ارجاع بررسی برنامه‌های قرآنی 1401 به کمیته 5 نفره
کد خبر: 4114519
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶
در جلسه کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن مطرح شد

ارجاع بررسی برنامه‌های قرآنی 1401 به کمیته 5 نفره

شصت و سومین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن صبح امروز با حضور وزیر ارشاد برگزار و طی آن در مورد برنامه‌های قرآنی سال آینده و همچنین وضعیت انجمن خادمان قرآن بحث و تبادل نظر شد.

ارجاع بررسی برنامه‌های قرآنی 1401 به کمیته 5 نفرهبه گزارش خبرنگار ایکنا، شصت و سومین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم صبح امروز 24 دی‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و به منظور بررسی پنج دستور برگزار شد.

در ابتدای این جلسه علیرضا معاف،‌ معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان برخی رویدادهای روزهای اخیر پرداخت و گفت: یکی از این مباحث سفر رئیس‌جمهور به استان یزد بود که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و مسئولان دولتی در هر شهری حضور می‌یافتند و مردم برخورد گرمی با مسئولان داشتند.

وی به برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم به میزبان استان خوزستان اشاره کرد و افزود: امسال مسابقات با تحولات و اتفاقات خوبی همراه بوده و مقرر شده است سازمان اوقاف و ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن به تبیین این تحولات بپردازند. مسابقات همیشه در یک دامنه رشدی قرار داشته است. یکی دیگر از اتفاقات مهم هفته گذشته تغییر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور بود، که یکی از چهره‌های شناخته شده حوزه و دانشگاه به این موسئولیت منصوب شدند، امیدواریم این تغییر خوب، منشأ گشایش در حوزه کار کمیسیون‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی شود.

معاف در ادامه به بیان دستورهای این جلسه پرداخت و گفت: از جمله دستورهای این جلسه گزارش برنامه‌های مصوب 1400 و برنامه‌های 1401 است که در جلسه قبل کلیات آن مورد اشاره قرار گرفت و مقرر شد دستگاه‌ها نظرات خود را در مورد آن ارسال کنند. تلقی ما در جلسه گذشته بر تصویب این برنامه‌ها بود، اما برخی دوستان اعلام کردند تصویبی صورت نگرفته و لازم است در جلسه دیگری هم تصویب آن انجام شود و لذا در این جلسه به آن پرداخته خواهد شد.

دبیر کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم تصریح کرد: برنامه‌های 1400 با وجود اینکه پولی داده نشده است، اما برخی از برنامه‌ها اجرا شده و گزارش‌ آن هم هست. یکی از خصوصیاتی که برنامه‌های مصوب 1400 و 1401 دارد این است که شامل همه دستگاه‌ها شده و ما نقش دبیرخانه‌ای ایفا کرده‌ایم. دومین کار جدیدی که انجام داده‌ایم این بوده که اعلام کردیم وزارت ارشاد از این بودجه هیچ مبلغی را به خود اختصاص نمی‌دهد.

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز به بیان نکاتی پرداخت و گفت: ملاحظه‌ای که دوستان در مورد برنامه‌های 1400 داشتند این بود که با وجود رفت و برگشت‌های زیاد اما مصوبه کمیسیون را نداشته است. امیدوارم امروز دوستان ملاحظات خود را بدهند و از آن عبور کنند. وضعیت بودجه 1401 نیز به همین صورت است.

وی افزود: دوستان با اغماض و تسهیل به این موضوع نگاه کنند، چرا که برنامه‌ها مورد چکش‌کاری خوبی قرار گرفته است و صحبت‌هایی که مطرح می‌شود در راستای تصویب آن باشد.

بر اساس گزارش ایکنا پس از طرح این مباحث برنامه‌های 1400 که قبلاً نیز مورد بررسی قرار گرفته بود به تصویب نهایی رسید و مقرر شد در این جلسه در مورد برنامه‌های 1401 بحث و تبادل نظر شود.

محمدعلی خواجه‌پیری

در این بخش ابتدا محمدعلی خواجه‌پیری، رئیس کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی به بیان توضیحاتی در مورد دلایل محقق نشدن بودجه قرآنی سال 1400 گفت: شش میلیارد تومان از بودجه سال 1400 در دوم اسفندماه 1400 و هشت میلیارد تومان آن در آخرین روزهای سال پرداخت شد. با توجه به روزهای پایانی سال عملاً امکان اینکه اقدام دیگری انجام دهند، نداشتند.

