عضو ارشد نُجَباء توافق ایران و عربستان، تصمیمی خردمندانه است
کد خبر: 4141675
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰

عضو ارشد نُجَباء توافق ایران و عربستان، تصمیمی خردمندانه است

حجت‌الاسلام والمسلمین «علی الاسدی» ضمن استقبال از توافق ایران و عربستان، نزدیکی دو کشور مهم منطقه را تصمیمی خردمندانه توصیف کرد و بار دیگر در خصوص اقدامات خلاف عرف دیپلماتیک سفیر ایالات‌متحده در بغداد به دولتمردان عراقی هشدار داد.

به‌گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نمایندگی نُجَباء در ایران، رئیس شورای سیاسی مقاومت اسلامی نُجَباء در گفتگویی تلویزیونی دیدگاه‌های این جنبش در زمینه‌های مختلف را تشریح کرد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین «علی الاسدی» ضمن تأکید بر ثبات مواضع جنبش نُجَباء در قبال پرونده‌های گوناگون داخلی و خارجی، اظهاراتی مفصل ایراد کرد که اهم آن به شرح ذیل می‌باشد:
 
کارنامه و چالش‌های دولت جدید عراق
 
اهتمام دولت آقاى «السودانی» به موضوعات داخلی، در برخی حوزه‌ها خوب بوده و توانسته رضایت مردم را جلب کند؛ اما در سطوح راهبردی تاکنون دستاورد قابل‌ملاحظه‌ای نداشته است.
 
متأسفانه دولت سعی می‌کند آمریکایی‌ها را راضی نگه دارد، ولو به بهای منافع ملی و منافع مردم. سیاستمداران ما هیولایی ذهنی از آمریکا ساخته‌اند که می‌ترسند اقدام یا گفتارشان آمریکا را عصبانی کند.
 
شبهه‌ای وجود دارد که اموال و دارایی‌های عراق در اختیار آمریکاست و ظاهرا این اهرم فشاری بر دولت است؛ ولی اطلاعاتی در این زمینه وجود ندارد و با توجه به خارج شدن عراق از ذیل بند هفتم قطعنامه شورای امنیت، قاعدتا باید دارایی‌های کشورمان آزاد و در دسترس دولت و بانک مرکزی باشد. پس نباید اجازه داد که آمریکا از سلطه دلار به‌عنوان اهرم فشار بر عراق استفاده کند.
 
اینکه چارچوب هماهنگی متصدی تشکیل دولت باشد یا دیگران، در مواضع جنبش نُجَباء تفاوتی ایجاد نمی‌کند. ما به‌طور کلی از ساختار حاکمیتی دفاع می‌کنیم و در عین حال معتقدیم که هرکس در جایگاه نخست‌وزیری قرار می‌گیرد باید منافع ملی را به منافع حزبی ترجیح دهد.
 
برادران ما که بسیاری از آنان افرادی معتمد و صاحب کارنامه روشن در جهاد و فداکاری برای میهن هستند، با اهدافی واضح تصمیم گرفتند وارد جریان سیاسی شوند که در رأس آن اهداف، پایان دادن به اشغالگری بود؛ اما اکنون از رفتارشان چنین برداشت می‌کنیم که در دهلیزهای سیاست گرفتار شده‌اند. البته ما در صدق نیت آنان تردیدی نداریم، ولی به‌نظر می‌رسد که توطئه‌های استعمار موجب شده است تا گرفتار بازی‌های سیاسی شوند و تمرکزشان از موضوع اصلی یعنی پایان دادن به اشغالگری برداشته شود.
 
به برادرانمان و همچنین نخست‌وزیر محترم ـ که از سال 2004 با پاکدستی خدمت کرده است ـ نصیحت می‌کنیم که سوابق درخشان و آبروی خود را حفظ کرده، در برابر فشارهای آمریکا تسلیم نشوند و به‌نفع مردمی تصمیم بگیرند که جایگاه امروز را مرهون آنان هستند.
 
یکی از بلاهایی که عراق گرفتار آن شده، مداخله سفیر آمریکا در کلیه امور است. از فشار به دولت و پارلمان در راستای موضع‌گیری به‌نفع اوکراین و علیه روسیه، تا دخالت در امور مالی و تنظیم بودجه کشور! این عرف دیپلماسی نیست و هیچ سفیری چنین حقی ندارد. ضمن اینکه نشانگر ضعف دولت، مماشات و وابستگی برخی جریانات سیاسی است که قادر نیستند او را از مداخله بازدارند.
 
لذا اگر ارتباط نامطلوب و بدون دستاورد با سفیر آمریکا ادامه یابد، ممکن است از حمایت دولت دست بکشیم.
 
مقاومت ضد اشغالگری
 
برهه کنونی از لحاظ تحولات داخلی و خارجی بهترین فرصت است که عراق به توسعه و استقلال برسد و اگر کوتاهی شود، اشغالگر بر عراق سوار خواهد ماند.
 
در شرایط فعلی با توجه به تحولات جهانی، از طرفی آمریکا گرفتار مشکلات عدیده و به‌دنبال راه خلاصی است و از دیگرسو، متحدان عراق با نگاه به ظرفیت‌های کشور ما خواستار نقش‌آفرینی مستقل و مؤثر بغداد در پرونده‌های منطقه‌ای هستند.
 
موقعیت امروز عراق به‌گونه‌ای است که بسیاری از کشورها بعد از 20 سال توطئه‌چینی، اکنون با شرایط رو به ترقی ما کنار آمده‌اند.
 
موضع همیشگی و آشکار جنبش نُجَباء این است که آمریکا فقط زبان زور و قدرت را می‌فهمد و با راهکارهای دیپلماتیک از عراق خارج نخواهد شد. ما در سال 2011 با ضربات مقاومت، آنان را وادار به خروج از سرزمینمان کردیم و درستی این دیدگاه را نشان دادیم.
 
البته دشمن بیکار ننشسته و با اقداماتی نظیر تجهیز داعش و القاعده، فشارهای سیاسی و توطئه‌های مختلف تلاش کرده است تا مقاومت را وادار به عقب‌نشینی کند.
 
توافق تهران ـ ریاض
 
عربستان و ایران کشورهای مهم منطقه به‌شمار می‌روند که هرکدام بر اساس منافع خود عمل می‌کنند. توافق این دو کشور متضمن فوایدی برای عراق و کل منطقه است.
 
چرخش عربستان از ائتلاف آمریکایی، تصمیمی خردمندانه بود و با وجود همه اختلافات موجود، جا دارد که از این بابت به آنان تبریک بگوییم؛ زیرا در واقع از محور آمریکا به‌سمت محور قوی‌تر رفتند.
 
سفر دبیرکل جنبش جهاد اسلامی به بغداد
 
فلسطین مسئله اصلی مسلمانان و عرب‌هاست. پس ما با تمام توان از فلسطین حمایت خواهیم کرد و به‌عنوان بخشی از محور مقاومت، در هر سطحی که لازم باشد به این مسئله ورود می‌کنیم.
 
در جواب کسانی که سفر برادر «زیاد النخالة» و سخنرانی ایشان در مراسم روز جهانی قدس در بغداد را حاکی از بی‌اعتنایی مقاومت به دولت و عدم پایبندی به هنجارهای حاکمیتی قلمداد کردند، می‌گوییم که وی در قامت یک شهروند عرب با گذرنامه و روادید قانونی از مسیر عادی وارد عراق شد و فشاری برای حکومت در پی نداشت. بله البته این سفر، شما را در پیشگاه سفیر آمریکا شرمنده و خجل کرد!
انتهای پیام
captcha