ناهماهنگی والدین در تربیت سبب دوگانگی هویتی فرزندان می‌شود
کد خبر: 4115281
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۸
مدیر مؤسسه جهاد تبیین لرستان:

ناهماهنگی والدین در تربیت سبب دوگانگی هویتی فرزندان می‌شود

مدیر مؤسسه جهاد تبیین و سواد رسانه‌ای لرستان با اشاره به تفاوت تربیت فرزند در سنین مختلف، بر لزوم توجه به اقتضای سن در تربیت آنان تأکید کرد و گفت: ناهماهنگی والدین در تربیت کودک، سبب دوگانگی تربیتی و هویتی فرزند می‌شود.

امیر علی‌حیدر امیری، مدیر مؤسسه جهاد تبیین و سواد رسانه‌ای لرستانامیر علی‌حیدر امیری، مدیر مؤسسه جهاد تبیین و سواد رسانه‌ای لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با بیان اینکه پدر و مادر مظهر مهر و محبت و الگوی فرزندان هستند‌، اظهار کرد: فرزندپروری مهم‌تر از فرزندآوری است.

وی با بیان اینکه بچه‌دار شدن راحت‌تر از فرزندپروری است، افزود: به تقویت و حمایت در پیشرفت روحی، عاطفی و فکری فرزندان فرزندپروری اطلاق می‌شود و والدین باید این رشد و پیشرفت فیزیکی و معنوی فرزندان را مدیریت و هدایت کنند.

امیری با بیان اینکه فرزندان باید به این درک برسند که والدین به‌دنبال تعالی مادی و معنوی فرزندان هستند و برای رسیدن به این امر باید از مسیر محبت وارد شد، اضافه کرد: فرزندپروری دارای شاخصه‌هایی است که یکی از آنان صحبت کردن با فرزند، با زبان کودکی است چراکه فرزندان از والدین الگوبرداری می‌کنند و خیلی از رفتارهای کودکان، والدین را به یاد دوران کودکی خودشان می‌اندازد.

وی با اشاره به اینکه فرزندان بیش از هر چیزی به رفتار والدین صحبت می‌کنند به یک معنا فرزندان آینه تمام‌نمای والدین هستند، تصریح کرد: در برخورد با بچه‌ها احساس کنید که ضبط صوت پیش ماست و فرزندان همه رفتار، برخورد، حرکات و احساسات والدین را ضبط می‌کند.

وی از شاخصه‌های فرزندپروری را داشتن حضور فعال و در عین حال نامحسوس در زندگی فرزندان دانست و گفت: حضور در زندگی فرزندان باید نامحسوس باشد چراکه فرزند اگر احساس کند که زیر نظارت مستقیم است دچار استرس می‌شود و اعتماد به نفس پیدا نمی‌کند.

وی با بیان اینکه والدین باید فرزندان را با آغوش گرم پذیرا باشند، گفت: در تربیت فرزندان، آنچه مهم است تفاوت اصول تربیتی به اقتضای سن است چراکه تربیت فرزند در سنین مختلف با هم تفاوت دارد.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه والدین همیشه بر زندگی فرزندان توجه داشته باشند و مدیریت بر فرزندان باید نامحسوس اما مستمر باشد، گفت: توجه دادن فرزندان به رعایت قانون و دادن مشوق‌ها از دیگر اصول فرزندپروری است کمااینکه در تربیت فرزندان، والدین باید هماهنگ باشند تا دوگانگی تربیتی و هویتی ایجاد نشود.

وی آموزش نظم به فرزندان از دیگر اصول فرزندپروری دانست و با بیان اینکه والدین در رفتار، گفتار، نشستن، عبادت و صله‌رحم، نظم و انضباط را رعایت و به عهد و پیمان خود با فرزندان وفا کنند چراکه فرزند از والدین الگو می‌پذیرد، اظهار کرد: تنبیه فرزندان باید در جهت آگاه‌سازی فرزندان باشد و فرزند باید بداند اگر تنبیه شده، دلیل داشته است، کمااینکه تنبیه کردن باید در حدی باشد که فرزند، کینه به دل نگیرد.

انتهای پیام
captcha