فیلم‌های دفاع مقدسی، جدا از سینمای جنگ هستند
کد خبر: 3696754
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶
کاظم معصومی:

فیلم‌های دفاع مقدسی، جدا از سینمای جنگ هستند

گروه هنر ــ کارگردان فیلم سینمایی «طبل بزرگ زیر پای چپ» گفت: یکی از آسیب‌های رایج در سینمای ما این است که سینمای جنگ را هم‌ ردیف دفاع مقدس می‌داند، برای همین هم در این زمینه نمی‌توان کار چندان خوبی تولید کرد.

فیلم‌های دفاع مقدسی، جدا از سینمای جنگ هستند
 
کاظم معصومی کارگردان سینما در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا، درباره سختی‌های رایج در سینمای دفاع مقدس اظهار کرد: متاسفانه یک سوء تفاهمی در سینمای دفاع مقدس حاکم شده که این حوزه را به سمت افول کشانده است و این مسئله ناشی از این است که ما سینمای دفاع مقدس را مترادف با سینمای جنگ می‌دانیم. این نگاه یک نگرش نادرست است که به نظرم باید اصلاح شود.

وی افزود: با این نگرش فیلم سینمایی «طبل بزرگ زیر پای چپ» را با نگرشی ضد جنگ، جلوی دوربین بردم، اما دوستان دچار سوء تفاهم شده و کار مرا به معنای فیلمی ضد دفاع مقدس قلمداد کردند. این برداشت اشتباه نیز باعث شد عواقب ناخوشایندی برای فیلمم پیش آید. با این توضیح دیگر شرایطی پیش نیامد تا بتوانم کاری در این حوزه (سینمای جنگ) جلوی دوربین ببرم.

معصومی تأکید کرد: از دیدگاه من جنگ اتفاقی نیست که هیچ فردی یا گروهی آن را دوست داشته باشد. در کشور ما نیز نه مردم و نه مسئولان به دنبال جنگ نیستند، پس «طبل بزرگ زیر پای چپ» اثری در نقد جنگ است نه دفاع مقدس. به نظر من جنگ اتفاقی در نفی ارزش‌های انسانی است، اما دفاع مقدس بر حفظ ارزش‌ها تاکید دارد. هشت سال مقاومت ما نیز دفاع مقدس بود، ولی ناخودآگاه برخی ویژگی‌ها جنگ را به سمت خود کشانده بود.

این فیلمساز در جواب به این سؤال که چرا بین جنگ و دفاع مقدس مرزبندی مشخصی وجود ندارد تا فیلم‌هایی نظیر «طبل بزرگ زیر پای چپ» به حاشیه رانده نشوند؟ گفت: من یکی از بخش‌هایی را که به‌صورت جدی در به وجود آمدن چنین وضعیتی دخیل می‌دانم مطبوعات و اهالی قلم هستند، چون اهالی قلم قادرند با اقدامات کارشناسانه، فضایی را به وجود آورند تا سوءتفاهم‌های پیش‌آمده پیرامون سینمای دفاع مقدس با سینمای جنگ از بین رود.

معصومی در پایان تصریح کرد: نزدیک به سه دهه است که از پایان جنگ می‌گذرد، بنابراین اگر ما نخواهیم اکنون درباره آسیب‌های جنگ حرف بزنیم دیگر چه زمانی قرار است، چنین اتفاقی رخ دهد. پس از مسئولان سینمایی تقاضا می‌کنم فیلم‌های ضدجنگ را آثاری ضد دفاع مقدس معنا نکنند و بگذارند این‌کار‌ها به آسیب‌های این اتفاق ضد انسانی بپردازند.

 
انتهای پیام
captcha