اولین جلسه شورای فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌های آذربایجان غربی برگزار شد
کد خبر: 3453139
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹

اولین جلسه شورای فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌های آذربایجان غربی برگزار شد

گروه اجتماعی: اولین جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ در دانشگاه ارومیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌الملل قرآن(ایکنا) از آذربایجان غربی، اعضای اصلی براساس بخشنامه جدید وزارت علوم با حضور سیدمهدی صالحی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ارومیه سیدجلیل موسوی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی امین رستم‌زاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی و وحید آخرت دوست دبیر شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر کریم جباری مدیر برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ارومیه به‌عنوان اعضای اصلی روز گذشته، 24 آبان‌ماه در دفتر معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ارومیه تشکیل شد.
صالحی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ارومیه در این شورا با اشاره به اهمیت اهداف برگزاری آن خاطرنشان کرد:نشست و برخاست‌های فرهنگی باید منجر به بسترسازی  تعالی فکری و ارزشی دانشجو در زندگی وی شود.
وی گفت: شعارزدگی در برنامه ریزی فرهنگی یک آفت جبران ناپذیر است و باید خروجی جلسات را به سمتی پیش ببریم که برای متولیان فرهنگی دانشگاه‌های استان خروجی عملیاتی داشته و بر اساس موارد پیش‌بینی شده در اهداف تشکیل شورا نظارت و برنامه‌ریزی لازم برای مدیریت رویدادهای فرهنگی دانشگاهی استان شکل بگیرد.
وی بر لزوم طرح‌ریزی و اجرای برنامه‌های فرهنگی متناسب با خلاء‌های فرهنگی و نیاز دانشجویان تأکید کرد.
معاون فرهنگی دانشگاه ارومیه بر لزوم بهره‌گیری از اساتید و صاحب‌نظران بومی در برنامه‌های فرهنگی در سطح دانشگاه اشاره کرد و افزود: اساتید و صاحبنظران بسیار فعال، متخصص و زبده‌ای در استان هستند که گاها مسلط تر و از غنای فرهنگی و علمی ارزشمندی در مسائل مختلف برخوردار هستند که لزوم استفاده از این اساتید و بهره‌گیری از مطالب ارزشمند آنها را پررنگ‌تر می‌کند.
امین رستم‌زاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی نیز رصد رویدادهای فرهنگی دانشگاه‌ها را مهم ارزیابی و بیان کرد: حسب اهداف شورا باید برنامه‌های شاخص دانشگاه‌ها مورد تحلیل محتوا قرار گرفته و با ارایه گزارش مطالعاتی آن می‌توان منبعی غنی به متولیان فرهنگ  جهت الگوی راهبردی در سند توسعه کوتاه مدتشان برای هر یک از دانشگاه‌ها باشد.
رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی آذربایجان غربی گفت: برنامه‌های قرآنی یکی از حوزه‌های مغفول فرهنگی برنامه‌های دانشجویی دانشگاه‌ها است که باید از سوی شورا قالب ها و یا محتواهایی قرآنی برای رویدادهای فرهنگی دانشگاه‌ها شکل بگیرد.
سیدجلیل موسوی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه نیز در این نشست گفت: تعاملات فرهنگی دانشگاه‌ها با یکدیگر تضمین کیفی و کمی برنامه‌های دانشجویی را در بر دارد.
وی عمق‌بخشی به برنامه‌های فرهنگی دانشگاه‌های استان را بسیار حایز اهمیت ذکر و بیان کرد: راهکارهای مطالعاتی در این زمینه بسیار اثربخش است.
حجت‌الاسلام والمسلمین کریم جباری، مدیر برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ارومیه نیز در این جلسه با تشریح برنامه‌های فرهنگی دانشگاه ارومیه بیان کرد: تعمیق باورها و گسترش اخلاقیات دانشگاهی و آرمانهای الهی و معنوی باید در جوهر اهداف برنامه‌های دانشجویی خلق و مورد برنامه‌ریزی قرار گیرد.
وی گفت: بهره‌مندی دانشگاه‌ها از رویدادهای کیفی و کمی همدیگر باعث افزایش بهره‌مندی و بهره‌وری و تحت پوشش بیشتر از یک رویداد می‌شود که باید در برنامه‌های شاخص این مهم مورد امعان نظر باشد تا تعداد بیشتری از دانشجویان دانشگاه‌ها بتوانند از آن بهره‌مند شوند.
در این شورا وحید آخرت‌دوست، دبیر شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی نیز با تشریح برنامه‌های فرهنگی و قرآنی دانشگاه آزاد بیان کرد: ظرافت برنامه‌های فرهنگی نیازمند یک رویکرد محتوایی است که باید در این شورا این ویژگی مورد توجه و برنامه‌ریزی نظارتی برای دانشگاه‌ها قرار گیرد.
در این جلسه مقرر شد امکانات و ظرفیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها به‌صورت هماهنگ شده در اختیار یکدیگر قرار گیرد، در برنامه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها، از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان استفاده شود، دانشگاه‌های استان به صورت نظام‌مند از تجربیات یکدیگر در برنامه‌های فرهنگی استفاده کنند.

captcha