هدف از جهاد تبیین روشنگری و بیان حقایقی است که به بصیرت و آگاهی جامعه منجر شود اما در دوره کنونی این مسئله اهمیت و ضرورت ویژهای دارد، تببین و روشنگری همواره امر لازمی است و متولیان و مسئولان باید در این زمینه کوشا باشند و جهادگونه عمل کنند بهویژه اهمیت آن در این دوران که دشمنان در پی کتمان و پوشاندن حقایق هستند و در صدد هستند با طرح شایعاتی ذهن جامعه را دچار ابهام کرده و شبهاتی را مطرح کنند و در شرایط فتنهانگیزی و شبههافکنی دشمنان که منجر به آشوب و فتنه میشود، تبیین حقایق و مسائل و بیان حقایق ضرورت و اهمیت دارد که بخشی از این چالشها و مسائل ناشی از غفلت، عدم توجه و تبلیغات سوءدشمنان است که شبانهروز در فضای حقیقی و مجازی با استفاده از همه امکانات برای رسیدن به اهداف خود تلاش میکنند و ما در شرایط جنگ رسانه و تبلیغاتی قرار داریم و باید به صورت جهادی عمل کرد و نباید در مقابل توطئه دشمنان ساکت ماند، ایکنا از آذربایجانغربی با رسول خداویردیوند کشتیبان، سرپرست دانشگاه فنی و حرفهای آذربایجانغربی در این خصوص گفتوگو کرده که در ادامه میخوانیم:
تبیین باعث آشکار شدن حد فاصله فعلی با گذشته است، جهاد تبیین یعنی باید تلاش کنیم تا حقیقتها را آشکار و خدمات نظام را بازگو و امیدواری در جامعه ایجاد شود و برای روشن شدن حقایق تفکراتی ایجاد کرد تا انتخاب به درستی اتفاق افتد و اگر جهاد در کنار تبیین قرار گیرد تلاش مستمر به وجود میآید و تلاش مستمر در تبیین باعث گرفته شدن جلوی انحرافات شده و حقایق بطور واضح در اختیار مردم قرار گیرد.
رهبر معظم انقلاب فرمودند: «مردم حقیقت را بدون غبارآلود دریافت خواهند کرد»، تبیین اساس کار ما است و ما با ذهنها، دلها مواجهیم و باید آنها قانع شود تا بدنها و جسمها به راه و کار افتند و این فرق بین تفکر اسلامی و تفکرات غیراسلامی است؛ آنها به تبیین اعتقادی ندارند.
ما باید افکار عمومی را بهسمت راه درست و منطقی و عقلانیت انقلابی، هدایت کنیم، «جهاد تبیین»، خنثیکننده توطئه دشمن است که با آن میتوان حرکات صحیح را منتشر کرد و به سؤالات پاسخ داد و با ابهامآفرینیهای موجود در فضای اجتماعی و مجازی مقابله کرد.
مخاطب ویژه جهاد تبیین بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری جوانان هستند زیرا آنها نسبت به گذشته آگاهی، اطلاعات و دانش لازم را نداشته و قرار است جوانان در آینده برای پاسداری از انقلاب اسلامی شمشیر بزنند، بنابراین لازم است اقدامات رسانهای و تبیینی را برای بیانیه گام دوم انجام دهیم، محتوای بیانیه گام دوم به طور عمده گزارهای خبری است که به نظر میرسد بستهای تبیینی از گذشته، حال و آینده انقلاب اسلامی در آن ترسیم شده است.
باید ترسیمی از گذشته را برای نسل جوان داشته باشیم، آنها را با دستاوردهای انقلاب آشنا کنیم و ایجاد خودباوری در جوانان و اینکه «ما میتوانیم» را نهادینه کنیم و ضرورت دارد، به صورت همه جانبه اعتقادات عمیق مردم و باورهای دینی آنها را برای نسل جوان تشریح کنیم تا این نسل بدانند مردم نسبت به اعتقادات خود بسیار حساس هستند.
به رغم این که برخی جوانان ما نخبه و با هوش هستند اما خیلی از رخدادهای انقلاب را نمیدانند و از موقعیت کشور در گذشته بیخبرند و در جریان نیستند، که این کشور در رژیم گذشته هیچ ارادهای برای مدیریت خود نداشت و زمام امور دست خارجیها بود، لذا باید از مواهب تبیین استفاده کنیم و نسبت به تنویر افکار عمومی و جوانان اهتمام ویژه داشته باشیم.
مسئولان باید بحث تبیین را نسبت به حقایق انجام دهند و بیان کنند زیرا هنوز بسیاری از حقایق هستند که تبیین نشدهاند و یا به خوبی این کار انجام نشده است.
در مقابل تبیین، حرکت گمراهکننده و تحریفکننده دشمن وجود دارد که از جوانب مختلف و از صدها طرف به سوی جمهوری اسلامی ایران سرازیر شده و میخواهد افکار مردم را مورد اثر پذیری سمآلود قرار دهد بنابراین مسئولان در این زمینه وظایف سنگینتری بر دوش دارند و بهنوعی باید پاسخگویی به شبهات و اعتراضات را با رویکرد تبیین موردتوجه قرار دهند و در رسانهها منتشر کنند تا حقایق برای همه آشکار شود.
امروز در دو حوزه نیازمند تلاش هستیم که در وهله اول جهاد تبیینی است که مقام معظم رهبری توصیه کردهاند و این جهاد برابر جنگ شناختی و جنگ ادراکی که در فضای مجازی، محیطهای و گوشههای مختلف دنیا علیه کشورمان تدوین شده به پا خاسته است و انقلاب ما انقلاب فرهنگی است و زیر بنای باورهای ما فرهنگی است اما معیشت و اقتصاد مردم برای ما اولویت دارد و البته مسئولان جمهوری اسلامی در هر گوشه کشور وظیفه خطیری جهادد تبیین انقلاب اسلامی و بیانیه گام دوم و گسترش خدماترسانی به مردم وظیفه خود باید بدانند.
جهاد تبیین جهادگر میخواهد، مدارس عامل مهمی در تربیت اسلامی و انقلابی نسل جدید و شکلگیری بستر جهاد تبیین است و باروحیه انقلابی و آرمان خواهی و با روشهای امروزی در کنار تجهیز به علم و دانش به نسل نو منتفل کنیم.
ایجاد روحیه خودباوری، برنامهریزی و اجرای سیستم پاداش به دانشآموزان تلاشگر جهت سوق دادن هر چه بیشتر آنها به سمت تحقیق و پژوهش، فراهم آوردن محیط مناسب در فضای مدرسه جهت انجام فعالیتهای تحقیقاتی و مطالعاتی دانشآموزان و بهرهگیری از اولی دارای ظرفیت و توان علمی در انجام پروژههای علمی و تحقیقاتی، حضور در همایشهای علمی تحقیقاتی و پژوهشی، از عوامل مهمی برای برنام ریزی محسوب میشود.
گفتوگو و تنظیم: الناز نقی زاده
انتهای پیام