نمایشگاه قرآن در نهمین شب تحت تأثیر رقابت‌های والیبال
کد خبر: 3322747
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
ایکنا گزارش می‌دهد؛

نمایشگاه قرآن در نهمین شب تحت تأثیر رقابت‌های والیبال

گروه فعالیت‌های قرآنی: با وجود استقبال نسبتاً بیشتری که مخاطبان و بازدیدکنندگان در نهمین شب از نمایشگاه قرآن داشتند اما مقارن با پخش مستقیم مسابقه والیبال ایران و روسیه دقایقی همه‌چیز تحت تأثیر قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نهمین شب از بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در حالی سپری شد که این رویداد بزرگ قرآنی با استقبال خوب بازدیدکنندگان همراه بود؛ به هر حال عصر یک روز تعطیل پس از برپایی نزدیک به 10 روزه نمایشگاه قرآن و در پی تبلیغات و اطلاع‌رسانی که از سوی رسانه‌ها صورت گرفته بود در توفیق نسبی نمایشگاه در رونق کمی بازدیدکنندگان مؤثر شد.
هر چند که از این استقبال در ترددهای فضای نمایشگاهی در دقایق منتهی به بازی تیم ملی والیبال ایران برابر روسیه کمی کاسته شد، اما بازدیدکنندگان ترجیح دادند فضای پرهیاهوی نمایشگاه را با فضای پرالتهاب تماشای یک بازی مهیج والیبال پیوند زده و از طریق گیرنده‌های مستقر در برخی از غرفه‌های نمایشگاهی به ابراز احساسات پرداخته و بازی ایران و روسیه را دنبال کنند.


نکته جالب توجه اینکه دیشب برای نخستین‌بار در طول تاریخ انقلاب اسلامی شاهد این موضوع نادر بودیم که مردم ایران به دلیل همزمانی بازی ایران و روسیه با بازی آمریکا و لهستان آرزوی موفقیت برای آمریکا می‌کردند چرا که شرط صعود تیم ملی والیبال ایران پیروزی آمریکا بر لهستان بود؛ به هر حال همچون دو شب مربوط به بازی ایران و لهستان، فضای نمایشگاه قرآن نیز متأثر از بازی والیبال بود.
پس از اقامه اذان مغرب و صرف افطار، شاهد برگزاری نشست‌هایی متعددی در بخش‌های گوناگون نمایشگاه بودیم که البته آغازگر این روند بخش دانشگاهی بود که نشست رابطه میان نهج‌البلاغه و قرآن را برگزار کرد و پیش از برگزاری نشست چون این اتفاق با اذان مقارن شد میزبان مدعوین خود پای سفره افطار بود.
ساعت 21:30 همزمان چند نشست در جای جای نمایشگاه منعقد شد؛ بخش مکتوب به برگزاری نشست مطالعات تفسیری پرداخت، نشستی که ویژگی‌های خاص خود را داشت، مثلاً دو زبانه برگزار شدن بخشی از سخنرانی آن به احترام حضور ویلیام پیچی؛ مترجم آمریکایی‌تبار قرآن و معرفی یک مترجم جوان گرجستانی قرآن که توضیحی در زمینه ترجمه‌ای که به آن دست زده بود ارائه کرد آن هم به زبان ترکی استامبولی.


نشست دیگر مقارن با نشست بخش مکتوب را بخش نهادها و مؤسسات برگزار کرد، نشستی تحت عنوان راهکارها و تهدیداتی حفظ سریع قرآن که ویژگی های خاص خود را دارا بود و البته نشست مهمی که در یادمان شهدای باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، شب شعری بود که استقبال از آن نیز مثال‌زدنی شد و در آن شخصیت‌های ادبی همچون محمدعلی بهمنی و شخصیت‌های سیاسی و همچنین در حوزه مدیریت شهری همچون احمد مسجدجامعی حضور داشتند.
بخش بین‌الملل نمایشگاه که فعلاً با حضور چندین هنرمند در حوزه هنرهای تجسمی و از کشورهایی همچون بوسنی و هرزگوین، فرانسه، افغاستان، کویت و پاکستان دو روزی است که دایر شده است، شب گذشته با استقبال خوبی از سوی بازدیدکنندگان مواجه شد، برخی از هنرمندان خارجی در این بخش که همچنان در مورد محقر بودن آن به نسبت فضای نمایشگاهی حرف و حدیث زیاد است به طور زنده به ویژه در حوزه هنر خوشنویسی به خلق اثر پرداختند که در نوع خود جذابیت خاصی داشت.
حضور پیشکسوتان هنر که برخی از آنها آثاری را در قسمت 114 اثر بخش هنری نمایشگاه به نمایش گذاشته‌اند، شب گذشته اصطلاحاً تا حد زیادی یخ فضای نگارخانه‌ای بخش هنری را آب کرد و این بخش دیشب را تا حدودی در هیاهو و تکاپوی بیشتر نسبت به شب‌های پیشین خود سپری کرد.


شب‌های شیدایی به عنوان بخش ثابت نمایشگاه که هر شب ساعت 10 بر روی دریاچه هورالعظیم باغ موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود به یکباره همه فضای نمایشگاه قرآن را تحت تأثیر خود قرار داد، صدای متصاعد شده از این برنامه، همچون شب‌های قبل آنچنان در فضا طنین‌انداز می‌شود که همه چیز را تحت‌الشعاع خود قرار داده و شب گذشته هم دقایقی برخی از بخش‌های نمایشگاهی به ویژه بخش فروشگاهی و نرم‌افزارها و رسانه‌های دیجیتال را متأثر ساخت و حتی صدای آن تا آن سوی ساختمان مرکز همایش‌های بین‌المللی باغ موزه شنیده می‌شد که دقایقی اجرای مجالس تعزیه و نقالی این بخش را نیز مختل کرد.


اما بخش کودک و نوجوان، نمایشگاه شب گذشته شاهد حضور بیشتری از سوی بازدیدکنندگان و والدینی بود که شب یک روز تعطیل را با فراغ بال بیشتری به فرزندان خود برای استفاده از فضای نمایشگاهی این بخش اختصاص داده بودند و البته این بخش نیز برنامه‌های متنوع‌تری نسبت به روزهای پیشین خود تدارک دیده بود به شکلی که با توجه به محل برگزاری این بخش و ازدحامی که شب گذشته شاهدش بودیم کمی تردد بازدیدکنندگان سایر بخش‌ها را با مشکل مواجه ساخته بود.

captcha