همایش ملی «تبیین حقوق شهروندی» تا ۳۱ تیرماه سال جاری تمدید شد
کد خبر: 3313442
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۱

همایش ملی «تبیین حقوق شهروندی» تا ۳۱ تیرماه سال جاری تمدید شد

گروه اجتماعی: دبیر علمی همایش ملی «تبیین حقوق شهروندی» از تمدید مهلت ارسال آثار به دبیرخانه همایش تا ۳۱ تیرماه سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌الملل قرآن(ایکنا) از آذربایجان غربی، امین رستم‌زاده، دبیر علمی همایش ملی «تبیین حقوق شهروندی» در جمع اعضای کمیته علمی همایش، بیان کرد: با توجه به درخواست تعداد زیادی از اساتید و دانشجویان مبنی بر تمدید مهلت ارسال آثار و تقارن مهلت ارسال اولیه مقالات با امتحانات پایان‌ ترم دانشگاه‌ها و نیز بنا به اهمیت آئین دادرسی در تحقق کیفی حقوق شهروندی و اینکه از سوی معاون حقوقی قوه قضائیه اول تیرماه سال جاری زمان اجرای قانون آئین دادرسی کیفری جدید اعلام شده و در راستای تولید محتوا و بسترسازی جهت کار پژوهشی برای این اتفاق مهم حقوقی در کشور که ارتباط تنگاتنگی با حقوق شهروندی دارد و رسالت دانشگاهیان در این مورد مهلت ارسال مقالات تا بعد از امتحانات پایان‌ ترم و حداکثر تا 31 تیر‌ماه سال جاری تمدید شده است.
وی اظهار کرد: این مهلت به‌عنوان فرصت نهایی برای دانشجویان، اساتید پژوهشگران و علاقه‌مندان جهت ارسال مقاله است و به هیچ‌وجه تمدید نخواهد شد.
رستم زاده گفت: این همایش ملی که مصوب معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور است و با حضور و مشارکت مراکز دانشگاهی، علمی و نهادها و دستگاه‌های اجرایی استانی و ملی برگزار می‌شود، در دو بخش ویژه دانشجویان و اساتید و پژوهشگران پذیرای مقالات در محورهای حقوق شهروندی و دانشگاه،حقوق شهروندی و قوانین، حــقوق شهروندی و دین، حقوق شهروندی و جامعه، حقوق شهروندی و رسانه، حقوق شهروندی و فرهنگ و تاریخ، حقوق شهروندی و سیـاست، حقوق شهـروندی و اقتصاد و مدیریت، حقوق شهروندی و قوه قضـائیه، محور ویژه شعار سال و حقوق شهروندی در آئینه سایر رشته‌های دانشگاهی خواهد بود.
وی اظهار کرد: آموزش شهروندمداری در یک جامعه باعث این شده که تمام اعضای جامعه از حس شهروندی مثبتی به‌صورت ملی برخوردار باشند و ضمن برخورداری از احترام ملی، از حقوق مشخص فرهنگی اجتماعی و سیاسی و اقتصادی بهره‌مند باشد.
دبیر علمی همایش ملی تبیین حقوق شهروندی افزود: آموزش شهروندی، فرد را برای کسب فرهنگ شهروندی در ابعاد مختلف آماده می‌کند و این آموزش‌ها باید به روابط اجتماعی بین افراد و روابط افراد و نهادهای ساختار نظام اجتماعی مربوط شود.
این پژوهشگر حقوق با اشاره به نقش تربیت شهروندی در توسعه جامعه اظهار کرد: آموزش حقوق انسانی مداری و اخلاق‌مداری در عرصه روابط و تعاملات اجتماعی، ایجاد امنیت از ابعاد مختلف- فیزیکی- اجتماعی- روان‌شناختی، مشارکت فعال ایجاد قابلیت، سواد فرهنگی ارزشی اقتصادی سیاسی، کسب مهارت‌های کار جمعی و مهارت زندگی اجتماعی  گروهی کیفی، ایجاد مهارت و آموزش برای عمل و تبدیل شعارها در جامعه به شعورهایی که در اندیشه خلق می‌شود  و... همگی از موارد کارکردی تربیت و آموزش شهروندی  است.
