نبض سیاسی و امنیتی دنیا با نبض انقلاب اسلامی ایران می‌تپد
کد خبر: 4113761
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۰
کلانتری:

نبض سیاسی و امنیتی دنیا با نبض انقلاب اسلامی ایران می‌تپد

تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) با بیان اینکه انقلاب اسلامی، بزرگترین انقلاب مردمی جهان است که توسط عالِمان شیعه در ایران شکل گرفته است، گفت: در حقیقت نبض سیاسی، امنیتی و اقتصادی دنیا با نبض انقلاب اسلامی ایران می‌تپد و همه دنیا در هنگام تصمیم‌گیری حواسشان به اینجا است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری، تولیت حرم مطهر شاهچراغ(ع)به گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل آستان مقدس شاهچراغ(ع)، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری، تولیت حرم مطهر شاهچراغ(ع) امروز، 20 دی در کارگاه مهارت‌افزایی فرهیختگان فرهنگی فرماندهی انتظامی استان فارس ویژه مبلغان گفت: زمانی که در آن قرار داریم و این فرصتی که خداوند در اختیار روحانیت شیعه گذاشته است در تاریخ تشیّع اصلاً نظیر ندارد و بی‌بدیل است.

وی با بیان اینکه این‌ها برکت خون شهدا و مرارت‌ها و زحماتی است که عالمان و روحانیون پیش از ما متحمل شدند، چقدر عالِم دینی مظلومانه به شهادت رسیدند تا شیعه بتواند گامی به سمت جلو بردارد، افزود: غیر از شهید اول و دوم، شهید ثالث هم داریم. این شهید والامقام، قاضی سید نورالله حسینی مرعشی شوشتری است که قبر ایشان در شهر آگره در هند است، شهری که بنای تاج محل، این اثر تاریخی بزرگ در دنیا که به دست ایرانیان ساخته شده در آن قرار دارد. تاج محل در حقیقت در چهارصد سال پیش محل زندگی سلاطین ایرانی حاکم بر هند بوده است که قبرشان هم همان‌جا است.

کلانتری ادامه داد: مرحوم قاضی شوشتری که از عالمان بزرگ شیعه بوده است در آن زمان به صورت تقیه در دارالحکومه هند خدمت می‌کرده است. آن‌ها سنی مذهب بودند و ایشان هم تقیه می‌کرده و آنجا قاضی القضات دارالحکومه هند بوده است. بالاخره به شکلی کشف می‌شود که شیعه است و به هزار ضربه شلاق محکوم می‌شود. در زمان حاکمیت و دیکتاتوری استالین بر شوروی نیز چنین حکم‌هایی صادر می شده است و در کتاب‌ها هم انعکاس دارد. ایشان را به خاطر شیعه بودن آنقدر شلاق می‌زنند که به شهادت می‌رسد.

وی اضافه کرد: قبل از ایشان، زندگی شهید اول، مؤلف کتاب لمعه هم همین‌طور بوده است. محمدبن جمال الدین مکی عاملی، مشهور به شهید اول یا شیخ شهید از فقیهان شیعه در قرن هشتم قمری و ساکن دمشق بوده است. وقتی سربداران در ایران قیام می‌کنند، یک نفر را به دمشق خدمت ایشان می‌فرستند و از ایشان دعوت می‌کنند که به ایران تشریف بیاورند. چون شیعیانی در ایران قیام کرده‌اند و نیاز به مجتهدی دارند که رهبری را به عهده بگیرد تا بتوانند در پرتو هدایت‌هایش پیش بروند.

تولیت حرم شاهچراغ(ع) افزود: شهید اول در حال تقیه بود و دروس اهل سنت شامل فقه و حدیث اهل سنت را درس می‌داد و شب‌ها در خلوت برای چند طلبه شیعه، فقه شیعه را تدریس می‌کرد. بعداً فهمیدند که ایشان شیعه است و با طناب دار، اعدام شد و جنازه‌اش را به آتش کشیدند و خاکسترش را به دریا ریختند. این مسیر در شیعه طی شده است و از غدیر خم تا سقیفه و کربلا این مسیر به این سختی توسط عالمان دین طی می‌شود تا به انقلاب اسلامی ایران می‌رسیم.

