اصالت و فرهنگ‌های دین‌مدارانه در روستا باید حفظ شود
کد خبر: 4112449
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸
وزیر کشور:

اصالت و فرهنگ‌های دین‌مدارانه در روستا باید حفظ شود

وزیر کشور گفت: اصالت‌ها، هویت‌ها و فرهنگ‌های دین‌مدارانه در روستا باید حفظ شود و مراقبت کنیم که با دخالت‌های بیرونی دچار مشکل نشود.

احمد وحیدی وزیر کشوربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از اداره کل روابط‌عمومی استانداری خراسان رضوی، احمد وحیدی وزیر کشور امروز 15دی ماه، در آیین آغاز طرح تحول روستایی و گردهمایی ۲۵۰۰ دهیار  خراسان رضوی، اظهار کرد: در مسئله حکمرانی روستایی غفلت شده است و حکمرانی یکپارچه اتفاق نیافتاده است. این موضوع منجر به این شده است که حدود 60 هزار منطقه مسکونی خالی از جمعیت در کشور داریم. یعنی مناطقی که بخشی از امکانات مانند آب، برق، گاز و... با هزینه‌های فراوان به آن جا منتقل شده است، اما متاسفانه به هر دلیلی خالی از سکنه شده که این خسارت بزرگی است.

وی با بیان این که چرا برخی روستاییان به روستایی بودن‌شان افتخار نمی‌کنند، بیان کرد: این درحالی‌ست که روستایی بودن یک افتخار است، چرا که روستا محل تولید، اصالت، هویت و... است. بسیاری از بزرگان ما از روستاها برخاستند و علمای بزرگ ما غالبا روستایی بودند.

وحیدی افزود: در برخی روستاها مشاهده می‌کنیم که یک فرد با اراده، روستا را دگرگون کرده است. مثلا به یکی از روستاها رفته بودیم و تمام افراد روستا در حال تکاپو و فعالیت اقتصادی بودند. هر خانه به یک کارگاه تبدیل شده بود. برخلاف بسیاری از روستاها که جوانان در آن حضور ندارند، در برخی روستاها جوانان حضور فعال دارند و یکی از روستاهایی که دیدیم، صادرات به کشورهای اروپایی داشت. غالب بانوان این روستاها هم با لباس‌های بسیار خوب و اسلامی در حال فعالیت بودند.

وزیر کشور اظهار کرد: روستا نباید مانند شهر مصرف‌گرا شود و دهیاران باید از فرهنگ و اصالت روستاها مراقبت کنند. امروز پسماند برخی از روستاها با ماشین به منطقه دیگری حمل می‌شود تا در جای دیگری دفن شود، در حالی که این پسماند باید در بخش‌های مختلف روستا مانند کود و... مورد استفاده قرار گیرد. نباید روستا از برخی آداب مصرفی بد شهری الگوپذیری کند.

وی اضافه کرد: یکی از ارکان مهم امنیت ملی، امنیت غذایی است و محور امنیت غذایی، روستا است. امنیت غذایی کشور بر پایه روستا است و نباید فرهنگ اشتباهی در روستا پرورش یابد. هر فرد روستایی باید خود را به‌عنوان یک فعال اقتصادی بشناسد. حوزه‌های مختلفی مانند گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی و... در روستاها وجود دارد که ثروت‌آور هم هستند و باید فعال شوند.

وحیدی با اشاره به زنان روستایی، ابراز کرد: به هر روستایی که سر زدیم، هویت بانوان از نظر پوشش بسیار عالی بود چرا که هویت زن ایرانی این‌گونه‌ است. اصالت‌ها، هویت‌ها و فرهنگ‌های دین‌مدارانه در روستا باید حفظ شود و مراقبت کنیم که با دخالت‌های بیرونی دچار مشکل نشود.

انتهای پیام
captcha