امروز، دکان عرضه دین خیلی وسیع شده است/ نقش روحانیت در مبارزه با خرافه پرستی
کد خبر: 3692480
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳

امروز، دکان عرضه دین خیلی وسیع شده است/ نقش روحانیت در مبارزه با خرافه پرستی

گروه اجتماعی- معاون سابق پژوهشی جامعه المصطفی(ص) العالمیه مشهد با اشاره به اینکه یکی از راه‌های جلوگیری از خرافات در معارف دینی، فراگیری اصول دین از اهلش است، افزود: امروزه دکان عرضه دین خیلی وسیع شده و در قالب‌ سایت‌های مختلف، جلسات و کسانی که فهمی ناقص از دین دارند و خودشان را به عنوان دین‌شناس به مردم معرفی می‌کنند، ارائه می‌شود.

حجت‌الاسلام حسنعلی اخلاقی، معاون سابق پژوهشی جامعة المصطفی(ص) العالمیة مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با اشاره به اینکه افرادی مانند شهید مرتضی مطهری و محمد حسین بهشتی هستند که دین را شناخته و توانایی عرضه دین به شکل واقعی را دارند، عنوان کرد: گاهی عرضه دین توسط کسانی انجام می گیرد که جزء کسانی هستند که در حوزه تدریس و تحصیل علم  توانا نبوده و گاهی ممکن است رد شده‌های حوزه علمیه مسئولیت عرضه دین را به عهده بگیرند.

وی  با بیان اینکه یکی ازنکاتی که اسلام در قبال آن موضع داشته، بحث خرافه پرستی در دوران جاهلیت بوده است، افزود: صدها بار واژه علم و آگاهی را در قرآن کریم دیده و شنیده‌ایم از همین رو اسلام با سلاح علم، آگاهی، تفکر و تأمل وارد مبارزه با خرافه پرستی در جامعه آن روز جاهلیت شده است.

نقش روحانیت در مبارزه با خرافه پرستی

معاون سابق پژوهشی جامعة المصطفی(ص) العالمیة مشهد در خصوص نقش روحانیت در مبارزه با خرافه پرستی گفت: جامعه روحانیت و جوامعی مثل دانشگاه، حوزه علمیه و مدارس باید بر اساس تفکر وتعمق به سراغ دین بروند و دین را با آگاهی و بصیرت بشناسند وآن را به همان شکل به مردم عرضه کنند.

اخلاقی با بیان اینکه ما امروز شاهد هیئت‌ها و جلساتی هر چند محدود در سطح شهر هستیم که  آلوده به غبار خرافه هستند، ابرازکرد: دین واقعی اگر به همان گونه که هست به انسان ها عرضه شود، فطرت پاک انسان‌ها آن را به راحتی قبول می‌کند اما اگر بر عکس آن اتفاق بیافتد شاهد آسیب‌های بزرگی خواهیم بود.

وی در خصوص اینکه روحانیت باید تلاش کند تا تبلیغ دین براساس فهم مخاطب انجام شود، افزود: شرایط زمانی و مکانی که مبلغ در آن قرار گرفته است در زبان انتقال مفاهیم دینی تفاوت ایجاد می‌کند، از همین رو آگاهی از زبان روز و زبانی که امروزه  مردم به آن آشنا هستند، می تواند در عرضه درست دین موثر باشد.

این کارشناس دینی با بیان اینکه باید دین را بدون کم و زیاد کردنی بپذیریم،عنوان کرد: اگر دین را همان طور که خداوند متعال در قرآن و ائمه معصومین(ع) در روایات بیان کردند، برای مردم بازگو کنیم مردم در برابر آن زبان تسلیم دارند، چون موافق با فطرت‌شان است.

کم بودن سواد دینی مردم، زمینه‌ساز بروز خرافات در معارف دینی

اخلاقی با بیان اینکه کم بودن سواد دینی مردم زمینه بروز خرافات در دین را بیشتر می‌کند، افزود: وقتی اولویت خانواده، افراد و جامعه به سمت بحث‌های اقتصادی کشیده شود، جامعه و اعضایش دیگر تلاشی نمی‌کنند که در فهم معارف دینی اطلاعات‌شان را بالا ببرند و درنتیجه از تعمق در حوزه دین فاصله می‌گیرند که این باعث گسترش خرافات و زمینه‌ساز کاسبی کردن عده ای در حوزه  دین می‌شود.

نقش مهم رسانه‌ها برای مقابله با خرافه‌گرایی

وی در خصوص نقش رسانه‌ها برای مقابله با خرافه گرایی گفت: امروزه دنیا، دنیای ارتباطات و رسانه است و میزان فهم دقیق رسانه‌ها از دین و حضور افراد دین‌شناس در رسانه می‌تواند بسیار موثر باشد.

این کارشناس دینی ادامه داد: رویکر مردم امروزه به حوزه رسانه، شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های منطقه‌ای، محلی و بین‌المللی است، بنابراین نقش رسانه‌ها پررنگ است وجای تأسف دارد که  رسانه‌های خودمان در عرضه دین واستفاده از کارشناسان دینی قوی نتوانستند موفق باشند.

اخلاقی با اشاره به اینکه رسانه‌ها به دنبال کسانی می‌روند که مخاطب پسندتر باشند، گفت: این گونه نیست که همیشه دین واقعی براساس میل و به خواست مخاطب باشد بلکه براساس فطرت مخاطب است اما خواسته‌ها همیشه موافق فطرت آن‌ها نیست.

انتهای پیام

captcha