مسئله امامت همه زمانها در همه اعصار و همه مکانها را شامل میشود.
عمرانی اظهار کرد: انحراف از امامت یک مسئله صرفاً تاریخی نیست، چرا که مسئله امامت باعث بقا و حفظ اهداف آفرینش در همه اعصار و زمانهاست.
این پژوهشگر شیعهشناسی بیان کرد: حضرت زهرا(س) در خطبه اول فدکیه به تحلیل مسائلی از جمله توحید، مبدا و معاد پرداختهاند، اما در خطبه دوم که در جمع زنان انصار و مهاجرین مطرح فرمودند، حول محور ولایت و امامت سخن گفتهاند.
وی اضافه کرد: گریه حضرت به خاطر بحث احساسات نبود، بلکه این گریه یک گریه سیاسی بود، گریه برای مظلومیت امیرالمؤمنین علی(ع) که الگوی انسانیت برای همه بشریت و جمیع ادیان است و از امامت کنار گذاشته شد، گریه حضرت برای مورد غفلت قرار گرفتن این بزرگترین نعمت الهی یعنی امامت بود.
انتهای پیام