وی افزود:‌ بر اساس مصوبه شورای توسعه کمیسیون‌ها باید تا دهم خردادماه 1400 برنامه‌های خود را اعلام می‌کردند، اما هیچ کمیسیون برنامه خود را تا قبل از اسفندماه ارائه نداد. اولین کمیسیونی که برنامه‌ خود را داد روز 24 اسفندماه 1400 بود که کمیسیون تبلیغ و ترویج تشکیل شد، لذا تا آن زمان برنامه‌ای نبود که بودجه اختصاص یابد. با توجه به اینکه روزهای پایانی سال بود تا آمدیم حرکتی انجام دهیم، سال به پایان رسید و کارها به بعد از سال کشیده شد.

عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: در ادامه ذی‌حساب که ارتباطی هم با شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد، اعلام کرد که اگر تا 30 اسفندماه بودجه جذب نشد، برگشت خواهد خورد و قانون هم همین را می‌گفت. ما راهی برای جذب نداشتیم چون به دستگاه‌های دولتی پرداخت نمی‌کردند و امکان پرداخت یک قسطه نیز نبود و می‌گفتند حتماً باید دو قسطه پرداخت شود. اگر اجازه پرداخت یک قسطه را می‌دادند 60 درصد بودجه به خزانه برگشت می‌خورد.

وی افزود: در ادامه دبیر وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد، اگر این پول گرفته شود با ضوابط و آیین‌نامه دبیرخانه عمل می‌کنم که اصلاً امکان هزینه نبود. ناچاراً صندوق حمایت از پژوهشگران که سال به آن تعلق نمی‌گیرد، پذیرفت پول به آنجا منتقل شود. لذا فعلاً پول نجات پیدا کرده است. ابتدا بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با صندوق داشتیم قرار بود این صندوق معین باشد، اما بعد از تغییر رئیس تفاهم‌نامه را قبول نکرد و گفت این پول متعلق به صندوق است و باید در کارگروه در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

خواجه‌پیری تصریح کرد: پس از جلسات بسیار زیاد و اعلام رضایت ضمنی کارگروه، مجدد رئیس صندوق اعلام کرد که رأی کارگروه را قبول ندارد و لذا این پول یا باید به خزانه بازگشت بخورد یا با آن کار پژوهشی صورت گیرد. ناچاراً اعلام کردیم پول برگشت بخورد و حالا که امسال پول به دبیرخانه رفته است، همان پول هم روی این قرار بگیرد.

وی در مورد برنامه‌های 1400 بیان کرد: برخی از برنامه‌ها دچار اشکالاتی بوده که بعد از اصلاح به دست من نرسیده است. حدود 20 روز قبل با مسئول دبیرخانه کمیسیون تبلیغ و ترویج صحبت کردیم و ایراداتی به برخی طرح‌های تفصیلی وارد بود که مقرر شد اصلاح شود، اصلاح‌ شده این موضوع به دست من نرسیده است. اگر این اشکال برطرف شود برای تخصیص بودجه اقدام خواهیم کرد.

در ادامه علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد خود در این موضوع را مطرح کرد و گفت: ماده واحده‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی بودجه را در دبیرخانه آورده است. اگر اینگونه عمل کنیم وارد یک بروکراسی کاهنده خواهیم شد. در حال حاضر در یک فرایند اینرسیک آزاردهنده, دولت پاسخگوی جایی می‌شود که سطح کارشناسی او بسیار از دولت پایین‌تر است و این مشکل ایجاد کرده است. لذا پیشنهاد مشخص ما این است که بودجه در اختیار خود کمیسیون‌ها قرار گیرد و شورای توسعه هم نظارت کند.

در این بخش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: لازم است برای این موضوع یک ظرف زمانی تعیین شود و اگر این مباحث بودجه‌ای که از سوی معاون قرآن و عترت مطرح شد مورد تأیید آقایان خواجه‌پیری و محمدی هست آن را با دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی تفاهم کنیم تا انجام شود. لذا نامه‌ای مکتوب شده و این موارد در آن لحاظ شود تا این مسئله برطرف شود.