این دانشجوی دکتری حقوق خصوصی با اشاره به اینکه حقوق شهروندی در سه بعد حقوق مدنی، حقوق اجتماعی و حقوق سیاسی قابل بررسی است افزود: پس از ظهور اسلام حقوق شهروندی تجلی هر چه بیشتر یافت و مفهوم شهروند از واژه سیاسی به مفهوم معناگرا تر تغییر یافت که هرکس مسلمان است به صرف نظر از این‌که در کجای جهان اسلام سکونت دارد. شهروند تلقی می‌شود و از حقوقی که سایر مسلمانان دارا هستند بهره‌مند می‌شود لذا مفهوم و فصلی نوین در این عرصه بود.
وی ادامه داد: حقوق شهروندی آمیخته‌ای از وظایف و مسئولیت‌های افراد در قبال یکدیگر، شهر و دولت است و با توجه به پیشرفت سریع بخش‌های صنعتی و فناوری اطلاعات و مخصوصاً آشنایی با حقوق دیگر کشورها تعریف شهروند و حقوق شهروندی و کلیه مسائل مربوط به این مفاهیم از نیازها و ضروریات اساسی و اقتضایی است که در این راستا برگزاری همایش‌ها و سمینارهای مختلف علمی می‌تواند در تولید محتوای علمی و نه متأثر از سایر حوزه‌ها متناسب با آرمان‌ها و ارزش‌های واقعی کشور مؤثر واقع شود.
این مدرس حقوق دانشگاه گفت:سبک زندگی اسلامی متمایز از الگوی غربی است چراکه اقتضائات جامعه اسلامی بعد از فهم و شناخت دقیق قابل پرداخت مدیریتی و اجرایی است و آموزه‌های دین اسلام و قرآن و سیره ائمه حاوی غنی‌ترین مفاهیم حقوق بشری و شهروندی است که با مطالعه محتوایی تمامی زوایای این مهم متبلورتر می‌شود.
این دانشجوی دکتری حقوق خصوصی با اشاره به اینکه اسلام دین صرف اعتقادی نیست و فرامین و دستورات اسلام نسخه بشر برای تمام نیازها و حوایج اجتماعی و حق‌وحقوق خصوصی و عمومی راجع به آن طرح‌ریزی شده است تصریح کرد: با مطالعه و تدبر و پژوهش در محتوای دین اسلام این مهم هر چه بیشتر متجلی می‌شود که پیام‌های اسلام محدودیت و محصوریت زمان و مکان را درنوردید و همیشه و در همه حال برای انسان‌ها روح‌بخش در تمام ابعاد است.
دبیر علمی همایش ملی تبیین حقوق شهروندی با اشاره به فرمایش پیامبر اکرم(ص) که « کُلُکُّم راعٍ و کُلُکُّم مَسؤولٌ عَن رَعِیَتِهِ» بیان کرد: شهید مطهری در تشریح این حدیث می‌فرمایند «شما مسلمانان به منزله حافظ و نگهبان و شبان دیگران هستید و تمام شما نسبت به تمام خودتان مسئولید».

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی اظهار کرد: تعهد و مسئولیت که برای افراد جامعه نسبت به هم و جامعه در این فرمایش پیامبر وجود دارد حاوی غنی‌ترین عصاره و جرعه معجون وار برای حقوق شهروندی و سایر حقوق متصوره است که با تحقیق و مطالعه و استدلال این مهم هر چه مبرزتر در تمامی ابعاد وضوح پیدا می‌کند.
رستم‌زاده در پایان بیان کرد: این همایش ویژه رشته حقوق نبوده و تمام اساتید و دانشجویان سایر رشته‌های مختلف دانشگاهی می‌توانند در حوزه‌های دیگر تخصصی از منظر حقوق شهروندی و به‌صورت بین‌رشته‌ای و نیز در موضوعاتی بکر و خلاقانه پرداخت علمی داشته باشند.
یادآور می‌شود، دانشجویان و پژوهشگران محترم می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و نحوه ارسال مقالات به سایت اینترنتی همایش به نشانی www.law. 7cc.ir  مراجعه و یا با دبیرخانه همایش به شماره تماس 33444070-044 تماس بگیرند.

captcha