کمال‌گرایی در مسیر حفظ قرآن را کنار بگذارید
کد خبر: 4110931
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴
توصیه یک حافظ قرآن

کمال‌گرایی در مسیر حفظ قرآن را کنار بگذارید

یک نوجوان حافظ کل در همدان در توصیه‌ به نوجوانانی که قصد حفظ قرآن دارند، گفت: در قدم اول سعی کنید خود واقعیتان را در زندگی پیدا کنید و بعد هدفتان را از حفظ قرآن مشخص کنید، سپس با علاقه به سمت حفظ قرآن بروید، در این مسیر کمال‌گرایی را کنار بگذارید و از روزی نیم صفحه شروع کنید و آرام آرام محفوظات خود را بیشتر کنید.

زهره وحدتی‌منش حافظ نوجوان همدانیزهره وحدتی‌منش، حافظ نوجوان همدانی که از سال ۹۴ شروع به حفظ قرآن کرده است و طی ۹ ماه توانسته کل این کتاب آسمانی را حفظ کند، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان اظهار کرد: 16 سال دارم و در حال حاضر در پایه دهم رشته تجربی و در دبیرستان تیزهوشان همدان مشغول به تحصیل هستم.

وی افزود: در محفل قرآنی که در حسینیه امام(ره) با دعوت از حنانه خلفی، حافظ کل نوجوان برگزار شده بود، برای اولین بار شرکت داشتم، صحبت‌های حنانه باعث شد جرقه‌ای در ذهنم برای رفتن به سمت قرآن زده شود که آیا من هم می‌توانم مثل حنانه و در مدت زمانی کوتاه کل قرآن را حفظ کنم.

این حافظ نوجوان ادامه داد: خواهرم از این موضوع باخبر شد شروع کرد به انگیزه دادن به من و به‌عنوان یک همراه در طول این مسیر کنارم بود؛ در اصل مشوق و محرک اصلی من در مسیر حفظ قرآن خواهرم بود، در آخر در سال 1395 تنها حافظ کلی بودم که در همدان در سن ۹ سالگی و در مدت ۹ ماه حافظ کل قرآن شدم.

وحدتی‌منش با اشاره به اینکه در آزمون بین‌المللی حفظ کل قرآن با نمره ۱٠٠ موفق به گرفتن گواهینامه بین‌المللی حفظ کل شده است، بیان کرد: حفظ قرآن تأثیر شگرفی بر زندگی من داشته است، به‌طوری که مسیر زندگی‌ام را تغییر داد. یافتن معنای زندگی در سایه قرآن یک تولد دوباره است و در این مسیر حکمت‌های قرآنی کمک می‌کند تا از جاده اصلی لغزش نکنیم، چراکه بسیاری از نوجوانان که این حکمت‌ها را در نیافته‌اند وارد جاده‌های فرعی متعدد در زندگی می‌شوند و مسیر اصلی را گم می‌کنند.

این حافظ قرآن ادامه داد: سحرخیزی، تقویت حافظه، ایجاد و تقویت آرامش درونی از برکات حفظ قرآن در زندگی من بوده است. قرآن بر همه جنبه‌های زندگی من تأثیر گذاشت و با وجود حفظ آیات قرآنی توانستم به خدا خیلی بیشتر نزدیک شوم و ارتباطم را با آفریدگارم حفظ کنم.

وی با بیان اینکه در سن ۱۰ سالگی در کنکور علوم قرآنی مجاز به انتخاب رشته شدم، گفت: در پایه چهارم ابتدایی در کنکور علوم قرآنی شرکت کردم و مجاز به انتخاب رشته شدم، اما به علت علاقه زیادی که به رشته پزشکی داشتم، گویی خدا سرنوشت من را در مسیر دیگری رقم زده بود و در رشته تجربی ادامه تحصیل دادم.

وحدتی‌منش با بیان اینکه پس از اتمام حفظ کل، شروع به حفظ صحیفه سجادیه کردم و آخرین صفحه کتاب مناجات‌های امام سجاد(ع) را در حرم امام رضا(ع) به پایان رساندم، گفت: در عین حال در پایه ششم ابتدایی به علت اینکه مفهوم حکمت‌های نهج‌البلاغه برایم جذابیت بسیار بالایی داشت و بر شخصیت من تأثیرگذار بود، ۳۱۳ حکمت نهج‌البلاغه را حفظ کردم و اکنون که در پایه دهم هستم در کنار درس، به علایق و دغدغه‌های دینی و قرآنی می‌پردازم.

وی در توصیه‌ به افرادی که قصد حفظ قرآن دارند، اظهار کرد: در قدم اول سعی کنید خود واقعیتان را در زندگی پیدا کنید و بفهمید اصلا خدا برای چه انسان‌ها را آفریده است و بعد هدفتان را از حفظ قرآن مشخص کنید. سپس با علاقه به سمت حفظ قرآن بروید، در این مسیر کمال‌گرایی را کنار بگذارید و از روزی نیم صفحه شروع کنید و آرام آرام بیشتر کنید، اما هیچ وقت مسیری که در پیش گرفتید را قطع نکنید.

این حافظ قرآن بیان کرد: در این مسیر اتفاقات زیبایی در انتظار است، اما لازمه دیدن این اتفاقات خوب پشتکار و اراده قوی و دلیلی برای ادامه دادن و پیوستگی در این مسیر است. قرآن‌آموزان باید تحت‌تأثیر یک آموزش درست قرار بگیرند و با آرامش به مسیر خود ادامه دهند تا نور خدا را در زندگی ببینند.

وحدتی‌منش با اشاره به برنامه‌اش برای ادامه مسیر زندگی گفت: در حال جنگیدن برای ساختن آینده‌ای هستم که قرار است آجرهایش را با دستان خودم روی هم بگذارم، امیدوارم همان خدایی که از اول نگاهش به من یک نگاه خاص و ویژه بود، تا آخر کار هوایم را داشته باشد.

انتهای پیام
captcha