ولی یاراحمدی

بر اساس گزارش ایکنا در پایان بررسی دستور اول ولی یاراحمدی، از اعضای حقیقی کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم، بیان کرد: طی سال‌های گذشته سند راهبردی توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی را به عنوان سندی که باید نقشه راه کمیسیون باشد مصوب کرده‌ایم. همچنین طرح برنامه اجرایی‌سازی این سند مصوب شد، سوال این است که برنامه‌های 1400 چه میزان بر اساس این سند است.

وی افزود: وقتی ما ساز و کار جذب، هزینه و اجرای پنج میلیارد پول را نداریم چگونه می‌توانیم از دولت و مجلس مطالبه 100 میلیارد بودجه داشته باشیم و آن بودجه به چه سرنوشتی دچار خواهد شد. سابق بر این وقتی بودجه نیم درصد آمد سرنوشت معلوم و مشخص و اثرگذاری نداشت و گزارش مشخصی هم منتشر نشد که بگوید ما قرآنی‌ها این مقدار پول را گرفتیم و این گام‌ها را برداشتیم.

یاراحمدی با تأکید بر اینکه باید برنامه‌های 1401 را با توجه به این سند تنظیم کنیم، بیان کرد:‌ اگر برای این سند اعتبار قائل هستیم نباید هیچ برنامه‌ای را خارج از چارچوب تعیین کنیم. اگر هم برای این سند اعتبار قائل نیستیم سند و برنامه‌ها را بازنگری کنیم و بعد از آن طرح و برنامه دستگاه‌ها و موسسات را بپذیریم. اگر غیر از این عمل کنیم گویی به مصوبات خودمان پایبند نبوده‌ایم.

این عضو حقیقی کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم با تأکید بر اینکه نوعی پراکندگی در موضوع، هدف و نگاه برنامه‌ها هست، گفت: در این مشخص نیست چه میزان از این برنامه‌ها حمایتی است، چه میزان از آن وضعیت قرآنی کشور را سازماندهی می‌کند، چقدر به دنبال ایجاد ظرفیت‌ها هست، چقدر از نوآوری و تحول حمایت می‌کند، اجرای برنامه‌های اساسی و بنیادین چند درصد از این برنامه‌ها را تشکیل می‌دهد، مردمی‌سازی فعالیت‌های قرآنی چه جایگاهی دارد و ... درخواست من این است که اینها تفکیک شود. این پراکندگی نشان می‌دهد دبیرخانه بر اساس سند به دستگاه‌ها ارائه طریق نکرده است.

یاراحمدی در پایان بخش اول صحبت‌های خود به راه‌اندازی بنیاد بین‌المللی کوثر اشاره و بیان کرد:‌ در بند سیزدهم حمایت از فعالیت‌های شبکه‌سازی بانوان قرآنی و بنیاد قرآنی کوثر است. پیش از این انجمن خادمان قرآن را داشتیم که یکی از مشکلات اساسی آن گیر کردن در دوگانه دولتی و مردمی بودن بود. همین دوگانه باعث می‌شد تا افراد را به هم پاسکاری کنند. امیدوارم این دوگانگی در موضوع بنیاد کوثر به وقوع نپیوندد و اگر قرار است بنیاد مردمی باشد، مردمی شکل بگیرد.

همچنین محمدمهدی اسماعیلی در بیان کرد: حتماً شائبه‌ای که در مورد بنیاد بین‌المللی کوثر وجود دارد برطرف خواهند کرد. ما در وزارت ارشاد نقش تسهیل‌گری و حمایت داریم. بنای ما بر این است در این حوزه‌ها از بخش مردمی کمک بگیریم.

بر اساس گزارش ایکنا در این بخش هم محمد انجم‌شعاع نیز به بیان دو نکته پرداخت و گفت: در همین کمیسیون و در دولت قبل مصوب شد که بخش قرآن و فضای مجازی در اختیار بخش مردمی قرار گیرد. الان یک پراکندگی در واگذاری مأموریت‌های قرآن و فضای مجازی به دستگاه‌های مختلف وجود دارد. بنابراین اگر این تشتت باشد ما در آینده پاسخگو نخواهیم بود.

