پیش‌افتادن بانک‌های اسلامی بنگلادش از سایر وام‌دهندگان
کد خبر: 4144648
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲

پیش‌افتادن بانک‌های اسلامی بنگلادش از سایر وام‌دهندگان

وام‌دهندگان متعارف در بنگلادش در سال 2022 از نظر رشد سود از بانک‌های مبتنی بر شریعت عقب افتادند که عمدتاً به دلیل سیاست نرخ بهره بوده است.

به گزارش ایکنا به نقل از The Daily Times، سال گذشته، مجموع سود 41 بانک متعارف، از جمله وام‌دهندگان خارجی و دولتی، 19 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت و به 7020 کرور تاکا (حدود 65 میلیون دلار) رسید، در حالی که سود 10 بانک مبتنی بر شریعت طبق گزارشات مالی آنها، با 26 درصد افزایش به 2432 کرور تاکا (حدود 22.6 میلیون دلار) رسید.

انیس خان، رئیس سابق انجمن بانکداران بنگلادش، می‌گوید که هزینه وجوه برای بانک‌های مبتنی بر شریعت در مقایسه با همتایان متعارف آنها کمتر است. این به آنها کمک می‌کند تا سود بیشتری بدست آورند.

هزینه وجوه، میزان سودی است که یک بانک باید بپردازد تا وام بگیرد و به مصرف کنندگانش اعطا کند.

وی گفت: اعتقاد افرادی که وجوه خود را نزد بانک‌های شرعی سپرده‌گذاری می‌کنند این است که وام‌دهندگان اسلامی بهره نمی‌گیرند بنابراین پس‌اندازکنندگان از هر سودی که بدست می‌آورند خوشحال می‌شوند. بانک‌های سنتی از این مزیت برخوردار نیستند.

بانک بنگلادش از آوریل 2020 سقف نرخ بهره 9 درصدی را حفظ کرده است.

نظام نرخ سود تک رقمی برای بانک‌های منطبق با شریعت مطلوب بوده است، زیرا محصولات و خدمات آنها بر اساس نرخ سود نیست. در عوض، بانک‌ها و مشتریان آن‌ها خطرات و مزایای یک معامله تجاری را با هم می‌پذیرند.

از سوی دیگر، بانک‌های سنتی از زمانی که سقف نرخ بهره در سه سال پیش تعیین شد، با کاهش اختلاف بین نرخ بهره بانک‌ها برای وام‌ها و نرخ سود پرداختی بانک‌ها برای سپرده‌ها، با مشکل مواجه شدند.

درآمد بهره اصلی‌ترین درآمد بانک‌ها را تشکیل می‌دهد.

انیس خان گفت: بانک‌های شرعی به جای اینکه بر اساس نرخ سود ثابت فعالیت کنند، عملیات خود را بر اساس سرمایه‌گذاری مبتنی بر معامله انجام می‌دهند. بنابراین رشد سود آنها تحت تأثیر عدم اطمینان در اقتصاد محلی و جهانی قرار نگرفته است.

ظفر علم، مدیر عامل بانک اجتماعی اسلامی نیز گفت: اصل کسب و کار که مشارکت و رفاه مردم را در اولویت قرار می‌دهد، تأثیر مثبتی بر عملکرد بانک‌های منطبق با شریعت داشته است. این سیاست افراد بیشتری را جذب و به بانک‌های اسلامی کمک می‌کند تا سپرده‌های بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام
captcha