تحقق شعار سال مستلزم ارتباط دانشگاه و بخش خصوصی است
کد خبر: 4141877
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰

تحقق شعار سال مستلزم ارتباط دانشگاه و بخش خصوصی است

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌غربی با اشاره به نقش مهم همکاری دانشگاه و بخش خصوصی در تحقق شعار سال گفت: دانشگاه‌ها با توجه به سرمایه‌های انسانی در جهت تحقق شعار سال به هیچ‌وجه نباید از ظرفیت و تجربیات بخش خصوصی، کارآفرینان و صنعت غافل شوند.

رسول خداویردی‌وند کشتیبان، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌غربیرهبر معظم انقلاب همه ساله در پیام نوروزی خود شعاری را برای آن سال در نظر می‌گیرند که امسال نیز به دو موضوع تورم و تولید اشاره داشتند. ایشان با تأکید بر اینکه اقتصاد مهمترین مسئله کشور در سال گذشته بود فرمودند: «در قضیه اقتصاد با تلخی‌ها و شیرینی‌ها در طول سال مواجه شدیم که عمدتاً تلخی‌ها مربوط به تورم و گرانی به‌خصوص گرانی قیمت مواد خوراکی و لوازم اصلی زندگی بود که این افزایش تورم و گرانی بیشترین فشار را به دهک‌های پایین جامعه که ولی نعمتان انقلاب هستند وارد می‌کرد».

ایشان درخصوص سال ۱۴۰۲ نیز مسئله اصلی و محوری کشور را مسئله اقتصاد تشخیص دادند و فرمودند: «من با در نظر گرفتن همه این جهات به‌خصوص موضوع تورم به‌عنوان مشکل اصلی و همچنین تولید به‌عنوان یکی از کلیدهای نجات کشور از مشکلات اقتصادی، شعار سال ۱۴۰۲ را «مهار تورم و رشد تولید» اعلام می‌کنم که باید مسئولان و فعالان اقتصادی و فعالان مردمی و فرهنگی همه همت خود را بر این دو موضوع قرار دهند تا در درجه اول تورم مهار شود و کاهش یابد و در درجه بعد زمینه افزایش تولید فراهم شود».

با توجه به اهمیت شعار سال و تحقق آن به وسیله بسترسازی توسط مراکز علمی و دانشگاهی، ایکنای آذربایجان‌غربی، با رسول خداویردی‌وند کشتیبان، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌غربی گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانیم:

ایکنا ـ استفاده کامل و صحیح از ظرفیت‌های داخلی برای کنترل تورم، افزایش تولید و رشد اقتصادی چگونه ممکن می‌شود؟

بنا به فرمایش مقام معظم رهبری اگر دولت و مجلس، فعالان اقتصادی و گروه‌های مردمی جوان و پرانگیزه تمام تلاش خود را برای حل مشکلات مردم قرار دهند، بسیاری از مسایل دیگر نیز حل خواهند شد.

حل مشکلات مردم در گرو فعالیت‌های بنیانی و اساسی اقتصادی همچون تولید و کارهای انسانی همچون مواسات و همیاری‌های مردمی و کمک به طبقات ضعیف جامعه محقق شده و از دیگر کارهای اساسی در کنار تولید، موضوع مهم سرمایه‌گذاری است که باید مسئولان دولتی و بخش خصوصی توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند.

اکنون به نظر بنده با توجه به فرمایشات معظم له باید با بهره‌گیری از توان سرمایه‌گذاری داخلی، خارجی و فرهنگ‌سازی برای استفاده از کالای داخلی، حمایت از تولید، رفع موانع و ایجاد تسهیلات لازم برای توسعه واحدهای تولیدی و صنعتی در استان بر روی رشد تولید متمرکز شویم تا شاهد تحقق شعار سال باشیم.

ایکنا ـ موانع و مشکلات تحقق شعار سال چیست و چه راهکارهایی برای رفع آن پیشنهاد می‌کنید؟

در کشور هم جوانان تحصیل‌‌‌کرده، توانمند و جویای کار و صاحب حرف داریم و هم افراد صاحب علم و دانش به طوری که اگر در بحث تولید و اقتصاد وارد شوند سرعت چند برابری به این حوزه می‌بخشند و نکته بعدی این است که زمینه‌های تولید در کشور چه در بخش صنعتی و کشاورزی و چه در همه منابع ما بلااستفاده مانده است و متأسفانه در بین کشورهای مختلف جزو کشورهایی هستیم که آخرین رتبه را در استفاده از منابع انسانی، کشاورزی و طبیعی داریم.