وی افزود: برخی از موسسات در برنامه بودجه مستقیم دریافت می‌کنند و همین باعث خواهد شد ما در اداره موسسات با مشکل مواجه شویم. اگر این بودجه از مجرای اتحادیه پرداخت نشود، کار را با مشکل مواجه خواهد کرد و اجازه بدهید انسجام بخشی از سوی ما صورت بگیرد.

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این جلسه حسین سلیمانی، مدیرکل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم نیز به بیان نکات کوتاهی پرداخت و گفت: در جلسه کمیسیون اولویت‌های سال 1400 و 1401 مورد بررسی قرار گرفت و تمام این برنامه‌ها منطبق بر اقدامات و راهبردهای توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی است.

وی افزود: از بین 170 برنامه که دستگاه‌ها برای سال 1401 داده‌اند و بالغ بر 100 میلیارد اعتبار نیاز داشت، خود دبیرخانه راساً 100 برنامه را حذف کرد و علت حذف هم این بود که ارتباطی با اولویت‌ها ندارند. در ادامه 70 برنامه باقیمانده در کارگروه پنج نفره مورد بحث و بررسی قرار گرفت و چینش برنامه‌ها نیز بر اساس اعلام چهار نفر از آن پنج نفر بوده است.

بر اساس گزارش ایکنا در پایان بررسی این دستور(بررسی برنامه‌های 1401) و به پیشنهاد معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد مقرر شد تا برنامه‌های 1401 نیز در همان کارگروه هفت نفره(شبیه بررسی برنامه‌های 1400) بررسی شود و نتایج این بررسی تا پایان هفته جاری ارائه شود.

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه نوبت به بررسی دومین دستور این جلسه که «بررسی موضوع ساماندهی وضعیت انجمن خادمان قرآن کریم» بود، رسید.

ارجاع بررسی برنامه‌های قرآنی 1401 به کمیته 5 نفره

در این بخش ابتدا محمدرضا پورمعین، دبیر انجمن خادمان قرآن به بیان برخی مشکلات و مطالبات این انجمن پرداخت که از جمله مهم‌ترین این مشکلات باید به «معادل‌سازی مدارک علمی و هنری نخبگانی برای خادمان قرآن»، «تقدیم حکم و نشان فرهنگی و خدمت از سوی نهادهای ذیربط»، «پرداخت حقوق حداقلی ماهیانه»، «بیمه سلامت و خدمات درمانی»، «حمایت از آثار و تولیدات»، «اختصاص دفتر کار و ایجاد سیستم مدیریتی برای انجمن» و «حمایت مادی و معنوی به منطور فرهنگ‌سازی جامعه» اشاره کرد.

پس از طرح مطالبات و بیان مشکلات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی موافقت‌های ضمنی خود برای حمایت از این انجمن، گفت: در حوزه هنرمندان و پیشکسوتان هنری، یک طرح وجود دارد که بر اساس آن یک مقرری ماهیانه و بیمه و ... برای آنها در نظر گرفته شده است. به نظر می‌رسد خادمان قرآن را نیز می‌توان به این موضوع ضمیمه کرد. برای اینکه این کار صورت بگیرد طرح تفصیلی آن آماده شود و من حتماً پیگیری‌ می‌کنم تا این موضوع هدیه‌ای برای خادمان در سال آینده باشند. در مورد اختصاص دفتر فعالیت برای این انجمن نیز همکاری خواهد شد.

همچنین در ادامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با درخواست عضویت انجمن خادمان قرآن کریم در کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم موافقت کرد تا این انجمن به عنوان بیست و هشتمین عضو کمیسیون معرفی شود.

همچنین در این بخش ولی یاراحمدی، از اعضای حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به بیان نکاتی در مورد انجمن خادمان قرآن کریم پرداخت و گفت: اساس‌نامه انجمن سال 93 در مشهد مطرح اما تصویب نشد. قرار شد کارگروهی برای این کار اقدام کند تا در مجمع عمومی تصویب شود. به صلاحدید معاون قرآنی وقت سال 95 طی نامه ایشان این اساسنامه به اداره ثبت شرکت‌ها رفته و بدون برگزاری مجمع عمومی با یک هیئت مدیره دو نفره و دو بازرس این اساسنامه ثبت شده است.

