اجرای دو رویداد مهم سراسری و بین‌المللی قرآن در ایران
کد خبر: 4115648
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴
اهم رویدادهای قرآنی هفته

اجرای دو رویداد مهم سراسری و بین‌المللی قرآن در ایران

هفته پایانی دی‌‌‌ماه در تب و تاب دو رویداد مهم قرآنی یکی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن و دیگری مرحله مقدماتی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌‌‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران بود. همین امر موجب صدرنشینی این اخبار و پیگیری علاقه‌‌‌مندان برای اعلام نتایج بود.

رویدادها مهم قرآنی

به گزارش ایکنا، اگرچه هفته‌‌‌ای که گذشت رویداد چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن در اهواز و به دنبال آن برگزاری مرحله مقدماتی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌‌‌المللی جمهوری اسلامی ایران در صدر اخبار دینی ـ قرآنی بود، اما طی این هفته شاهد برگزاری رویدادهای دیگری بودیم.

اعلام غیرحضوری بودن اجرای مرحله نهایی مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)، برگزاری جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی با حضور وزیر ارشاد، برگزاری نشست «واکاوی وضعیت تخصیص اعتبارات به بخش قرآنی ـ مردمی به منظور رسیدن به وضعیت مطلوب» در ایکنا، رقابت ۲۷۴ نفر در مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه ارتش و تشکیل شبکه سراسری طلاب قرآنی و ... از جمله دیگر رویدادهای قرآنی کشور بود.

چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن

این دوره از مسابقات از 23 تا 27 دی‌ماه در بخش آقایان و بانوان در رشته‌های حفظ کل، حفظ بیست جزء، قرائت تحقیق و قرائت ترتیل به میزبانی استان خوزستان و در شهر اهواز برگزار شد.

ایکنا به مانند سنوات گذشته رسالت خود را در زمینه پوشش صفر تا صدی این رویداد قرآنی لحظه به لحظه با اعلام برنامه‌های روزانه، بارگذاری تلاوت‌ها و تحلیل اجراها و... انجام داده است و علاقه‌مندان می‌توانند اخبار این رویداد را در زیرگروه مسابقات فعالیت‌های قرآنی دنبال کنند.

نفرات برتر چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن

هادی اسفیدانی، امیدرضا رحیمی و محمد پورسینا در بخش آقایان و غزاله سهیلی‌زاده، رویا فضائلی و عادله شیخی در بخش بانوان، به ترتیب در رشته‌های قرائت تحقیق، حفظ کل و قرائت ترتیل، رتبه‌ اول چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن را کسب کردند که طی آیین اختتامیه در 28 دی‌‌‌ماه از برترین‌‌‌ها تجلیل شد.

مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

داوری مرحله مقدماتی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در بخش آقایان و بانوان که از ۲۳ دی در سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت شهر مشهد آغاز شده بود، عصر ۲۷ دی به کار خود پایان داد.

در این دوره از مسابقات، ۱۴۹ متسابق از ۸۰ کشور حضور یافتند که داوری ۳۵ نفر از بانوان طی روز‌های ۲۳ و ۲۴ دی و داوری بخش آقایان نیز از ۲۵ تا ۲۷ دی ماه انجام شد.

آقایان شرکت‌کننده در سی‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در مرحله مقدماتی، ۱۱۴ نفر بودند که فایل تصویری این تعداد از شرکت‌کنندگان توسط ۱۲ داور ارزیابی شد.

فایل تصویری شرکت‌کنندگان با هماهنگی سفارت‌ها و رایزنی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، جامعةالمصطفی(ص) العالمیه و مؤسسات قرآنی ضبط و مراحل نهایی تدوین آن توسط تدوینگران صداوسیمای کشور صورت گرفته بود.

مرحله نهایی سی‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم همزمان با سالروز مبعث رسول اکرم(ص) طی مراسمی در سالن اجلاس سران آغاز می‌شود. این رویداد مهم فرهنگی تا چهارشنبه، سوم اسفندماه در جریان خواهد بود و بنا بر شرایط، دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز پنجشنبه، چهارم اسفندماه برگزار می‌شود.

