بررسی جایگاه زن از دیدگاه قرآن و ادیان در وبینار نایروبی
کد خبر: 4144733
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴

بررسی جایگاه زن از دیدگاه قرآن و ادیان در وبینار نایروبی

وبینار «جایگاه حقوقی زن در خانواده و اجتماع از دیدگاه قرآن و ادیان دیگر» به همت رایزنی فرهنگی ایران در نایروبی با همکاری گروه فلسفه و مطالعات دینی دانشگاه نایروبی در کنیا برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این وبینار مشترک با استفاده از پلتفرم کنفرانس اسکای روم برگزار و سخنرانان از دانشگاه‌های ایران و نایروبی به ارائه مقالات خود در موضوعات مختلف مربوط به نقش‌ها و حقوق زنان پرداختند.
محمدرضا خطیبی‌والا، سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در نایروبی در سخنرانی خود، اظهار کرد: امروز گردهم آمدیم تا به تعالیم عمیق ادیان مختلف با تأکید ویژه بر قرآن کریم در مورد نقش و جایگاه زن بپردازیم و از طریق این وبینار قصد داریم متونی را بررسی کنیم.

وی افزود: این وبینار فرصتی بی نظیر برای بررسی جایگاه زنان در قرآن کریم و سایر ادیان است. با مطالعه متون مقدس، روایات و تفاسیر، سبب درک عمیق‌تر اصولی می‌شود که رفتار زنان را در چارچوب‌های مذهبی هدایت می‌کند.

در ادامه فرشته روح افزا با اشاره به موضوع «زنان برگزیده در قرآن کریم»، با استناد به آیه 97 سوره نحل گفت: این آیه به وضوح عزت زن و مرد در آیات مبارکه قرآن کریم برجسته می‌کند. خداوند تبارک و تعالی به کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده‌اند بدون توجه به جنسیتشان پاداش می‌دهد.

وی تأکید کرد که در آیات متعددی در قرآن به صراحت از زن و مرد یاد شده است و هر دو جنس نزد خداوند یکسان هستند.
این استاد دانشگاه ابراز کرد: زنان در خانواده و جوامع خود جایگاه مهمی دارند و به آنها امکان می‌دهد مدافعان تأثیرگذاری صلح، مهربانی و شفقت باشند.

همچنین حسن کینیوا، استاد دانشگاه نایروبی با مدرک دکترای مطالعات دینی به بررسی موضوع «اسلام و حقوق زنان» پرداخت و گفت: اسلام با نام‌گذاری یک سوره کامل به نام سوره نساء در قرآن کریم برای تکریم زنان، به آن‌ها احترام می‌گذارد و برای آنها ارزش قائل است.

وی تأکید کرد: حقوق زنان در اسلام به خوبی رعایت شده است. حضرت محمد(ص) بهترین شخصیت و الگویی برای همه مسلمانان است. رفتار مثال زدنی و سبک زندگی پیامبر اکرم(ص) با خانواده، سنتی است که مسلمانان می‌کوشند از آن الگوبرداری کنند.

فانسی چرونو از دیگر اساتید دانشگاه نایروبی به موضوع «باروری جنسی و حقوق: مشارکت زنان در مشارکت اجتماعی ـ اقتصادی در حوزه عمومی» اشاره کرد و افزود: جوامع می‌توانند با تقویت یک رویکرد فراگیر، زنان را توانمند کرده و مشارکت اقتصادی آنها را ارتقا دهند و مشارکت فعال آنها را در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تسهیل کنند.

تلیسیا موسیلی هم در سخنانی، به بررسی مشارکت زنان در عرصه اجتماعی پرداخت و گفت:  برابری جنسیتی نه تنها یک حقوق اساسی بشری است، بلکه برای کاهش فقر و دستیابی به اهداف مختلف توسعه از جمله بهداشت، آموزش و رشد اقتصادی نیز حیاتی است.

زهرا سلامی، از کارشناسان ایرانی موضوع «نیک رفتاری با زنان با محوریت آیه شریفه وعاشروهن بالمعروف» را مورد بررسی قرار داد و گفت: در اسلام دستور صریح برای مردان وجود دارد که مهربانی و با همسران خود با نهایت احترام رفتار کنند. این دستور بر اساس تعالیم ایمانی است که حضرت حق تعالی در قرآن می فرماید: اصل اخلاقی معاشرت به معروف، در آیه شریفه «عاشروهن بالمعروف» (نساء:19)، به صراحت بیان شده است.

وی تأکید کرد: در چارچوب‌های نظری و عملی اسلامی، خانواده به عنوان عرصه‌ای برای ابراز عاطفه از اهمیت بالایی برخوردار است. اصل در حوزه پویایی خانواده، همان گونه که در تفسیر قرآن کریم بر آن تأکید شده است، ایجاد رابطه گرم و صمیمانه است.

سلامی افزود: آموزه‌های اسلامی تأکید می‌کند که رابطه زن و شوهر باید براساس احترام و محبت متقابل بنا شود و از این طریق پیوند بین آنها را تقویت کند.

انتهای پیام
captcha