استدلالات فقهی بر پایه مناظرات علمی قوام یافته است
کد خبر: 3499916
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴
رستم زاده:

استدلالات فقهی بر پایه مناظرات علمی قوام یافته است

گروه اندیشه: معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: استدلالات فقهی حقوقی بر پایه مناظرات و گفتمان‌های علمی و بر مبنای محکمات عقلی در آن برهه تاریخی شکل گرفته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌الملل قرآن (ایکنا) از آذربایجان غربی، امین رستم زاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در کارگاه فن بیان و مناظره که روز گذشته یکم خردادماه در دانشگاه ارومیه برگزار شد،اظهار کرد: هدف از مناظره رسیدن به حق است و درواقع مناظره و گفت‌وگو بن‌بست‌های اندیشه‌ای را درنوردیده و تعالی و سعادت را برای انسان محقق می‌نماید.
وی گفت:مناظره دانشجو و افراد را از سطحی‌نگری در موضوعات به عمق‌بخشی در اندیشه راهبری می‌کند.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری  مبنی بر این‌که کرسی‌های آزاداندیشی می‌تواند یک جریان سیاسی فکری با ارزشی را به راه بیندازد گفت:در راستای تحقق منویات و تأکید مقام معظم رهبری  باید بستر این کرسی‌های آزاداندیشی در سطح دانشگاه‌ها در فضایی اخلاقی علمی و سازنده مهیا گردد تا دانشگاه‌های ما به‌عنوان یک دانشگاه تمدن ساز اسلامی ایران در دنیا نقش‌آفرینی اثرگذاری داشته باشند.
رستم زاده گفت: بسترسازی برای تفکر خلاق و استدلال محور و توسعه و تقویت فرهنگ نقدپذیری و جلوگیری از بداخلاقی‌هایی گفتمانی و ادبیات حاکم بر گفتگوهای علمی و عمومی پاسخ‌گویی علمی و اثرگذار به چالش‌ها و شبهات و جریان‌های شوم فکری هدفمند و نرم تئوریک دشمنان از دیگر پیامدهای برگزاری برنامه‌های مناظرات دانشجویی است.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر دوری از بحث‌های متعصبانه لجوجانه و تحریک‌شده به‌وسیله جریانات سیاسی که برای اهداف کوتاه‌مدتشان است خاطرنشان ساخت:حضرت آقا کرسی‌های نقد و مناظره را یکی از سه روش علمی و معقول در بحث‌های نهضت آزادی فکری مطرح کرده‌اند که باید مسئولان فرهنگی دانشگاه‌ها در این راستا گام بردارند.
رستم زاده گفت:مناظره یکی از اساسی‌ترین راه‌های انبیا برای دعوت به حق در ادوار تاریخی بوده و با پاسخ به شبهات، اندیشه و قلب‌های مردم را برای دعوت به توحید و شریعت آماده می‌کردند.
وی گفت:در این جدال کلامی با پسندیده‌ترین شیوه‌ها از جمله استدلال منطقی، روشنگری، احترام انسانی، اخلاق و مهر و عاطفه و شنیدن گفتار مخالفین در نهایت نیکویی بیرق حق را در اندیشه ناحق تجلی می‌نمودند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت:توانمندی و قدرتی که نعمت نطق و زبان به انسان می‌بخشد بسیار ارزشمند است و روح حاکم بر آن استدلال و احتجاج در راه یقینی ساختن مقصود به طریق عقلی سبب صیقل دادن این نعمت الهی شد و بستر تعالی برای انسان را فراهم می‌کند.
وی رعایت احترام و اخلاق و خوب شنیدن و درک کردن مطالب افراد تیم مقابل برنامه‌ریزی و داشتن راهبرد برای مطالب و موضوعات مدنظر و زمان‌های اختصاصی هر تیم به کارگیری کلمات جملات و استدلالات و محکمات و تمثیل‌های قوی و جلوگیری از تسلسل در مباحث و قدرت هدایت بحث به سمت نتیجه را از تکنیک‌ها و راهبردهای موفقیت در مناظره دانشجویی ذکر کرد.
captcha