فقر؛ فصل مشترک داستان زندانیان جرائم غیرعمد
کد خبر: 4137001
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
ایکنا گزارش می‌دهد

فقر؛ فصل مشترک داستان زندانیان جرائم غیرعمد

فقر، فصل مشترک داستان زندانیان جرائم غیرعمد است که هرکدام را با دلایل مختلف ازجمله عدم توانایی در پرداخت پول دیه کارگر ساختمانی، مهریه، بدهی مالی، جهیزیه و ... راهی زندان کرده است.

زندانیثانیه‌ها، دقایق، ساعت‌ها و روزها را شمارش می‌کند منتظر می‌ماند تا ماه رمضان بیاید و جشن گلریزانی برپا شود تا شاید خیری با کرم و بخشش خود درهای آزادی و رهایی را بر رویش بگشاید. به روزگار نه چندان دور فکر می‌کند که زندگی آبرومندانه‌ای داشته و در کنار خانواده روزهای خوشی را سپری می‌کرده و هرگز در تصورش هم نمی‌گنجید که روزی در تاریک‌خانه‌ای به اسم زندان قرار گیرد.

هر بار که در ملاقات‌های حضوری چشمش به دختربچه خردسالش می‌افتد انگار روح از تنش جدا شده و تا چند روزی تحمل زندان برایش از مرگ هم سخت‌تر می‌شود، در حسرت روزهایی است که نمی‌تواند شاهد قد کشیدن دختر دلبندش باشد هر چه باشد او یک مادر است، مادری که دور افتاده از پاره تنش.

به آن روزی فکر می‌کند که برای خرید مصالح در حال ساختشان پشت چندین سفته را امضا می‌کند به امید داشتن سرپناهی، اما از قضای روزگار همسرش بیکار و قیمت‌ها در بازار چندین برابر شده و این شرایط موجب تلنبار شدن بدهی‌ها روی هم و در نهایت زندانی شدن او می‌شود به‌طوری که حتی فروش همان خانه نیمه‌ساخت نیز جبران بدهی‌هایش نمی‌شود.

در حالی که غرق همین افکار بود، نگهبان زندان صدایش می‌کند. سراسیمه به دفتر رئیس زندان می‌رود و در کمال ناباروری حکم آزادی را به دستش داده و می‌گویند: «تو آزادی»! همین جمله بس است تا او به زمین افتاده و به درگاه خداوند سجده شکر گذارد و خود را منت‌دار آن بانوی خیری بداند که طلاهایش را به نیت آزادی یک زندانی فروخته و او را از قفس رهانیده است.

این‌ها بخشی از صحبت‌های خانم (ب ن) است که در ۳۰ سالگی به خاطر بدهی به زندان افتاده و پس از گذشت یک سال با کمک یک خیر آزاد شده است.

فصل مشترک داستان همه زندانیان جرائم غیرعمد، نداری و بی‌پولی است که هر کدام را با دلایل مختلف از جمله عدم توانایی در پرداخت پول دیه کارگر ساختمانی، مهریه، بدهی مالی، جهیزیه و ... راهی جایی کرده است که در آنجا علاوه بر تحمل شرایط سخت زندان باید انگ زندانی بودن را هم تاب بیاورند و خانواده‌های‌شان نیز در پیش فامیل، دوست و آشنا خجالت‌زده شده و محتاج به نان شب باشند در حالیکه روا نیست کسی به خاطر نداری به زندان بیفتد.

بانوان زندانی

۸ درصد زندانیان جرائم غیرعمد بانوان هستند

در این میان ستاد دیه عامل نجات انسان‌های گرفتار و احیا‌كننده كرامت آنهاست و افتخارش این است كه مددرسان صادق نیازمندان واقعی جامعه است، در این ارتباط مراد فتحی،‌ مدیرکل زندان‌های آذربایجان غربی در گفت‌وگو با ایکنای آذربایجان غربی با اشاره به تعداد زندانیان جرائم غیرعمد استان،‌ گفت: در سطح استان ۵۰۰ نفر با مبلغ بدهی ۶۰۰ میلیارد تومان در زندان به سر می‌برند که 8 درصد این افراد را بانوان تشکیل می‌دهند.

فتحی در ارتباط با دلایل زندانی شدن این افراد افزود: مهریه، بدهکاری بانکی، چک برگشتی و بروز مشکل مالی به علت نوسان بازار از جمله این دلایل به شمار می‌روند که در وهله نخست تلاش می‌شود تا با گفت‌و‌گو با شاکی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های حمایتی دیگر، جرایم غیرعمد خرد و کوچک به مصالحه ختم شود.

وی ادامه داد: در گام بعدی با برگزاری جشن‌‌های گلریزان سعی می‌شود از ظرفیت افراد نیکوکار و موسسات خیریه نیز در این راستا بهره برد و خوشبختانه مردم استان همواره در اینگونه جشن‌ها حضور فعالی داشته و یاری‌رسان ستاد دیه بودند.

فتحی با اشاره به برگزاری ۱۹ مراسم گلریزان در سال گذشته گفت: در این مراسم بیش از ۳۳ میلیارد تومان برای آزادی زندانیان غیرعمد جمع‌آوری شد که رتبه دوم کشوری را در این خصوص کسب کرده و شرایط آزادی ۳۵۰ نفر با مبلغ بدهی ۲۰۰ میلیارد تومان فراهم شد.

کمک ۳۴ میلیارد تومانی در جشن‌های گلریزان آذربایجان غربی

امیر سهرابی،‌ مدیر ستاد دیه آذربایجان غربی نیز در گفت‌وگو با ایکنای آذربایجان غربی با اشاره به آخرین آمار کمک‌های جمع‌آوری شده در جشن‌های گلریزان سال جاری، گفت: در ماه رمضان امسال ۳۱ عنوان جشن گلریزان برگزار شده که در برخی از شهرستان‌های استان تعداد این جشن‌‌ها دو مورد یا حتی بیشتر بوده است.

امیر سهرابی افزود: در این جشن‌ها در مجموع ۱۹ میلیارد تومان کمک نقده انجام شده و ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیز به صورت تعهدی بوده است که تا آخر اردیبهشت جمع‌آوری خواهد شد.

وی در پایان بیان کرد: با کمک‌های خیران در ماه رمضان امسال تاکنون زمینه آزادی ۴۰ نفر از زندانیان به مبلغ چهار میلیارد تومان فراهم شده و آنها به آغوش خانواده برگشته‌اند.

گزارش: سمیرا محمدی

انتهای پیام
captcha