وی افزود: سال 97 یعنی دو سال پس از تصویب بحث تصویب اساسنامه که بازنگری در آن بود صورت گرفت. این اساسنامه در سه جلسه به تصویب رسید و به نظر می‌رسد هنوز آن اصلاحیه به ثبت نرسیده است. سوال و مطالبه من به عنوان یکی از اعضای این انجمن این است که چرا باید قریب به 9 سوال ثبت یک اساسنامه طول بکشد.

یاراحمدی اظهار کرد: با این تفاسیر عملاً افرادی که در حال دنبال کردن فعالیت‌های انجمن از سال 1398 به بعد هستند وجاهت قانونی ندارند. تا وقتی کار بر اساس روال قانونی شکل نگیرد تمام مباحث منبعث از این است. الان خادمان قرآن در یک هیئت چند نفره شکل می‌گیرد در حالی که باید طبق اساسنامه باید مجمع تخصصی مدیران تشکیل شود رأی‌گیری شود و آنجا مصوب شود. از مطالبات مطرح شده تشکر می‌کنم و قاعدتاً بودجه و مکان لازم است، اما اصولاً باید انجمن را شکل بدهیم بعد اینها را مطالبه کنیم.

این عضو حقیقی کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم با تأکید بر اینکه باید مدیرانی انتخاب شوند که به دنبال اثربخشی انجمن خادمان قرآن باشند، گفت: در همین مناقشات اخیر آیا می‌توانستیم مردم را جز به انس با قرآن و توجه و تذکر دادن به انس با قرآن ارجاع دهیم و به آنها آرامش بدهیم. انجمن شکل گرفته است تا اثرگذار باشد و شکل گرفته است تا بازوی مشورتی نخبگانی وزارت ارشاد و معاونت و سایر دستگاه‌ها باشد. جمع ما فقط مطالبه مادی ندارد. ما یک انجمن رسمی با سازوکار رسمی می‌خواهیم نه یک انجمن چند نفره و این موضوع مطالبه بسیاری از اعضای انجمن است.

وی در پایان اظهار کرد: درخواست می‌کنم گزارش وضعیتی ارائه شود که چرا انجمن خادمان قرآن 9 سال تمام نتوانسته است اساسنامه خود را تصویب کند. اگر انجمن شکل بگیرد آنقدر قدرت دارد یک نامه بنویسد به سازمان اوقاف تا بیشترین حمایت و پشتیبانی را از آن داشته باشد.

بر اساس گزارش ایکنا در این بخش محمدرضا پورمعین، دبیر انجمن خادمان قرآن کریم به بیان نکاتی پرداخت و گفت: انجمن خادمان قرآن ثبت شده و ممهور است. چند بار برخی بندهای انجمن دچار تغییر و اصلاح شده است. این افراد خیلی به دعوت‌های ما در زمان مقرر پاسخ نمی‌دهند. برخی اعضا به دلیل کسوت علمی و اجرایی و ... در جلسات حضور نمی‌یابند و در زمان مقرر به ما پاسخ نمی‌دهند و اساسنامه هم اجازه نمی‌دهد نماینده آنها حضور یابد، لذا در یک مورد که خواستیم این انجمن را بنا بر مجمع مجدد ثبت کنیم، ثبت انجام شده و این هم روزنامه رسمی است.

وی افزود: اینکه چرا در روزنامه رسمی آخرین تغییرات ثبت نشده است، نظر ثبت است چرا که تغییرات را روزنامه رسمی نمی‌کنند. انجمن قرآن چند نفر نیست و 260 عضو فعال دارد.

در پایان این دستور و به تأیید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مقرر شد تا موضوع اتصال انجمن خادمان قرآن به صندوق هنر، اعطای نشان ویژه،‌ حمایت‌های سخت‌افزاری و پشتیبانی و مدرک معادل مورد پیگری قرار گیرد، همچنین مقرر شد تا جلسه آینده گزارشی از اجرای مصوبات مربوط به این دستور ارائه شود.

در این بخش همچنین مصوب شد تا جلسه مجمع عمومی خادمان قرآن بهمن‌ماه امسال برگزار شود.

