حضور جدی دانشگاه قم در مجمع دانشگاهیان جهان اسلام
کد خبر: 4117852
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۵

حضور جدی دانشگاه قم در مجمع دانشگاهیان جهان اسلام

رئیس دانشگاه قم گفت: این دانشگاه تعامل خوبی با حوزه علمیه دارد بدین‌جهت می‌تواند نماینده تمام مراکز آموزش عالی کشور در مجامع بین‌المللی به ویژه مجمع دانشگاهیان جهان اسلام باشد، در این راستا اقداماتی نیز صورت گرفته است که امیدواریم این اتفاق رخ دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، رئیس جدید دانشگاه قمبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، رئیس جدید دانشگاه قم در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه امروز هشتم بهمن‌ماه در دانشگاه قم برگزار شد، اظهار کرد: عمرچندانی از دانشگاه قم که به عنوان دانشگاه مادر در استان قم فعالیت دارد نمی‌گذرد و به نوعی این دانشگاه جز مراکز جوان در بین کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: این مجموعه در تاریخ ۶ بهمن ۱۳۵۹ با عنوان مدرسه عالیه تربیتی و قضایی طلاب با محوریت شهید بهشتی و باهنر تاسیس شد و در اسفند همان سال از بین طلاب به پذیرش دانشجو پرداخت.

رئیس دانشگاه قم اظهار کرد: : بهترین رتبه‌ای که تا به حال دانشگاه قم بدست آورده رتبه بیست و چهارم است اما متاسفانه به دلیل برخی مشکلات در آخرین رتبه‌بندی که سال گذشته صورت گرفت، دانشگاه قم به عنوان سی و سومین دانشگاه انتخاب شد. به نظر می‌رسد امسال رتبه ضعیف‌تری نسبت به سال گذشته داشته باشیم اما با برنامه‌ها و تحولاتی که در مدیریت جدید به‌دنبال آن هستیم قطعا تا سال‌های آینده رتبه بهتری را کسب خواهیم کرد.

شریفی ابراز کرد: دانشگاه قم در حال حاضر ۶ دانشکده، یک پردیس دانشگاهی بین‌اللملی دارد. در این مرکز ۳۳ گروه آموزشی در رشته‌های مختلف، ۱۴۳ گرایش رشته تحصیلی، ۳۸ رشته دکترای تحصصی، ۷۶ رشته گرایش در کارشناسی ارشد و ۳۲ رشته گرایش تحصیلی در مقطع کارشناسی وجود دارد.

وی افزود: در مقطع تحصیلی دکترا ۹۴۳ دانشجو، در ارشد ۵ هزار و ۵۰۰ دانشجو داریم، علاوه بر این تعداد حدود ۳ هزار و ۵۰۰ دانشجو خارجی از سوریه، عراق، لبنان، پاکستان و… در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

ورود و حضور جدی دانشگاه قم در مجامع بین‌المللی

وی اضافه کرد: یکی از رویکرد‌های این دانشگاه در دوره مدیریت بنده این است که بتوانیم ورود و حضور جدی در مجامع بین‌المللی به ویژه دانشگاه‌های جهان اسلام داشته باشیم، دانشگاه قم به دلیل ارتباط خوبی که با حوزه علمیه دارد می‌تواند نماینده تمام مراکز آموزش عالی در این مجامع باشد.

رئیس دانشگاه قم تصریح کرد: در این راستا گفتگو و جلسات مختلفی را با دبیرخانه مجمع دانشگاهیان جهان اسلام داشته‌ایم و امیدواریم بتوانیم این موضوع را عملیاتی کنیم.

رئیس دانشگاه قم با اشاره به تعداد آزمایشگاه‌های مستقر در دانشگاه قم، عنوان کرد: ما در این مرکز ظرفیت خوبی را از نظر آزمایشگاهی داریم که در حال حاضر فعال هستند، به دنبال این هستیم تا تمامی این آزمایشگاه‌ها را به ابزار و امکانات به‌روز تجهیز کنیم.

وی گفت: یکی از افتخارات ما این است که بخشی از فعالیت‌هایمان را به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان سوق دادیم، برای مثال در حال حاضر ۵۱ شرکت در این دانشگاه وجود دارد که ۷ مورد از آن‌ها مجوز دانش‌بنیان را کسب کرده و باقی این شرکت‌ها در مسیر کسب مجوز هستند.

رئیس دانشگاه قم بیان کرد: علاوه بر این مجموعه‌ها، دانشگاه قم تعامل خوبی با مجموعه‌های صنعتی استان دارد و تا به حال توانسته‌ایم ۳۱ قرارداد کاری را با این شرکت‌ها منعقد کنیم.

وی با اشاره به خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه قم گفت: با همت یکی از خیرین عزیز موفق شدیم ۱۰ خوابگاه متاهلی را در دانشگاه قم بسازیم که در حال حاضر ۱۰ زوج دانشجو در آن زندگی می‌کنند. چهار خوابگاه دیگر تا هفته آینده تکمیل و در اختیار زوجین قرار می‌گیرد تا تعداد آن‌ها در مجموع به ۱۴ خوابگاه برسد.

رئیس دانشگاه قم ابراز کرد: با جلسات و هماهنگی که با خیرین عزیز در این مدت داشته‌ایم مقرر شد تا برای سال آینده ۲ مجتمع در مجموع ۴۸ واحد خوابگاه متاهلی ۵۰ تا ۶۰ متری در دانشگاه قم ساخته و در اختیار زوج‌های دانشجو قرار بگیرد.

راه‌اندازی دانشکده‌های مختلف برای دانشگاه قم

شریفی اظهار کرد: باتوجه به نیازهای کشور، مزیت‌های استان و ظرفیتی که دانشگاه قم دارد، این تعداد دانشکده در دانشگاه قم قابل رضایت نیست. ما به دنبال این هستیم تا بتوانیم برای سال آینده ۴ دانشکده علوم انسانی، علوم و فناوری‌های هم‌گرا، فلسفه‌های کاربردی و دانشکده کارآفرینی را در این دانشگاه راه‌اندازی کنیم.

وی افزود: البته علاوه بر این دانشکده‌ها مدنظر داریم تا بتوانیم ابتدا ۱۰ پژوهشگاه دیگر را راه‌اندازی کنیم تا در آینده این پژوهشگاه تبدیل به دانشکده شود. برای مثال پژوهشگاه حکمرانی اسلامی یکی از این مراکزی است که ما در نظر داریم برای سال‌های آینده آن را در غالب دانشکده در دانشگاه قم داشته باشیم.

در حاشیه این نشست اصحاب رسانه از پروژه‌های عمرانی مانند تاسیس سالن غذاخوری و برخی از شرکت‌های مشغول در این دانشگاه بازدید کردند.

انتهای پیام
captcha