اقدام مجاهدانه محمدرضا جاهدی‌نیا برگرفته از مفاهیم قرآنی بود
کد خبر: 4111937
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲

اقدام مجاهدانه محمدرضا جاهدی‌نیا برگرفته از مفاهیم قرآنی بود

مشاور مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: نکوشت اقدام محمدرضا جاهدی‌نیا حافظ کل قرآن، حداقل وظیفه ما در حوزه ترویج رفتارهای قرآنی است. اقدام مجاهدانه او برگرفته از مفاهیم قرآنی است که آموخته و از حقی که برای او ثبت شده است، می‌گذرد.

محمدرضا جاهدی‌نیا حافظ کل قرآنبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، نشست خبری اعلام برنامه‌های مراسم نکوداشت معلم قرآنی و حافظ کل قرآن استاد محمدرضا جاهدی‌نیا با حضور محمدتقی فخریان، مشاور مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی و عضو هیئت امنای ستاد مردمی تجلیل از پیشکسوتان و فعالان قرآن و عترت خراسان رضوی و مختار دهقان، قاری بین‌المللی و عضو هیئت امنای ستاد مردمی تجلیل از پیشکسوتان قرآن و عترت خراسان رضوی برگزار، امروز 13 دی ماه در محل دفتر خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

محمدتقی فخریان، مشاور مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی و عضو هیئت امنای ستاد مردمی تجلیل از پیشکسوتان در این نشست، ضمن گرامیداشت سالروز شهادت شهید سردار سلیمانی، اظهار کرد: در حوزه قرآن که مبنای شکل‌گیری انقلاب جمهوری اسلامی ایران است، در مقاطع مختلف زمانی نیز جمهوری اسلامی به سراغ قرآن رفته تا وظیفه خود را نسبت به قرآن و ترویج و گفتمان‌سازی قرآن کریم فراهم کند، اما آنچه نشان می‌دهد، طبق فرمایش مقام معظم رهبری ما نتوانسته‌ایم در عرصه‌های مختلف این حوزه بسیار موفق عمل کنیم و انتظار بسیار بالاتر از این در حوزه جریان‌سازی قرآن کریم بوده است.

وی ادامه داد: اسنادی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده، مطالبه‌گری‌هایی انجام داده‌ایم، اما به نتیجه‌ایی که مد نظر نظام محتوایی و معنایی انقلاب اسلامی در حوزه قرآن است، اتفاق نیفتاد. سال 88 برای نخستین بار سند توسعه قرآنی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و به دستگاه‌های تعلیم و تربیت همچون آموزش و پرورش مأموریت داده شد تا در حوزه آموزش عمومی قرآن کریم زمینه را برای دانش‌آموزان، نوجوانان و جوانان فراهم کند.

مشاور مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: در همین راستا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مأموریت‌هایی در حوزه ترویج و تبلیغ قرآن کریم داده شد و نیز وزارت فرهنگ و آموزش عالی هم مأموریتی این چنینی در اختیار داشت. با بررسی‌های انجام شده در دوره 10 ساله مشاهده شد، نه تنها در این حوزه پیشرفتی از این دستگاه‌ها حاصل نشده، بلکه حرکت‌هایی خلاف سند توسعه قرآنی، همچون طرح سند 2030 در آموزش و پرورش نیز شکل گرفت.

عضو هیئت امنای ستاد مردمی تجلیل از پیشکسوتان و فعالان قرآن و عترت خراسان رضوی بیان کرد: اتفاق خوب در این میان توصیه‌های مرتب مقام معظم رهبری در خصوص تذکر و مطالبه از دستگاه‌ها بوده است تا اینکه با خطاب رهبری بر حرکت مردمی و خودجوش این اتفاق بیافتد و محافل خانگی و کرسی‌های تلاوت محلی در این عرصه فعال شوند.

فخریان با اشاره به اقدام شجاعانه و بسیار جوانمردانه محمدرضا جاهدی‌نیا معلمی از دیار سبزوار، ابراز کرد: نکوشت اقدام او، حداقل وظیفه ما در حوزه ترویج رفتارهای قرآنی است. اقدام مجاهدانه او برگرفته از مفاهیم قرآنی است که آموخته و از حقی که برای او ثبت شده است، می‌گذرد.

در ادامه مختار دهقان، قاری بین‌المللی و عضو هیئت امنای ستاد مردمی تجلیل از پیشکسوتان قرآن و عترت خراسان رضوی ضمن، اشاره به خطای سهوی صورت گرفته در داوری مسابقات بین‌المللی ایران در سال 1400 که طی آن محمدرضا جاهدی‌نیا نفر اول مسابقات حفظ معرفی می‌شود، بیان کرد: هنگامی که به او این خبر اعلام می‌شود، او با اصرار بر داوران برای مشاهده مجدد مسابقه بر اثبات حق دیگری و چشم‌پوشی از امتیازات ناشی از رتبه اول تلاش می‌کند.

وی گفت: حساسیت موضوع از آن جهت است که تنها نفر اول مسابقات حفظ به مسابقات جهانی راه می‌یابد واز مزایای آن بهره‌مند می‌شود. از سوی دیگر در چهل دوره از مسابقات چنین خطایی رخ نداده است، اما چنین اتفاقی به نوعی تلنگری بر داوران مسابقات نیز است.  

عضو هیئت امنای ستاد مردمی تجلیل از پیشکسوتان قرآن و عترت خراسان رضوی ضمن اشاره به گفت‌وگو با جاهدی‌نیا، تصریح کرد: این حافظ قرآن در پاسخ به اینکه چگونه توانستی بر هوای نفس خود غلبه کنی؟ با استناد به حديث حضرت رسول (ص) مبنی بر اينكه «النَّجاةُ فی الصِّدق سربلندی و نجات انسان در صداقت و شفافيت است» در آن شرایط حساس عمل کرده است و با تاکید بر بازبینی مجدد فیلم، از رتبه اول به رتبه ششم تنزل می‌یابد.

حرکت محمدرضا جاهدی‌نیا، می‌تواند الگویی جریان‌ساز باشد

دهقان با بیان اینکه چنین حرکت‌هایی باید تکریم شود، افزود: ستاد مردمی تجلیل از پیشکسوتان قرآن و عترت خراسان رضوی بر این مبنا قصد دارد مراسم نکوداشتی در روز پنج شنبه مورخ 15 دی‌ماه 1401 ساعت 18 بعدازظهر در تالار نور مشهد برگزار کند. جنس تجلیل از جاهدی‌نیا برخلاف تجلیل‌های گذشته که با نگاه تأمین مادی تکریم شوندگان صورت می‌گرفت، مادی نیست، بلکه تنها بزرگ شدن و مطرح  شدن حرکتی است که به‌ویژه برای جامعه دانش‌آموزی می‌تواند جریان‌ساز باشد.

این قاری بین‌المللی قرآن اظهار کرد: دستاورد چنین نکوداشتی تأکید بر اهمیت منش قرآنی و ترسیم الگوی‌های راستین و ترویج آن برای جامعه است که از وظایف اصلی ما در ستاد مردمی تجلیل از پیشکسوتان قرآن و عترت خراسان رضوی است. در این مراسم از یک شخص تجلیل نمی‌شود، بلکه یک حرکت، رفتار و الگو ترویج می‌شود.

انتهای پیام
captcha