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این جلسه سومین و چهارمین دستور با هم مورد بررسی قرار گرفت. این دو دستور شامل «بررسی موضوع تشکیل کارگروه طرح و برنامه کمیسیون» و «بررسی موضوع تشکیل اتاق فکر کمیسیون با حضور اشخاص حقیقی و صاحب‌نظران قرآنی» بود.

در این بخش برخی اعضای حاضر در جلسه به بیان نقطه نظرات خود پرداختند که مهم‌ترین مباحث مطرح شده به شرح زیر است.

  • برای غنابخشی و علمی‌ کردن مصوبات کمیسیون جای کارگروه طرح و برنامه خالی است و یک کار داخلی است ارتباطی با کمیسیون ندارد.
  • هیئت اندیشه‌ورز چون می‌خواهد کاری فراتر باشد باید نظر و موافقت اعضا را داشته باشد.
  • هیئت اندیشه‌ورز با سازوکار خوبی کارهای اساسی را انجام دهد.
  • وضعیت‌سنجی، نیازسنجی و آینده‌پژوهی سه موضوعی است که می‌تواند از جمله دستورکارهای هیئت اندیشه‌ورز باشد.
  • اگر کمیسیون بخواهد تغییر شرح وظایف بدهد باید اعضا با آن موافقت کنند.
  • اگر این کارگروه بسان سایر کارگروه‌های کمیسیون است چندان ضروری به نظر نمی‌رسد.
  • این کارگروه دخالت در سایر کارگروه‌ها و سلب مسئولیت از آنها در برنامه‌ریزی می‌شود.
  • کار کمیسیون و بحث و تبادل نظر در صحن کمیسیون چیزی جزء اندیشه‌ورزی نیست و اگر قرار است ذیل کمیسیون هیئتی تشکیل شود، ضروری نیست.

    بر اساس گزارش ایکنا پنجمین دستور این جلسه بررسی برنامه جامع فعالیت‌های قرآنی دولت جمهوری اسلامی ایران بود.

    در این بخش مقرر شد اعضای کمیسیون بر اساس تجربه، دانش و ارتباطاتی که دارند پیشنهادات خود در مورد برش‌های قرآنی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها را به دبیرخانه نمایشگاه قرآن ارائه دهند تا در جلسه آینده شورای سیاستگذاری نمایشگاه قرآن مطرح شود.
    بر اساس گزارش ایکنا در پایان این جلسه، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان نکاتی پرداخت.

    اسماعیلی با اشاره به اینکه در بحث تبلیغ و ترویج قرآن کریم یکی از مهم‌ترین بحث‌های ما نمایشگاه بین‌المللی قرآن است، گفت: در جلسه گذشته شورای سیاستگذاری نمایشگاه اعلام کردم که برش ویژه برای هر وزارتخانه و دستگاه آماده شود. رئیس جمهور این آمادگی را دارند که این را بلافاصله بررسی و دستور به ابلاغ دهند.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه همه در این حوزه نقش‌آفرینی کنند، گفت: دولت دینی وظیفه‌ای جز این مباحث ندارد. چه وظیفه‌ای مهم‌تر و بالاتر از ترویج آموزه‌های قرآن و وحیانی داریم. همه عزیزان همت کنند در هر بخشی کاری هست که مربوط به یک دستگاه است، پیشنهاد دهند و آقای معاف این را تا پایان دی‌ماه به ما بدهند تا در دولت به تصویب برسانیم. این می‌تواند منجر به یک تحول جدی در بحث‌های قرآنی شود.

    وی بیان کرد: خودمان را در بحث‌ قرآن معطل بوروکراسی نمی‌کنیم. آماده حمایت از هر طرح سازنده در حوزه قرآن خارج از مقیدات هستیم. لازم باشد از سایر بخش‌های دولت و هر میزان استعداد و آمادگی داشته باشیم ما مشکلات پشتیبانی نداریم. در دولت آقای رئیسی در حوزه پشتیبانی از فعالیت‌های قرآنی هیچ محدودیتی وجود ندارد. این جمله را فقط به شما نمی‌گویم بلکه خطاب من تمام فعالان قرآنی در سراسر کشور است. هیچ محدودیتی در حمایت از فعالیت‌های تبیینی و ترویجی در حوزه قرآن نداریم.
انتهای پیام
captcha