عواملی که باعث ترویج خشم در جامعه می‎شود
کد خبر: 3444905
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۶
قرائی‎مقدم تشریح کرد:

عواملی که باعث ترویج خشم در جامعه می‎شود

گروه جامعه: عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم نشاط اجتماعی را یکی از اصلی‎ترین نیازهای اساسی در تلطیف روح و کاهش رذایل اخلاقی جامعه دانست.

امان الله قرائی‎مقدم، آسیب‌شناس اجتماعی و عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه نقطه مقابل خشم شادی و نشاط است و باید برای نشاط در جامعه هرچه سرمایه داریم هزینه کنیم، گفت: براساس نظرسنجی گالوپ مردم ایران در کنار مردم عراق عصبانی‎ترین مردم جهان معرفی شده‎اند. یکی از تئوری‎های موجود در این زمینه می‎گوید خشونت از خشونت ‎زاده می‎شود و متاسفم که با این همه پیشرفت مردم ما غمگین و عصبی هستند.

عواملی که باعث ترویج خشم در جامعه می‎شود

وی نشاط اجتماعی را یکی از اصلی‎ترین نیازهای اساسی در تلطیف روح جامعه و کاهش خشم و رذایل اخلاقی دانست و افزود: بیکاری، فقر، طلاق، بدبینی، نزاع، خشم و امثال اینها از عوامل اصلی‎استرس و تنش در جامعه است و در حال حاضر خشم و رفتارهای تند و عکس‎العمل‎های غیر عقلانی به‎وفور دیده می‎شود و همین امر باعث ترویج و انتشار خشم و عصبانیت در کل جامعه می‎شود.

شادکردن و شادبودن جامعه موجب کاهش آسیب‎های اجتماعی می‎شود

این جامعه شناس تصریح کرد: شاد کردن و شاد بودن جامعه موجب پیشرفت و توسعه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و خانوادگی در جامعه می‎شود؛ لذا از بسیاری مسائل همچون بروز انواع آسیب‏های اجتماعی، جرم، بزهکاری، طلاق، نابسامانی خانوادگی، خشونت و نزاع‏‎‏های خیابانی و سایر مسائل جلوگیری می‎کند و در نهایت اختلالات روحی در جامعه کمتر و میزان رغبت برای زندگی سالم و شاد بیشتر خواهد شد.

تاثیر استراحت و خواب کافی در کاهش خشونت

قرائی‎مقدم در ادامه با تاکید بر نقش استراحت و خواب کافی در کنترل خشم گفت: علاوه بر شادی و شاد بودن باید این آموزش در جامعه داده شود که بدن انسان به استراحت وخواب کافی نیاز دارد. امروزه بدلیل مشکلات اقتصادی بسیاری از افراد ساعت‎‏ها کار می‏‎کنند و از خواب و استراحت خود کم می‌کنند؛ که اگر میزان لازم این موضوع تامین نشود خود باعث بالا رفتن عصبانیت، خشم و بالاگرفتن بحث‎های کوچک به یک نزاع بزرگ می‎شود.

جامعه‎شناسان در ارائه الگوهای رفتاری تجدیدنظر کنند

وی در خاتمه با تاکید بر اینکه جامعه‎شناسان باید در ارائه الگوهای رفتاری تجدیدنظر کنند تا بتوان بر اساس آنها فشارهای روحی و روانی موجود در جامعه را کاهش داد، افزود: بیشترین افرادی که در جامعه امروز به نشاط و آرامش نیاز دارند جوانان هستند، لذا تامین و پاسخگویی به این نیاز اساسی باید مهم‎ترین دغدغه مسئولان و متولیان باشد.

captcha