معماری باید منطبق با فطرت انسان باشد
کد خبر: 3493572
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵
رستم زاده:

معماری باید منطبق با فطرت انسان باشد

گروه اجتماعی: معاون جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در همایش هنر و اخلاق در معماری اسلامی ایرانی گفت: معماری باید منطبق با فطرت انسان باشد و در معماری اسلامی ایرانی به‌شدت توجه به این نکته به چشم می‌خورد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از آذربایجان غربی، امین رستم زاده، معاون جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در همایش هنر و اخلاق در معماری اسلامی ایرانی که به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی و با مشارکت و همکاری گروه معماری دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی ارومیه و گروه‌های معماری دانشگاه‌های ارومیه به مناسبت بزرگداشت شیخ بهایی و با حضور مسئولان و اساتید برجسته کشوری و استانی حوزه معماری روز گذشته 11 اردیبهشت در ارومیه برگزار شد اظهار کرد: معماری اسلامی ایرانی باید مطابق با واقعیت‌های روز مورد پژوهش و توجه علمی قرار گرفته و برای آن چارچوب‌های نظری و علمی  بومی طراحی شود.
وی ادامه داد:آن معماری ایرانی که عجین با فرهنگ اسلامی و منطبق با فطرت است به‌عنوان یک معماری با چارچوب‌‌های بومی ایرانی و اسلامی و متناسب با فرهنگ بومی آرامش و طیب اندیشه‌ای را برای مردم جامعه هر چه بیشتر متجلی می‌نماید.
رستم زاده با اشاره به اینکه  دانشگاه‌های کارآفرینی به‌عنوان دانشگاه نسل سوم به دنبال تولید علم نافع هستند اظهار کرد: این نافعیت باید حلاوت توسعه را به‌صورت واقعی و کاربردی برای مردم متجلی نماید و برای جامعه ثروت آفرینی کند.
وی افزود:نوع تربیت در دانشگاه کارآفرین متفاوت است و این خلاقیت در راهبرد آموزشی منجر به تمایز و اثرگذاری آن در ضریب توسعه جامعه می‌شود.
رستم زاده با اشاره به اینکه دانشگاه‌های کارآفرین صرفاً طرح‌ها و پروژه‌های مطالعاتی تحقیقاتی را در راستای اهداف اقتصادی صنایع و حوزه‌های دیگر به‌عنوان مأموریت انجام نمی‌دهند افزود:دانشگاه‌های کارآفرین تمام اهداف فوق را توامان در کنار پژوهش‌های کاربردی به خدمت می‌گیرد و با نوآوری کار و ثروت می‌آفرینند.
معاون جهاد دانشگاهی استان گفت:دانشگاه نسل سوم مأموریت ارزش‌آفرینی را به نحو غنی و کیفی برای یک کشور رقم می‌زند و بجای دانش‌آموخته، کارآموخته‌ای با ذهن علمی و خلاق که کارآفرینی را برای جامعه به ثمر خواهد نشاند، تربیت می‌نماید.
وی ادامه داد:امروزه تولید، سهم ناچیزی را در تولید ثروت دارد و عمده درآمدزایی در خدمات، نوآوری و بازاریابی است و دانشگاه‌ها و مراکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی با توجه به سبقه مطالعاتی و پژوهشی و عملیاتی جهاد دانشگاهی تمام برنامه‌های توسعه و چشم اندازهای خود از جمله آموزش بلندمدت را در این راستا اساس گذاری کرده‌اند.
وی افزود:مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در تمام رشته‌ها ازجمله معماری، حقوق، کامپیوتر، مدیریت جزء معدود و تنها مراکز آموزش عالی در بین دانشگاه‌های سراسری، آزاد و سایر دانشگاه‌های استان هستند که حتی در سطح منطقه اقدام به برگزاری همایش‌ها، سمینارها و کارگاه‌های علمی و عملی ملی، منطقه‌ای با مشارکت جمعی دانشگاه‌ها و با حضور اساتید و بزرگان آن رشته در استان و شمال غرب کشور می‌نمایند و افتخاری برای استان و دانشجویان و دانشگاه‌های منطقه است.
رستم زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امروزه دنیا به سمت صنعتی شدن و دیجیتالی شدن به شدت در حال حرکت است افزود:این صنعتی و دیجیتالی شدن روح انسان را مخدوش می‌کند لذا نیاز به آرامش هر چه بیشتر محسوس می‌شود.
وی با اشاره به اینکه مسکن تنها مآمن و ملجأ برای آرامش روح و جسم است افزود: به‌نوعی مؤلفه‌های معماری مسکن و خانه باید روح‌بخش و آرام‌بخش باشد که در خانه‌های قدیمی با معماری اسلامی ایرانی این مهم با خلاقیت برای افراد خلق شده بود لذا این موضوع اهمیت و ظرافت کار معماری را هرچه بیشتر متجلی می‌کند.
وی خطاب به دانشجویان و اساتید معماری اظهار کرد:شما معماران و مهندسان، معماران آرامش روح و جان مردم هستید و اگر این آرامش نباشد مردم در هیچ حوزه و موضوعی نمی‌توانند رشد و پیشرفت داشته باشند و قطع و یقین توسعه پایدار هم ارتباط تنگاتنگ با این مؤلفه دارد که از طریق شما معماران در طراحی کیفی و علمی منزلگاه‌های مردم حاصل می‌شود.
captcha