بازگشت به اصالت فرهنگی ایرانی‌ـ‌اسلامی؛ راهکار مقابله با مشکلات شبکه‌های اجتماعی
کد خبر: 1404022
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۶
یک جامعه شناس تأکید کرد:

بازگشت به اصالت فرهنگی ایرانی‌ـ‌اسلامی؛ راهکار مقابله با مشکلات شبکه‌های اجتماعی

گروه فضای مجازی: قرائی مقدم راهکار مقابله با مشکلات و هجمه‌های ابزار ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی را بازگشت به اصالت فرهنگی، ایرانی و اسلامی دانست و افزود: ابزارهای ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی مانند وی‌چت، تانگو، اینستاگرام و امثال آن سرعت انتقال هجمه‌ها را چندین برابر می‌کنند.

امان‌الله قرائی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، دلیل تمایل افراد جامعه به اپلیکیشن‌های ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی را ورود این ابزار به زندگی بشر دانست و گفت: دنیای امروز دنیای تکنولوژی و سلطه تکنولوژی است. نه تنها دنیای امروز بلکه از نظر مکتب تکنوکراسی، انسان از ابتدای خلقت همراه با تکنولوژی رشد کرده و در نتیجه برای رشد و پیشرفت نیازمند این ابزار شده‌ است.

وی با تعریفی از انقلاب صنعتی، سخنان خود را ادامه داد و افزود: اختراعات و اکتشافات انسان و بعد از آن انقلاب صنعتی انسان را وارد مسیر دیگری از زندگی کرد. انقلاب صنعتی زندگی بشر را تغییر داد و انسان بعد از آن وابسته به تکنولوژی شد. همین امر در مکتب تکنو کراسی و مادی‌گرایی هم دیده می‌شود. ایده‌پردازان این مکتب مانند کارل مارکس، وبلن و ده‌ها جامعه‌شناس دیگر تکنیک را اساس تحول بشر می‌دانستند. اما در نهایت انسان تنها به دلیل قوه خلاقیت و اندیشه‌ای که خداوند به او عطا کرده است، توانست پیشرفت کند.

استثمار کشورها به‌وسیله تکنیک

این جامعه شناس افزود: اساس زندگی بشر در تکنیک است.  به‌خصوص بعد از قرن 18 و در پایان نیمه دوم قرن بیستم. این تکنیک امروزه در هر ثانیه‌ای در حال تغییر، تحول و اختراع است. تا حدی که تکنوکراس‌ها معتقدند اساس استثمار کشورها را به‌وسیله تکنیک می‌توانیم انجام دهیم و دیگر لازم نیست سربازان و نظامی‌ها را به کشورها فرستاد.

نمی‌توان با فیلتر کردن جلوی تکنولوژی را گرفت

وی با بیان اینکه فیلتر کردن این شبکه‌ها و برنامه‌های ارتباطی دردی را دوا نمی‌کند، ادامه داد: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم تکنولوژی دنیا را تصرف کرده است. کشور ما هم به دلیل اینکه علم و دانش در آن توسعه پیدا کرده است دستخوش تغییراتی شده و نمی‌توان با فیلتر کردن جلوی تکنولوژی را گرفت.

تغییرات تکنولوژی باعث تغییر در کشورها شده‌ است

این جامعه‌شناس با بیان اینکه تکنولوژی نه تنها فکر بلکه ذهن را هم تغییر داده است گفت: تغییرات تکنولوژی باعث تغییر در کشورها شده‌ است. از زمانی که این ابزارها ورود پیدا کرده‌اند، زندگی سرعت پیدا کرد، به‌صورتی که اگر یکی از این ابزارها مشکل پیدا کند زندگی افراد فلج خواهد شد.

وی با اشاره به تغییر هویتی که از طریق تکنولوژی در کشور به وجود آمده است گفت: رادیو تلویزیون، فضای مجازی، تلفن همراه، چت کردن و امثال آن دنیا را تغییر داده است و یک دهکده جهانی به وجود آورده است. عبور از دهکده جهانی مارشال مک‌لوهام همین است. او معتقد است با ابزار تکنولوژی مانند فضای مجازی مردم دنیا به یک شکل در می‌آیند.

قرائی‌مقدم افزود: منظور از دهکده هم این است که اگر به‌عنوان مثال خبری در آمریکای جنوبی اتفاق افتاده باشد چند ثانیه بعد از آن، مردم کل جهان از آن با خبر خواهند داشت.

تکنیک انسان را برده خود می‌کند

وی ادامه داد: بر اساس مکتب تکنو کراسی که به معنی همراهی حکومت با تکنیک است، تکنیک انسان را برده خود می‌کند. اشیاء سرور افراد می‌شوند و در اینجا دین، مذهب و و باورها کم می‌آورند و در کنار آن ابزار ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی مانند وی چت، تانگو، اینستاگرام و ... سرعت انتقال این اتفاقات را چندین برابر می‌کند.

بیشترین آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی متوجه قشر جوان خواهد بود

این جامعه‌شناس راهکار مقابله با مشکلات و هجمه‌های ابزار ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی را بازگشت به اصالت فرهنگی، ایرانی و اسلامی دانست و افزود: بیشترین آسیب‌های این شبکه‌های اجتماعی متوجه قشر جوان خواهد بود. آنها کاری کرده‌اند که از پنج سالگی کودکان ما را به ابزار مجازی مانند تب لت، موبایل و ... نیازمند کنند تا زمانی که ما با به اصالت فرهنگی، ایرانی و اسلامی خود بازنگردیم این داستان همچنان ادامه و این ابزار روی زندگی ما تأثیر خود را خواهند گذاشت.

مسئله‌ای که مقام معظم رهبری در رابطه با آن اعلام‌خطر کرده است

وی خاطرنشان کرد: هر فردی در قبال این اتفاقات مسئول است و کسی نمی‌تواند فردی را تغییر دهد. این ابزار عامل طلاق‌های بسیاری شده است. هنگامی که افکار را استثمار می‌کنند قطعاً آمار طلاق بالا می‌رود. انقلاب‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به وجود می‌آید. مسئله‌ای که مقام معظم رهبری در رابطه با آن اعلام‌خطر کرده است.

باید ایرانی بمانیم اما از تمدن غرب هم دور نمانیم

قرائی‌مقدم تصریح کرد: مقام معظم رهبری نزدیک به 20 سال قبل گفتند که فارسی را به فرهنگ ایرانی برگردانیم که متأسفانه عملی نشد. ما باید ایرانی بمانیم اما از تمدن غرب هم دور نمانیم. عوامل درون زا و عوامل برون زا و خود ما به‌شخصه ‌بیشترین مقصر در  این هجمه‌ها هستیم.

وی در نهایت افزود:  برنامه‌های نادرست آموزش‌وپرورش، برنامه‌ریزی‌های غلط، دور کردن جوانان از میراث فرهنگی و تاریخ ایران؛ باعث شده است که ایرانی از داخل پوک شود و به غرب و آمریکا گرایش پیدا کند. تقصیر بیشتر متوجه ندانم‌کاری‌های خودمان است. پس باید نشان دهیم که تاریخ ایران 1500 سال قدمت دارد و باید به‌صورت درست به جوانان و خانواده‌ها عرضه شود.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رزیتا عنایتی
|
-
|
۱۳۹۳/۰۲/۱۸ - ۰۹:۱۰
0
0
درستش هم همینه که الان ایکنا تکنولوژی روز رو به زبان صحیح آسیب شناسی و معرفی کنه
captcha