۲۳ شهید؛ سهم کرمان در مبارزات پیروزی انقلاب
کد خبر: 4119174
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳

۲۳ شهید؛ سهم کرمان در مبارزات پیروزی انقلاب

مردم کرمان در تاریخ انقلاب اسلامی و مبارزه علیه رژیم طاغوت نقش مهمی داشتند و در این راه ۲۳ شهید تقدیم انقلاب کردند.

بهمن ۵۷

در هر صفحه از تاریخ انقلاب اسلامی نقشی از عشق حک شده است، نقشی که شهدا با خون خود آن‌را برای آیندگان حک کردند تا راهنمایی باشد برای ادامه مسیر؛ در مبارزات پیروزی انقلاب اسلامی هزاران شهید تقدیم اسلام و انقلاب شد. در این مبارزات مردم کرمان همچون تمام مردم این سرزمین ندای آزادی‌خواهی سر دادند و با خون خود به جمهوری اسلامی آری گفتند.

نام‌گذاری دومین روز از دهه مبارک فجر به‌نام روز «انقلاب اسلامی: شهدا و ایثارگران» بهانه‌ای شد تا یادی کنیم از شهدایی که در دوران پیروزی انقلاب در مبارزات میدانی و به ضرب کین دشمن و یا در زیر شکنجه‌های مأموران ساواک با معبود خود دیدار کردند. از بین هزاران شهیدی که در جای جای این سرزمین در راه انقلاب به شهادت رسیدند سهم استان کرمان ۲۳ نفر بود که در ادامه اسامی و تصاویر این شهدا تقدیم مخاطبان می‌شود.

شهید مسعود ستوده‌نیا کرانی، نخستین شهید انقلاب اسلامی در کرمان و مبارز دلاور و روشنگری بود که در سال ۱۳۲۴ در شهرستان سیرجان متولد شد و در ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ در تجمع مردم در میدان گل شیراز حضور یافت و توسط مأموران رژیم به شهادت رسید.

دومین شهیدی که کرمان تقدیم انقلاب کرد، شهید حسن بصیرزاده بود. او دانشجوی دوره کاردانی بود که توسط مأموران ساواک دستگیر و در نهایت در ۵ مرداد ۱۳۵۵، در زندان‌ ساواک تهران بر اثر شکنجه توسط حکومت پهلوی به شهادت رسید.

در بین شهدای انقلاب کرمان نام یک بانو نیز دیده می‌شود. شهید طلعت علی‌محمدی در سال ۱۳۱۰ در روستای جوشان از توابع کرمان به‌دنیا آمد. با شروع مبارزات انقلابی در راهپیمایی‌ها و تظاهرات حضور فعال داشت و سرانجام در اربعین سال ۱۳۵۷ در روستای جوشان هدف گلوله مأموران پهلوی قرار گرفت و در جلوی ژاندارمری روستا به شهادت رسید. جنازه او را بعد از دو روز با گرفتن پنج هزار تومان تحویل خانواده‌اش دادند.

واقعه به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان در ۲۴ مهر ۱۳۵۷ از مهمترین رویدادهای تاریخ مبارزات انقلاب اسلامی است که مبارزات مردم را شدت بخشید. در این واقعه غلامرضا یزدانشناس و محمد باقدرت جوپاری به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

۲۴ آذر سال ۱۳۵۷ یکی دیگر از وقایع مهم تاریخ کرمان و انقلاب است. در این روز عوامل رژیم پهلوی به مردم انقلابی کرمان که به‌مناسبت هفتمین روز شهادت شهید حسن توکلی(از شهدای طلبه استان کرمان) راهپیمایی کرده بودند حمله کردند. غلامحسین مهدوی، حمید نامجو، سیدحسین حسینی و فرامرز دادبین در این واقعه به شهادت رسیدند.

شهیدان محمدحسین انصاری، علی ندافیان، محمود انارکی، سیدمحمدرضا میرافضلی، اکبر مقیمی و شهید محمد مهدی نخعی از شهدایی هستند که در مبارزات انقلاب اسلامی در شهرستان رفسنجان به فیض شهادت نائل آمدند.

با شدت گرفتن مبارزات انقلابی در سال ۱۳۵۷ مبارزات مردم در تمام شهرها و روستاهای کرمان برگزار می‌شد و در این راه حسن فدایی در شهر جوپار کرمان، حسن توکلی‌زاده و غلامرضا رشیدی در شهرستان راور، حسن قدیری در شهرستان انار، خلیل اصغری در شهرستان سیرجان، سیدمحمود سید رضایی در روستای جوشان، حسن اسدی در مشهد و حمید سام‌پور در بندرعباس به شهادت رسیدند.

انتهای پیام
captcha