آغاز هفدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن
کد خبر: 4119089
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۱

آغاز هفدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن

هفدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم دوشنبه دوازدهم بهمن ماه با حضور جمعی از فعالان قرآنی کشورمان در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد.

آغاز هفدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآنبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم افتتاحیه هفدهمین نشست تخصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم بعدازظهر امروز، دوازدهم بهمن ماه در مجتمع امام خمینی (ره) برگزار شد.

در ابتدای این نشست و پس از پخش سرود ملی کشورمان، امیرحسین رحمتی، قاری ممتاز کشورمان به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت و در ادامه محمدتقی میرزاجانی، معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن با اشاره به اینکه در این نشست به موضوعاتی مانند ویژگی‌های تلاوت استادانه پرداخته خواهد شد، گفت: امیدوار هستیم با کاربردی کردن نتایج این گفت‌وگوها گام جدی در مسیر نهایی تلاوت‌های فاخر و ماندگار در جمهوری اسلامی ایران برداشته باشیم. جا دارد از همه اشخاص حقیقی و حقوقی که در برگزاری این نشست با ما همکاری دارند، نهایت قدردانی را داشته باشیم.

میرزاجانی در ادامه به موضوع اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در هفته‌های اخیر اشاره و تصریح کرد: طی هفته‌های اخیر شاهد جسارت به ساحت قرآن کریم از سوی یک گروه انسان‌نما و حیوان‌صفت بودیم، این اتفاق برای هر مسلمانی بسیار سخت و ناگوار است. به نظر می‌رسد رشد فزاینده این اهانت‌ها یک پیام مهم برای ما داشته باشد و آن هم اینکه دشمن بر نقش‌آفرینی همبستگی مسلمانان عالم پی برده است و به وضوح جزم و جذب مردم در سراسر دنیا به سمت اسلام را متوجه شده است.

وی بیان کرد: طبیعی است دشمن درصدد باشد به طرق مختلف قرآن را در جوامع بین‌المللی بی‌اثر جلوه دهد. طبیعتاً در این مسیر دچار اشتباه محاسباتی شده و نفهمیده که یک قدرت فوق بشری ماندگاری این کتاب مقدس را تضمین کرده است: «یرِیدُونَ لِیطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ؛ هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ».

معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن در پایان تصریح کرد: به همین مناسبت به منظور محکومیت این اقدامات جنایتکارانه بیانیه‌ای از طرف جامعه قرآنی آماده شده است و در رسانه های مختلف منتشر خواهد شد.

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این مراسم بیاینه جامعه قرآنی در محکومیت هتک حرمت قرآن کریم از سوی علی اکبر حنیفی، پیشکسوت قرآنی کشورمان قرائت شد.


بیانیه جامعه قرآنی کشور در ابراز انزجار از اهانت جنون آمیز به ساحت قرآن


بر اساس گزارش ایکنا، پایان‌بخش مراسم افتتاحیه هفدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم سخنرانی علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

علیرضا معاف با اشاره به اینکه طرح‌ریزی مهندسی تلاوت و مسئله مهندسی تلاوت از سوی رهبر قرآن‌دان و قرآن‌شناس یک مسئله فنی و فوق تخصصی است، گفت: رهبر انقلاب این مسئله را بسیار عمیق و دقیق مطرح فرموده‌اند. این موضوع بیش از هر چیز و پیش از هر چیز نشان‌دهنده و اشاعه‌گر به یک پیام راهبردی از سوی رهبر انقلاب است. رهبر قرآنی ما ظرفیت تخصصی قاریان و تالیان و خوش‌خوانان قرآن کریم را بسیار بالا می‌دانند و توقع دارند از تراز فعلی به یک افق جدیدی در حوزه تلاوت منتقل شوند.

وی با اشاره به اینکه وزارت ارشاد مسئول هنر دینی است و مسئله تلاوت قرآن کریم هم از جنس هنر دینی است که باید توجه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشیم، گفت: برای بسط و شرح فرمایش رهبر انقلاب و طبعاً در گفت‌وگوهای پسینی و نشست‌ها بحث‌های جدی‌تری هم خواهد شد. سال گذشته حدود 30 سرفصل برای این موضوع نوشته‌ام که در این جلسه به بیان برخی از آن‌ها خواهم پرداخت.

معاف با بیان اینکه سرفصل اول همین تعبیر مهندسی تلاوت است، تصریح کرد: تلاوت هندسه‌بنیان و هندسه‌محور است و از قضا کلمه هندسه در قرآن آمده است. به تصریح مرحوم علامه حسن زاده آملی کلمه «قدر» در قرآن به معنای اندازه بوده و اَندَزَه همان هندسه است. در واقع در حوزه مهندسی تلاوت این معنا را می دهد. چه فرقی بین علوم مهندسی و علوم پایه هست؟باید گفت علوم مهندسی کاربردی‌سازی دانش پایه است.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی دیگر از سرفصل‌ها در موضوع تلاوت قرآن کریم را خوانایی احادیث مهندسی تلاوت بیان و تصریح کرد: یک سری احادیث در ارتباط با مهندسی لیست شود و روایت‌شناسان و حدیث‌پژوهان باید بیایند بگویند پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در مورد تلاوت چه گفته‌اند، این شاید بهترین منبع باشد. به جای آنکه ما با ذهن خودمان تولید کنیم، باید ببینیم پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) به عنوان قرآن ناطق در مورد تلاوت چه گفته‌اند.

بر اساس گزارش ایکنا، پس از برگزاری مراسم افتتاحیه این نشست، پنل‌های تخصصی آن آغاز به کار کرد که در اولین پنل سیدعباس انجام و محمدصادق بهشتی به ارائه مقالات خود با موضوعات «تبیین چیستی و چرایی مهندسی تلاوت» و «جایگاه مخاطب‌شناسی و نقش احساس و ادراک در مهندسی تلاوت» پرداختند.

انتهای پیام
captcha