فعالیت بیش از ۲۵۰ صلح‌یار برای تحقق صلح و سازش در استان کرمان
کد خبر: 4113408
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۲

فعالیت بیش از ۲۵۰ صلح‌یار برای تحقق صلح و سازش در استان کرمان

رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه توصیه اسلام در اختلافات بر صلح و سازش است، گفت: برای تحقق امر صلح و سازش امروز در بیشتر مساجد، تکایا، مراکز فرهنگی و... صلح یاران حضور دارند و در استان کرمان ۳۷ هیئت صلح و ۲۵۸ صلح‌یار فعال هستند.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی رئیس کل دادگستری کرمان

به گزارش ایکنا از کرمان، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری استان کرمان امروز، ۱۹ دی‌ماه در آیین افتتاح دفتر هیئت صلح رسانه‌های استان کرمان در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان، بیان کرد: افتتاح این هیئت در راستای ترویج فرهنگ صلح و سازش است زیرا رسانه‌ها و مطبوعات و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در زندگی و فرهنگ مردم نقش مهمی دارند.

وی با بیان اینکه صلح و سازش یک فرهنگ دینی و توصیه بزرگ اسلامی است که هم در آیات قرآن و هم در سیره ائمه جایگاه والایی دارد، افزود: توصیه اول اسلام برای رفع اختلافات بر صلح و سازش است. وجود اختلافات بین افراد طبیعی است و خداوند در مقابل این نزاع‌ها برای انسان توصیه‌هایی دارد. در مرتبه اول انسان باید به گونه‌ای در زندگی عمل کند که این اختلافات ایجاد نشود و انسان‌ها به حقوق خود قانع باشند و به حق دیگران تجاوز نکنند.

حمیدی تصریح کرد: سیره عملی ائمه(ع) نشان می‌دهد که آنها بزرگترین افرادی بودند که فرهنگ صلح و سازش را بین مردم گسترش می‌دادند. عقل نیز ایجاب می‌کند که اختلافات با صلح و سازش حل و فصل شود زیرا هم ماندگاری بیشتری دارد، هم هزینه کمتری را به جامعه تحمیل می‌کند و هم آثار و برکات بیشتری خواهد داشت.

این مقام قضایی گفت: در نظام جمهوری اسلامی تلاش‌های فراوانی برای نهادینه شدن فرهنگ صلح و سازش انجام شده که نمونه آن تأسیس شوراهای حل اختلاف از حدود ۲۰ سال گذشته در قوه قضاییه است. امروز شوراهای حل اختلاف در دستگاه قضا نعمت بزرگی هستند و سالیانه میلیون‌ها پرونده را رسیدگی و حل و فصل می‌کنند و برکات آن قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه در اسناد بالا دستی، سیاست‌های ابلاغی و بیانیه گام دوم، صلح و سازش و توسعه و ترویج فرهنگ آن در دستور کار و مورد توجه ستاد صبر و شوراهای حل اختلاف است، ادامه داد: در جاهایی که شرایط ایجاب می‌کند از شورای حل اختلاف استفاده می‌کنیم اما افرادی مانند بزرگان طوایف، ریش سفیدان و... هستند که شرایط ابلاغ حکم از سوی قوه قضاییه را ندارند و برای اینکه از ظرفیت این افراد در صلح و سازش استفاده شود ستاد صبر شکل گرفت و کسانی به عنوان صلح یار به کار گرفته می‌شوند. امروز در بیشتر مساجد، تکایا، مراکز فرهنگی و... صلح یاران حضور دارند و امروز در استان کرمان ۳۷ هیئت صلح و ۲۵۸ صلح‌یار وجود دارد.

رئیس کل دادگستری استان با اشاره به افتتاح دفتر هیئت صلح رسانه‌ای کرمان در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: در این هیئت اختلافاتی که بین اصحاب رسانه‌ها با یکدیگر، با مردم و با مسئولان به وجود می‌آید بررسی شده و برای رفع این اختلاف تلاش خواهد شد تا علاوه بر ترویج فرهنگ صلح و سازش در جامعه، مطبوعات نیز تشویق شوند تا این فرهنگ را در بین مردم نهادینه کنند.

انتهای پیام
captcha