سرانه فضای آموزشی ارومیه یک متر کمتر از میانگین استانی است
کد خبر: 4115864
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹

سرانه فضای آموزشی ارومیه یک متر کمتر از میانگین استانی است

فرماندار ارومیه گفت: در شهرستان ارومیه با کمبود فضای آموزشی مواجهیم به‌طوری که ارومیه از نظر سرانه فضای آموزشی یک متر از استان عقب است و استان نیز از متوسط کشوری بسیار پایین‌تر است.

حجت‌الاسلام سید مهدی قریشی، نماینده فقیه در آذربایجان‌غربی و امام‌جمعه ارومیهبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، حجت‌الاسلام سیدمهدی قریشی، نماینده فقیه در آذربایجان‌غربی و امام‌جمعه ارومیه 29 دی ماه در همایش شوراهای آموزش و پرورش ارومیه اظهار کرد: مسئله تعلیم و تربیت از مسائل بسیار مهم و زیربنایی و مبنایی در کشور و دین اسلام است و اسلام به هیچ مسئله‌ای به اندازه تعلیم و تربیت توجه و تاکید نکرده است.

وی افزود: ثمره تلاش برای تعلیم و تربیت در مسیر تربیت جامعه بسیار مهم است زیرا از این مسیر می‌توان آخرت خود را آباد کرد و با تربیت نسل انقلابی و دینی جامعه را آگاه و بصیر کرد.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی بیان کرد: کار معلمی شغل انبیا و بسیار مهم و تاثیرگذار است و اگر یک نفر را به مسیر حق هدایت و درست تربیت کنید درواقع او را زنده کرده‌اید بنابراین مقام معلم از بالاترین و رفیع‌ترین جایگاه‌ها محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام قریشی تصریح کرد: در مسیر آموزش و پرورش اساسی‌ترین مسئله، مسئله معلمان و در حقیقت مدیریت خود معلمان است چرا که اگر معلمان هدایت یابند و مدیریت شوند کار تعلیم و تربیت آسان خواهد شد، با بهره‌گیری از معلمان شایسته و دلسوز نظام می‌توان جامعه‌ای بهتر و بصیرتر داشت و جامعه را به این وسیله از توطئه‌های دشمنان آگاه کرد.

تصویب 53 مصوبه در شورای آموزش و پرورش 

غلامحسین عماری، فرماندار ارومیه نیز در این همایش اظهار کرد: در شهرستان ارومیه با کمبود فضای آموزشی مواجهیم به‌طوری که ارومیه از نظر سرانه فضای آموزشی یک متر از استان عقب است و استان نیز از متوسط کشوری بسیار پایین‌تر است، توسعه سرانه فضای آموزشی جزو اولویت‌های استانداری است و باید از ظرفیت‌های شهرستان به‌ویژه خیرین مدرسه‌ساز برای بهبود سرانه فضای آموزشی بهره گیریم.

وی بیان کرد: جایگاه قانونی شوراهای آموزش و پرورش بسیار حائز اهمیت است و شوراهای آموزش و پرورش جز حل مشکلات، وظیفه جلب مشارکت‌های مردمی و خیرین را نیز دارند.

عماری ادامه داد: توجه به آموزش و پرورش جزو سیاست‌های نظام و دولت محسوب می‌شود و تعلیم و تربیت یکی از ارکان اصلی هر کشوری بوده و برای رشد و توسعه هر کشور نیاز است و باید به مسئله آموزش و پرورش توجه ویژه شود.

فرماندار ارومیه تصریح کرد: امروزه 30 درصد از جمعیت دانش‌آموزی ناحیه یک ارومیه در بحث مدارس غیر دولتی مدیدیت می‌شود.

وی گفت: در ارومیه 9 جلسه شورای آموزش و پرورش برگزار شده که در آن 66 مصوبه مطرح که 53 مورد آن اجرایی شده و 13 مصوبه انجام نشده است که برای عملیاتی شدن آن‌ها نیاز به فعالیت‌های بیشتری نیاز است.

افزایش ترافیک در کنار مراکز آموزشی

حسین مهدی‌زاده، شهردار ارومیه نیز در این همایش اظهار کرد: معضل ترافیک در ارومیه مشکلی جدی است و کاربری‌های آموزشی یکی از مهمترین کاربری‌هایی است که در شهرها باید پشتوانه مطالعاتی داشته باشد و ارائه چنین کاربری‌هایی مانع از بروز ترافیک شهری می‌شود.

وی افزود: یکی از راهبردهای مجموعه شهرداری در مکان‌‌یابی مدارس به ویژه مدارس غیرانتفاعی، استقرار مدارس در مکان مناسب است تا برای این معضل ترافیک راه حل مناسب پیدا شود.

شهردار ارومیه تصریح کرد: آموزش و پرورش از ارکان اساسی در مدیریت کلان کشوری بوده و جایگاه ویژه‌ای در سیاست‌های نظام و دولت دارد و همه باید در راستای سیاست‌های کلان مدیریتی به مسئله آموزش و پرورش توجه کنیم.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش تربیت نیروی انسانی برای اداره کشور در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، مدیریتی و خدماتی  را بر عهده دارد و بازوی حاکمیت در رسیدن به اهداف عالی خود است.

بازگشت به تحصیل 90 درصد دانش‌آموزان صومای ‌برادوست

قزلباش، رئیس آموزش و پرورش ناحیه صومای برادوست ارومیه در این همایش اظهار کرد: با توجه به شیوع کرونا میزان ترک تحصیل در این منطقه افزایش یافت که با تلاش‌های انجام شده 90 درصد دانش‌آموزان منطقه که ترک تحصیل کرده بودند به کلاس درس بازگشتند.

وی افزود: 90 درصد مدارس کانکسی صومای برادوست جمع‌آوری شدند و در سال تحصیلی جدید 9 کلاس درسی خیرساز افتتاح شده و برای سال تحصیلی آینده پنج مدرسه نیز افتتاح خواهد شد.

قزلباش بیان کرد: بزرگترین مشکل منطقه صومای برادوست نبود مدارس شبانه‌روزی به‌ویژه برای دختران است، و مدرسه شبانه روزی دختران منطقه که از سال 98 کلنگ زنی شده بود و قرار بود سال گذشته افتتاح شود به دلیل عدم تخصیص بودجه با 87 درصد پیشرفت فیزیکی نیمه تمام مانده است.

وی ادامه داد: کمبود نیروی انسانی به ویژه نیروی انسانی باسابقه و عدم رعایت عدالت آموزشی از دیگر مشکلات آموزش و پرورش این منطقه است و نبود تجهیزات برای مدارس کار و دانش و فنی و حرفه‌ای، نبود تنوع رشته‌ای و رشته‌های متناسب با نیاز منطقه و عدم تمایل خانواده‌ها به تخصیل فرزندان از دیگر مشکلات آموزش و پرورش صومای برادوست ارومیه است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام
captcha