روز پرحادثه + فیلم
کد خبر: 4119374
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۵
روز شمار انقلاب

روز پرحادثه + فیلم

امام خمینی روز ۱۴ بهمن در مصاحبه‌ای دولت بختیار را غیر قانونی اعلام کرده و فرمودند: کاری نکنید که مردم را به جهاد دعوت کنم.

دیدار امام با مردم در مدرسه علویروز چهاردهم بهمن سیل مشتاقان زیارت حضرت امام از ابتدای صبح، کوچه‌ها و خیابانهای اطراف مدرسه علوی را پرکرده بودند. حضرت امام نیز با حضور در سرسرای مدرسه، به ابراز احساسات آنان پاسخ می دادند.

حضرت امام(ره) طی یک مصاحبه مطبوعاتی در مدرسه رفاه اعلام کردند: شورای انقلاب حکومت موقت تعیین خواهد شد و حکومت موقت، موظف خواهد بود که مقدمات رفراندوم را تهیه کند. همچنین قانون اساسی که تدوین شد، به آراء عمومی گذاشته می‌شود. ایشان دولت بختیار را غیرقانونی اعلام کردند و گفتند: کاری نکنید که مردم را به جهاد دعوت کنم.

شاپور بختیار در مصاحبه با لوماتن در کمال وقاحت گفت: «اگر آیت الله خمینی (ره) بخواهد در شهر مقدس قم دولت پیشنهادی خود را به وجود آورد، به او اجازه خواهم داد تا دولتی شبیه به واتیکان تأسیس کند.»

دانشجویان ایرانی با حمله به سفارتخانه‌های ایران در آمریکا، لبنان و استرالیا، نسبت به رژیم سلطنتی ایران ابراز انزجار کردند.

انتشار اولین کتاب درباره بحران ایران تحت عنوان «ایران بر ضد شاه» در پاریس آن هم توسط احمد ناروقی از نوادگان احمد شاه قاجار، تحت تعقیب قرار گرفتن رؤسای سازمان انرژی اتمی تحت تعقیب دیوان کیفری، پذیرفتن نقش آیت الله خمینی (ره) در حل و فصل مسائل اجتماعی توسط شاپور بختیار، اعتصابات عمومی، قسمتی از اتفاقات این روز تاریخی بود.

اعلام آمادگی ۴۰ تن از نمایندگان مجلس برای استعفا، اعلام همبستگی کارکنان نخست‌وزیری با شورای انقلاب تظاهرات همافران در بهبهان، تحصن خانواده همافران دستگیر شده در کاخ دادگستری، دیدار جواد شهرستانی، شهردار وقت تهران، با آیت‌الله خمینی (ره) و تسلیم استعفانامه به ایشان و انتصاب مجدد شهردار توسط امام (ره)، تهدید کارمندان و مسئولان دولت توسط بختیار و ناسزاگویی او به شهردار وقت تهران در یک مصاحبه و پیشنهاد اعضای شورای انقلاب و موافقت امام (ره) مبنی بر انتخاب مهندس مهدی بازرگان برای نخست وزیری دولت موقت از دیگر اتفاقات مهم این روز بود.

انتهای پیام
captcha