تبیین اهداف سازمان دارالقرآن در مدیریت جدید

در اولین نشست مجازی حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با جمعی از مدیران مؤسسات و خانه‌های فرهنگی قرآن و عترت و فعالان قرآنی کشور با اشاره به فعالیت‌های این سازمان در سال‌های گذشته، بر لزوم حفظ و تقویت فضاهای موجود در این سازمان تاکید کرد و افق‌های پیش روی این سازمان چون ارتقای بیش از پیش آموزش قرآن در سطوح مختلف، توجه ویژه به زیرساخت‌های آموزش رسمی و تربیتی موجود، گفتمان‌سازی در مباحث قرآنی و برطرف کردن موانع ارتباطی مردم با قرآن با ابزارهای مختلف، مردمی‌سازی فعالیت‌های قرآنی و تسهیل‌گری و هدایت‌گری فعالیت‌ها از سوی سازمان برای ظرفیت‌های مردمی و ... تأکید شد.

جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی با حضور وزیر ارشاد

محمدمهدی اسماعیلی طی این نشست بر عدم محدودیت در دولت سیزدهم در حوزه پشتیبانی از فعالیت‌های قرآنی، خبر داد و گفت: گره‌هایی که بعضاً در مورد بودجه ایجاد شده است در شأن فعالیت قرآنی نیست. ضمن اینکه کل بودجه هم آنچنان قابل ملاحظه نیست که بخواهد اینقدر در آن تأخیر ایجاد شود. به نظرم خود ما و من بیش از همه خودم را مقصر می‌دانم و ان‌شا‌الله باید این را جبران کنیم تا دیگر تکرار نشود و بتوانیم به یک نظم برسانیم.

طی این جلسه رئیس کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم، معاون قرآن و عترت را موظف کرد تا اشکالات بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و مشکلات بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را برطرف کنند تا بودجه سال ۱۴۰۲ بر اساس یک روند دقیق جلو برود.(مشروح سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)

از دیگر موارد مطرح شده در شصت و سومین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم، برنامه‌های قرآنی سال آینده و همچنین وضعیت انجمن خادمان قرآن و ارجاع بررسی برنامه‌های قرآنی ۱۴۰۱ به کمیته ۵ نفره بود.

نگاهی به عنوان‌برنامه‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن

برنامه‌های کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم در شصت و سومین جلسه این کمیسیون، مورد بررسی اعضای آن قرار گرفت. برنامه‌های سال ۱۴۰۰ در ۱۵ عنوان و برنامه‌های ۱۴۰۱ نیز در ۳۲ عنوان‌برنامه‌ تهیه شده که اجرای آنها منوط به تخصیص بودجه از محل اعتبارات دو سال اخیر صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی خواهد بود. ایکنا طی گزارشی این عنوان برنامه‌‌‌ها را بر روی خروجی خود قرار داده است.

دیدار اعضای مجمع قرآنیان اسلامشهر با امام جمعه شهرستان

جمعی از حافظان و قاریان ممتاز شهرستان از مجمع قرآنیان اسلامشهر با حضور در دفتر امام‌جمعه با حجت‌الاسلام محمدباقر برقراری، امام‌جمعه شهرستان دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار غلامحسن جهانگیری، قاری ممتاز و دبیر مجمع قرآنیان اسلامشهر گزارشی از روند شکل‌گیری، برنامه‌ها و اهداف این مجمع ارائه کرد و سپس حجت‌الاسلام برقراری، ، امام‌جمعه اسلامشهر بر لزوم تشکیل جلسات خانگی و سنتی قرآن تاکید کرد.

برگزاری نشست «واکاوی وضعیت تخصیص اعتبارات به بخش قرآنی ـ مردمی به منظور رسیدن به وضعیت مطلوب»

این نشست با حضور تعدادی از مدیران مؤسسات قرآنی استان تهران با قدمتی بالای ۱۵ سال در ایکنا برگزار شد و همه بالاتفاق کمک‌های بلاعوض اندک به مجموعه‌های مردمی را نامناسب دانسته و پیشنهاد دادند به جای آن شرایطی برای اعطای تسهیلات براساس توانمندی مؤسسات فراهم شود.

اولین مدرسه رشدمحور قرآنی دانشگاه تهران افتتاح شد

مراسم افتتاحیه دبستان نور قرآن روستای کودل سیستان و بلوچستان به عنوان اولین مدرسه از مجموعه مدارس رشدمحور دانشگاه تهران از سوی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت این دانشگاه برگزار شد و فرزندان این روستا که تا امروز از فضای مناسب برای تحصیل بی‌بهره بودند در این دبستان تحصیل خود را ادامه خواهند داد.

