هروله صفا و مروه در پیاده‌روی اربعین/ با خوف و رجا پیاده‌روی کنید
کد خبر: 3456756
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۱
علیزاده‌موسوی مطرح کرد:

هروله صفا و مروه در پیاده‌روی اربعین/ با خوف و رجا پیاده‌روی کنید

گروه جامعه: رئیس پژوهشکده حج و زیارت مراسم پیاده روی اربعین را شبیه به حروله بین صفا و مروه برشمرد و گفت: در این مسیر زائران باید امیدوار به لطف خدا و نگران دامنگیر شدن گناهانشان باشند.

حجت‌الا‌سلام والمسلمین سید مهدی علیزاده موسوی، رئیس پژوهشکده حج و زیارت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین و توصیه شده‌ترین ذکر برای زائران پیاده‌روی اربعین چیست؟ عنوان کرد: یکی از نشانه‌های مومن زیارت اربعین است و در کتب دعایی ما آمده است که این زائران زیارت اربعین را خوانده و دو رکعت نماز زیارت را به جای بیاورند.

وی ادامه داد: در خصوص طول مسیر پیاده‌روی اربعین ذکر خاصی توصیه نشده است اما می‌توان از آنچه در روایت‌ها در خصوص نحوه تشرف به مشاهد و مراقد ائمه توصیه شده است، استفاده و الگوبرداری کرد. به عنوان نمونه مطرح شده است که وقتی انسان می‌خواهد برای زیارت حرکت کند، قدم‌ها را با طمأنینه بردارد، در مسیر ذکر الله اکبر، سبحان‌الله و سبحان الله، والحمدلله ولا اله إلاّ الله والله اکبر بگوید و حالت غم‌زده به خود بگیرد.

پیاده روی اربعین شبیه سعی میان صفا و مروه است/ در حالی از خوف و رجا باشیم

حجت‌الاسلام علیزاده موسوی حالت خوف و رجا را بهترین حالت در مسیر پیاد‌ه‌روی عنوان کرد و گفت: پیاده‌روی اربعین را می‌توانیم تاحدودی به سعی میان صفا و مروه تشبیه کنیم که حالتی از خوف و رجا دارد؛ در روایت‌ها داریم که وقتی انسان از صفا به مروه و از مروه به صفا می‌رود باید از طرفی امید به بخشش خدا داشته باشد و از طرف دیگر هم نگران گناهانی باشد که مرتکب شده و دامن وی را خواهد گرفت.

به سوی گره گشا می‌رویم/ گره‌های زندگیمان را مرور کنیم

وی ادامه داد: این سفر یک فرصت مناسب است تا انسان به جای اینکه سرگرم مظاهر شود، درون‌نگری به خود داشته و زندگی خود را مرور کند که طی عمری که گذرانده است، کجاهای زندگیش گره کوری بوده که باز نشده و نیاز به سرانگشت قدرت ابا عبدالله الحسین(ع) و ابوالفضل العباس(ع) دارد که این بزرگان کمک کنند تا این گره باز شود.

این نویسنده و محقق در امور حج و زیارت به زائران اربعین حسینی توصیه کرد با دقت در اعمال و رفتار خود عادت‌های بدی که دارند مثل دروغ گفتن، بداخلاقی، حسن خلق نداشتن و ... را با دقت شناخته و بعد از اینکه به کربلا رسیدند آنها را با امام حسین(ع) در میان بگذارند، مشکلاتشان را به کمک این بزرگان حل کند و بازگردند.

همسفرانی عاشق؛ هم‌صحبت شوید

وی ادامه داد: همچنین زائران می‌توانند به حاجت‌هایی که در زندگی خود داشته‌اند فکر کنند و ببینند چه قدر از این حاجت‌ها دنیایی و چه قدر اخروی بوده است و با توجه به اینکه زائرانی که به پیاده روی اربعین می‌روند انسان‌های عاشقی هستند که با تمام وجود به سوی حرم‌های شریف عتبات می‌روند، می‌توانند از همسفری و همسخنی با سایر زائران استفاده و بر معنویت و پرورش و تعالی روح خود بیفزایند.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت به برگزاری مراسم سخنرانی و حضور مبلغان مذهبی در موکب‌های شهرهای نجف و کربلا و بین مسیر پیاده روی اشاره و عنوان کرد: پیاده روی اربعین فرصتی است که زائران با استماع این سخنرانی‌ها به ارتقای بینش دینی خود بپردازند به ویژه اینکه فضا و محیط نیز آماده است و چنین فضایی انسان را برای پذیرش معنویت آماده می‌کند.

حجت‌الاسلام علیزاده موسوی ادامه داد: در روایت‌ها بر زیارت با معرفت تأکید شده و این زیارت به این معنی است که انسان جایگاه و حق ائمه(ع) را بشناسد و قبل از حرکت مطالعه کرده و جایگاه امامی که به زیارت وی می‌رود، را درک کند.

شرایط برای دل و جانتان آماده است، معنویت را عمیق درک کنید

وی با اشاره به اینکه زائران عموماً زیارت عاشورا، جامعه کبیره، مناجات حضرت علی(ع) در مسجد کوفه و برخی دیگر از سخنرانی‌ها را در تلفن همراه خود ریخته و طی مسیر از این مطالب استفاده می‌کنند، گفت: حالات انسان مختلف است گاه انسان می‌خواهد مباحث دینی را درک و دریافت کند، اما چون شرایط آماده نیست به دل و جانش نمی‌نشیند اما این پیاده‌روی و این سفر معنوی که در آن موج جمعیت برای زیارت می‌روند، دل و جان انسان را آماده پذیرش معنویت می‌کند.

زیارت کنید و بازگردید

علیزاده موسوی در پایان به همه زائران توصیه کرد: بر اساس دستور ائمه(ع) وقتی به کربلا رسیدند زیارت کرده و بازگردند. یعنی زائران در مسیر باید با امام حسین(ع) درد و دل کنند و حرف بزنند و وقتی به کربلا رسیدند زیارت کنند و بازگردند.

captcha