 با توجه به اینکه این زمینه‌ها در کشور فراوان است و می‌شود این کار را کرد و اراده جدی مسئولان و مدیران اگر وجود داشته باشد رشد تولید تحقق پیدا خواهد کرد و لازمه مهار تورم و بالا رفتن قدرت خرید مردم، ثبات بازار، ارزآوری و عدم‌خروج ارز هم در گرو تولید است، اگر تولید را دنبال نکنیم و زمینه‌های تولید را فراهم نکنیم این اتفاقات نمی‌افتد.

صدور مجوزهای کسب و کار نیز از دیگر موانع است و دستگاه‌ها نباید بیش از اندازه بن‌بست‌ها و گره‌هایی را در مسیر دریافت مجوزها ایجاد کنند، بلکه باید در این خصوص تسهیلگری انجام دهند.

رفع موانع تولید و تسهیل‌گری در صدور مجوزهای کسب و کار موجب رونق چرخه تولیدات ایرانی، رفع موانع فراروی فعالان اقتصادی و کارآفرینان، تضمین امنیت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، مانع‌زدایی و بهره‌مندی از ظرفیت تولیدی واحدها و صنایع راکد، توجه به رشد تولید با استفاده از ظرفیت‌های بومی منطقه و سوق دادن فضای سنتی به سمت تولید اقتصاد محور نقش مهمی در تحقق شعار سال خواهد داشت.

ایکنا ـ مسئولان و دانشگاهیان چگونه با فعالیت‌های جهادی می‌توانند به رفع موانع کمک کنند؟

حمایت از سرمایه‌گذاران در رونق کسب و کارهای خرد و خانگی به‌عنوان برنامه محوری و اولویت هدف‌گذاری شده در طول سال، حمایت، خرید و تبلیغ از تولیدات ایرانی و فعال نگه‌داشتن چرخ اقتصادی کشور، جلوگیری از قاچاق کالاهای وارداتی، تولید علم و استفاده از ظرفیت نخبگان دانشگاهی در صنعت، می‌توانند به رفع این موانع کمک کنند.

ایکنا ـ ظرفیت جامعه دانشگاهی چگونه می‌تواند در اختیار تحقق مطالبه مقام معظم رهبری قرار گیرد؟

دانشگاه‌ها و نخبگان در واقع از ارکان اصلی عملیاتی شدن این فرمان هستند، با توجه به منابع انسانی و توانمندی‌های دانشگاهی بدون وابستگی به منابع خارجی ما می‌توانیم مشکلات را حل کنیم و در این راه از حمایت‌های سایر وزارتخانه‌ها نیز باید برخوردار شویم.

دانشگاه‌ها با توجه به سرمایه‌های انسانی خود در جهت تحقق فرمان سال به هیچ وجه نباید از ظرفیت و تجربیات بخش خصوصی و کارآفرینان غافل شوند چرا که کارآفرینان بخش خصوصی در شرایط دشوار اقتصادی توانسته‌اند مجموعه کاری خود را حفظ و مدیریت کنند و اگر در این مسیر ناهمواری‌هایی وجود داشته باشد دانشگاهیان می‌توانند کمک حال آن‌ها باشند.

از سوی دیگر در جهت تحقق شعار سال دانشگاهیان می‌توانند با ایجاد قرارگاهی در حوزه کاری خود با نخبگان مربوط به آن حوزه در موارد مشخص، هم‌اندیشی کنند و نتایج بررسی‌ها و راهکارهای خود را برای اجرا و عملیاتی شدن به سطح کلان ارجاع دهند.

ایکنا ـ دانشگاه با تربیت نیروهای کیفی و ارتباط با صنعت چه کمکی به تحقق شعار سال می‌کند؟

در راستای تحقق شعار سال دانشگاه‌ها می‌توانند نقش موثری از جمله بررسی علمی روش‌های مهار تورم و رشد تولید داشته باشند و یکی دیگر از این نقش‌ها تربیت نیروی کیفی انسانی است که این تربیت باید با توجه به نیاز جامعه و صنعت انجام شود و دانشگاه‌ها اگر بتوانند با برنامه‌ریزی دقیق این کار را انجام دهند و نیروی موثر تربیت کنند باعث کاهش بیکاری، افزایش تولید و مهار تورم خواهند شد.

دانشگاه فنی و حرفه‌ای در جهت رشد و تربیت نیروهای کیفی با برنامه‌ریزی‌های وزارت متبوع در سال 1402 گام مؤثری برداشته و در کنترل تورم و رشد تولید دانش‌آموختگان خوبی تحویل جامعه خواهد داد، دانشگاه فنی و حرفه‌ای با وجود کارگاه‌های مجهز و سرفصل دروس رشته‌های مهارتی در تحقق شعار سال ارتباط خوبی با صنعت دارد.

گفت‌وگو: الناز نقی‌زاده

انتهای پیام
captcha