مراحل احداث این مدرسه با همت خیرین و اعتبار تخصیص یافته از صندوق خیریه مدرسه، به اتمام رسید. ساخت این مدرسه از سال ۱۴۰۰ آغاز شد. برآورد اولیه هزینه ساختمان مبلغ ۹۵۰ میلیون تومان بود که با صرفه‌جویی‌ها و اقدامات جهادی افراد مجری با بیش از ۱۰۰ میلیون تومان کمتر از برآورد اولیه به پایان رسید.

شبکه سراسری طلاب قرآنی تشکیل می‌شود

سازمان دارالقرآن الکریم با همکاری معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه سراسر کشور، شبکه‌ای از طلاب قرآنی در سراسر کشور را تشکیل می‌دهد تا مروج و مبلغ قرآن و عمل‌کننده به فریضه جهاد تبیین در سراسر کشور باشند. بر همین اساس برای محقق کردن این مهم، مرحله مقدماتی اولین دوره آموزشی «تبیان تا تبیین» با همکاری حوزه علمیه مشکات برگزار می‌شود.

مرحله مجازی این دوره آموزشی، از روز ۶ الی ۲۷ بهمن ماه و روز‌های پنجشنبه به صورت آفلاین و مرحله حضوری از ۵ الی ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۲ در شهر مشهد مقدس برگزار می‌شود.

تجلیل از دو بانوی قرآنی وزارت نیرو

مراسم بزرگداشت مقام زن و تجلیل از بانوان برتر قرآنی وزارت نیرو به مناسبت میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز مادر با عنوان «زنان متخصص مکتب فاطمی(س)» با حضور علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو و جمعی از مادران شهدا، بانوان برتر و بانوان مدیران این وزارتخانه در سالن اجتماعات وزارت نیرو برگزار شد.

در پایان این مراسم از ۱۰ بانوی برتر، ایثارگر، جهادگر، جهاد تبیین و سایر حوزه‌ها تقدیر شدند که به صورت ویژه از ۲ بانوی قرآنی این وزارتخانه تقدیر به عمل آمد. این بانوان مرضیه تیمورپور، کارمند شرکت آب و فاضلاب ایلام به دلیل کسب دو رتبه حفظ و ترتیل در مسابقات قرآن از استان ایلام و سمانه معینی‌فر، کارمند توزیع برق استان مرکزی به دلیل کسب رتبه اول در بخش قرائت تحقیق مسابقات قرآن وزارت نیرو بودند.

دیدار رئیس سازمان دارالقرآن با مدیر شبکه قرآن سیما

حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن در دیدار با محمدحسین کشکولی، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در رابطه با ظرفیت‌های همکاری سازمان دارالقرآن الکریم با شبکه قرآن در راستای گفتمان‌سازی مفاهیم اساسی قرآن کریم در قالب‌های جذاب و نوین به گفت‌‌‌وگو پرداختند.

در پایان این جلسه مقرر شد چند عملیات مشترک بین سازمان دارالقرآن الکریم و شبکه قرآن طی ماه مبارک رمضان صورت گیرد تا مقدمه‌ای برای همکاری‌های بیشتر این دو نهاد قرآنی باشد.

اعزام کاروان قرآنی بانوان به کشور عراق

کاروان قرآنی بانوان (متشکل از ۱۲ نفر از بانوان فعال قرآنی کشور) به همت بنیاد فعالیت‌های بین‌المللی قرآن بانوان(بنیاد کوثر) و جهت اجرای یک سری برنامه عازم کشور عراق شدند.

اعضای این گروه طی ایام حضور در کشور عراق در شهرهای نجف و کربلا به اجرای برنامه پرداخته‌اند که از جمله مهم‌ترین این برنامه‌ها معرفی طرح ملی بشری در دارالقرآن علوی و دانشگاه الزهرای کربلا بوده است.

فعالیت سامانه قرآنی ۱۴۴۰ با بیش از ۲۰ سال سابقه

سامانه گویای ندای قرآن در سال ۱۳۸۰ با مدیریت سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران در فرهنگسرای خاوران راه‌اندازی شد و پس از این که فرهنگسرای قرآن ایجاد شد، برنامه‌های قرآنی به صورت متمرکز به این فرهنگسرا منتقل شد.

این سامانه در ابتدا با شماره ۱۴۴ فعال بود و در سال ۱۳۹۶ به دلیل تأکید مخابرات تهران مبنی بر تغییرات و محدودیت‌ها در ارائه خدمات خط‌های سه‌رقمی با شماره ۱۴۴۰ فعال شد و به شهروندان علاقه‌مند به صورت شبانه‌روزی ارائه خدمت می‌کند.