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی گفت: اینکه بسیاری از بزرگان ما می‌گویند این انقلاب و این نظام جزو آمال و آرزوهای اهل بیت(ع) و تمام عالِمان شیعه و همه رهروان اهل بیت عصمت و طهارت(ع)  در طی چهارده قرن گذشته بوده است، به دلیل همین مرارت‌ها و سختی‌ها بوده است و به همین خاطر می‌گوییم این فرصت، بی بدیل است و در تاریخ سابقه ندارد و امروز ما پرچم‌دار این نهضت و این نظام و این تشیّع هستیم که ان‌شاءالله قرار است به سمت یک نظام جهانی تحت پرچم حضرت بقیة‌الله الاعظم امام عصر(عج) حرکت کند.

وی یادآور شد: اینکه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به جوانان توصیه می‌کنند که تاریخ سیاسی معاصر را مطالعه کنید، این توصیه شامل این جمعی که اینجا نشسته‌اند هم می‎شود. تاریخ سیاسی معاصر و تاریخ انقلاب اسلامی ایران جزو واجباتی است که ما باید به آن اشراف داشته باشیم. اگر مطالعه کنیم به حرکت پیوسته و مستمر روحانیت در طول دویست سال گذشته واقف می‌شویم. روحانیت شیعه از این آزمون بزرگ، سربلند بیرون آمده است. از انقلاب اسلامی که به عقب برویم، نهضتی که قبل از آن بوده است نهضت پانزده خرداد سال ۱۳۴۲ و قبل‌تر، نهضت ملی شدن صنعت نفت و پیش از آن به نهضت جنگل و نهضت مشروطه در سال ۱۲۸۵ می‌رسیم و قبل از آن به نهضت تحریم تنباکو می‌رسیم که 10 سال قبل از نهضت مشروطه است. قبل از انقلاب اسلامی هر نهضتی را که بررسی می‌کنید، روحانیت نقش اصلی را دارد.

تولیت حرم مطهر شاهچراغ(ع) همچنین مواردی از نقش روحانیت در قیام 15 خرداد را بیان کرد و سپس افزود: در نهضت مشروطه چقدر فقیه و مجتهد به شهادت رسید. در نهضت جنگل، میرزا کوچک خان جنگلی یک روحانی است. نهضت‌هایی که در ایران شکل گرفته است همیشه برای دو هدف مبارزه می‌کردند. یکی برای دفع سلطه بیگانه و دیگری علیه استبداد داخلی بوده است.

وی تصریح کرد: از مشخصات اصلی نهضت‌هایی که در این دویست سال گذشته توسط عالِمان شیعه در ایران رهبری شده است، این است که همزمان، هم سلطه استکبار و هم استبداد داخلی را نشانه می‌گیرد و این برای روحانیت افتخار است که هم استکبار را خوب می‌شناخته و لذا با استکبار سر جنگ داشته است و هم استبداد را خوب می‌شناخته و با مستبدین و پادشاهان مستبد مبارزه می‌کردند. از نهضت تنباکو، تاکنون مبارزات روحانیون همیشه دو جهت داشته است و این سلسله‌ای که از دویست سال پیش تاکنون همزمان با استبداد و استکبار مبارزه کرده و کشور را رهبری کرده، باعث افتخار است.

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی با اشاره به تاریخ مبارزات عالمان اهل سنت گفت: شروع این مبارزات، کمی زودتر از مبارزات شیعیان است. مثل مبارزاتی که در مصر و سوریه و شبه قاره هند اتفاق افتاده و البته هیچ وقت به نتیجه نرسیده است. همچون مبارزات سید جمال‌الدین اسدآبادی و شیخ محمد عبده در مصر، سید عبدالرحمن کواکبی در سوریه و چندین نفر از عالمان سنی در شبه قاره هند که هیچ وقت به نتیجه نرسیدند و نتیجه‌اش این است که حسنی مبارک را از حکومت ساقط می‌کنند اما به جایش عبدالفتاح سیسی می‌نشیند. یعنی دیکتاتور کهن سال را کنار می‌گذارند و به جایش یک دیکتاتور جوان، سرکار می‌آید و شرایط بدتر می‌شود اما در ایران، نهضت‌ها پشت سر هم شکل می‌گیرند و قوی‌تر و شکوفاتر می‌شوند و انقلاب اسلامی، بزرگترین انقلاب مردمی جهان توسط عالِمان شیعه در ایران شکل می‌گیرد. در حقیقت نبض سیاسی، امنیتی و اقتصادی دنیا با نبض انقلاب اسلامی ایران می‌تپد و همه دنیا در هنگام تصمیم‌گیری حواسشان به اینجا است.

تبیین شاخص‌های حرکت موفقیت‌آمیز روحانیت

کلانتری در توضیح رمز این مسیر الهی و این پیروزی‌ها گفت: چند شاخص در حرکت روحانیت است که باید همیشه جدی گرفته شود. شاخص اول این است که روحانیت شیعه به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) وصل است و راه و مقصد را می‌شناسد. روحانیت شیعه یعنی استمرار مسیر امامت و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در بستر تاریخ و رفتن در آن مسیری که حضرت امام عصر(عج) مشخص کرده است. ما سرباز و نوکر حضرت امام زمان(عج) و خدمتگزار مکتب حضرت امام صادق(ع) هستیم. این به کار روحانیت شیعه ارزش داده است.

این استاد حوزه و دانشگاه در توضیح دومین شاخصه روحانیت بیان کرد: رمز دیگر این است که روحانیت شیعه به مبانی خودش مسلط است. جهان‌بینی ما و به دنبالش دستورالعمل‌ها، شریعت، حکومت، قضاوت و هر چه بعدش می‌آید، کاملا توحیدی است و امروز بعد از ۱۴۰۰ سال از صدر اسلام، در باب حکومت، نظریه ما نظریه توحیدی است و غیر از آن حرفی نمی‌زنیم. ما می‌گوییم کسی باید در رأس حاکمیت باشد که إذن خداوند داشته باشد و حاکم باید مشروعیت از الله داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه مبنای شیعه توحید است. در حکومت، قضاوت، فقه و در هر جایی که اشاره کنید همه به یک مبنا بر می گردد و آن خداوند بزرگ است، افزود: ما طلبه‌ها باید زیبایی‌های دین را اول خودمان بفهمیم و بعد خوب منتقل کنیم. اینقدر این کار با ارزش است که اولین عالمان ما همچون شیخ کلینی، شیخ صدوق، شیخ مفید، شیخ طوسی، علامه حلی،  فخر المحققین و تمام بزرگان شیعه در فقه، کلام و تفسیر، این ایده توحیدی را داشتند.

کلانتری با تصریح اینکه در حکومت، نگاه ما توحیدی است، گفت: عالمان بزرگی که در تاریخ موفق شده‌اند، نقطه عطف ایجاد کنند به خاطر تسلط به مبانی تشیع است و ما اگر بخواهیم موثر واقع شویم باید بر روی مبانی تسلط داشته باشیم و وقتی تسلط بر روی مبانی ایجاد شود خیلی از سؤالاتی که پیش می‌آید بر اساس همان مبانی، قابل پاسخگویی است.

وی پیرامون سومین شاخصه روحانیت گفت: ویژگی سوم عالمان شیعه، عامِل بودن ایشان است. آیت‌الله سبحانی که یکی از شاگردان مبرز امام خمینی(ره) بودند و خدمت ایشان تلمذ می‌کردند، می‌فرمودند یک روز که حضرت امام(ره) برای تدریس به سمت مسجد اعظم تشریف می‌بردند، طلبه‌ای قبل از اینکه امام(ره) به مسجد برسند راجع به یکی از علما چیزی گفتند که غیبت شد. آنقدر امام(ره) ناراحت شدند و نتوانستند غیبت را تحمل کنند که وقتی برگشتند، سه روز تب کردند. این‌گونه می‌شود که امام(قدس سره) تاریخ را تغییر می‌دهند. عامل بودن، بسیار مهم است. «کُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ‌ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ». عامل بودن از امتیازات عالِمان شیعه در تاریخ است.

کلانتری، چهارمین ویژگی روحانیت را همراه مردم بودن عنوان کرد و گفت: عالمان اهل سنت همیشه همراه حکومت‌ها هستند. در تفکر شیعه، حکومت مشروعیت خودش را چون از ناحیه توحید می‌گیرد همراه مردم است و مردمی‌ترین عنصر در جمهوری اسلامی، مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی) است و هیچ‌کدام از ما به اندازه ایشان ارتباطات مردمی نداریم. چه در دوره ریاست جمهوری و چه در دوران رهبری، ایشان همواره ارتباطات مردمی گسترده داشته و دارند. اینکه به لحاظ مبدأ مشروعیت به الله وصل می‌شویم، از اینجا هم به مردمی که شهروند این کشور و محب اهل بیت(ع) هستند وصل می‌شویم و این از همان جهت و از ناحیه توحید است.

انتهای پیام
captcha