مراسم افتتاحیه جشنواره «خانه‌های قرآنی» در نهاجا برگزار شد

نخستین جشنواره «خانه‌های قرآنی» در سطح کارکنان و خانواده‌ها به میزبانی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سه مرحله از اوایل اسفند‌ماه تا هفتم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ به صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد که آیین افتتاحیه آن با حضور مسئولان لشکری برگزار شد.

رقابت ۲۷۴ نفر در مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه ارتش

مرحله نهایی چهل ودومین دوره مسابقات قرآن کریم کارکنان پایور و وظیفه ارتش ج.ا.ا به میزبانی نیروی زمینی ارتش طی روزهای ۲۷ و ۲۸ دی‌ماه در مجموعه تالار میثاق آجودانیه برگزار شد که آیین اختتامیه آن 29 دی‌‌‌ماه برگزار شد.

این مراسم با راهیابی ۱۷۵ نفر از منتخبان قرآنی کارکنان پایور ارتش و ۹۹ نفر از کارکنان وظیفه از ادارات نیروی زمینی، هوایی، پدافند هوایی، دریایی و ستاد آجا در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، اذان و حفظ ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ جزء و حفظ کل قرآن به صورت شفاهی و تفسیر نمونه جزء ۲۵ آیت‌الله مکارم‌شیرازی(به صورت کتبی و پاسخگویی به سؤالات چهارگزینه‌ای) در سه گروه داوری برپا شد.

آیین اختتامیه این مراسم نیز 29 دی‌ماه با حضور امیر فرماندهی نیروی زمینی ارتش برگزار شد. 

نگاهی به زمان‌بندی سی‌وهفتمین جشنواره قرآنی دانشجویان وزارت علوم

سی و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم امسال با حذف مرحله منطقه‌ای برای اولین بار در دو مرحله دانشگاهی و سراسری برگزار می‌شود و نفرات برتر آن نیز در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور که سال آینده به میزبانی دانشگاه فرهنگیان برگزار می‌شود، حضور می‌یابند.

با وجود اینکه مرحله منطقه‌ای از جشنواره سی و هفتم حذف شده، اما برگزیدگان مرحله دانشگاهی در دبیرخانه مرکزی مورد ارزیابی اولیه‌ قرار خواهند گرفت تا به زعم برگزارکنندگان فیلتری برای افزایش سطح کیفی مرحله کشوری مسابقات اعمال کرده باشند.

جشنواره قرآنی وزارت علوم در ۹ بخش و ۴۰ رشته برگزار می‌شود. بخش‌های ۹ گانه این جشنواره عبارت از بخش‌های آوایی، معارفی، پژوهشی، ادبی، هنری، فناوری، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و کارآفرینی قرآنی است.

آئین اختتامیه چهل و دومین مسابقات قرآن نزاجا برگزار شد

آئین اختتامیه مرحله سراسری چهل و دومین دوره مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در مجموعه تالارهای میثاق فرماندهی آماد و پشتیبانی مرکز نزاجا برگزار شد.

مرحله سراسری این دوره از مسابقات با راهیابی برترین‌های مناطق و یگان‌های نزاجا از ۲۴ تا ۲۶ دی‌‌ماه در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ جزء و حفظ کل، اذان به صورت شفاهی و مفاهیم در دو سطح یک(تا مقطع دیپلم) و دو(بالاتر از فوق دیپلم) به صورت کتبی و برخط با قضاوت داوران بین‌المللی و ملی و ارتش چون حسن ربیعیان، مهدی غلام‌نژاد، امیر آقایی، نایب‌علی عبدالهی، مجتبی محمدبیگی و ... به میزبانی فرماندهی آماد و پشتیبانی نیروی زمینی برگزار شد.

غیرحضوری بودن اجرای مرحله نهایی مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)

مرحله نهایی شانزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی‌(ع) که قرار بود در هفته اول بهمن‌ماه به صورت حضوری در آستان عبدالعظیم(ع) برگزار شود، بنا به درخواست تعداد زیادی از راهیافتگان به مرحله فینال مبنی بر تداخل زمانی با آزمون‌های اکثر دانشگاه‌ها و همچنین مشکلات احتمالی در مسیر رفت و آمد در فصل زمستان، این مرحله نیز به صورت غیر حضوری برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha