بودجه صرف همایش‌ و نشست‌های ژونالیستی شد/ پژوهش‌ بنیان می‌خواهد
کد خبر: 3702916
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۶
نورمحمدی انتقاد کرد:

بودجه صرف همایش‌ و نشست‌های ژونالیستی شد/ پژوهش‌ بنیان می‌خواهد

گروه سلامت ــ مدیر گروه پزشکی مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی قم در آسیب‌شناسی بنیان‌های فعالیت‌های حوزه قرآن و سلامت اذعان کرد: چند سال گذشته وزارت بهداشت بودجه‌ای را برای این کار اختصاص داد، اما این بودجه صرف همایش‌ها و نشست‌های ژونالیستی شد.

آسیب‌های قرآن پژوهی و سلامت
غلامرضا نورمحمدی، مدیر گروه پزشکی مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی قم در گفت‌وگو با ایکنا؛ به تشریح ضعف و قوت پژوهش‌های قرآن و سلامت پرداخت و بیان کرد: یکی از مشکلات اصلی این حوزه نبود بودجه مناسب است؛ چند سال گذشته وزارت بهداشت بودجه‌ای را برای این کار اختصاص داد، اما این بودجه صرف همایش‌ها و نشست‌های ژونالیستی شده و کمتر کار‌های بنیادی مورد توجه قرار گرفت در حالیکه این پژوهش‌ها بنیان می‌خواهند.
وی بیان کرد: اگر برای این مطالعات پنج بخش مختلف سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، قانون‌گذاری، اجرا و پژوهش را در نظر بگیریم این‌ها با هم هماهنگ نیستند، در حالیکه باید این‌ها هماهنگ باشند.
 
گفتمانی که رابطه دین با علم جدید را روشن می‌کند هنوز مطرح نشده است
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: بخش دیگر این آسیب متوجه این است که هنوز گفتمانی که رابطه دین با علم جدید را روشن می‌کند هنوز مطرح نشده است و تکلیف ما با آن مشخص نیست این موضوع فقط مطالعات میان رشته‌ای قرآن و سلامت را در بر نمی‌گیرد بلکه حوزه‌های دیگر مانند اقتصاد را شامل می‌شود.
 
ناهماهنگی بین ارگان‌های درگیر موضوع قرآن پژوهی و طب
وی با بیان اینکه ناهماهنگی بین ارگان‌های درگیر موضوع قرآن پژوهی و طب بزرگترین آسیب این حوزه است، گفت: هنوز تکلیف وزارتخانه یا فرهنگستان علوم پزشکی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در آن مشخص نیست و عموما بر اساس هیجان و بر اساس نظرات شخصی عمل می‌کنند این بزرگترین آسیبی است که این پژوهش‌ها گرفتار آن هستند.
 
دلخوشی معاونت فرهنگی وزارت بهداشت به مقاله نویسی!
نورمحمدی ادامه داد: کمیته راهبردی قرآن و طب در وزارتخانه تشکیل و سریعا منحل می‌شود، از سوی دیگر بخش معاونت فرهنگی وزارت بهداشت نیز خود را به مقاله نویسی دلخوش می‌کند که هیچ بردی ندارد و این نیز آسیبی دیگر است؛ همچنین دوستان سیاست‌گذار یا نمی‌دانند چگونه باید منشاء اثر باشند یا نمی‌توانند یا نمی‌خواهند اگر نمی‌دانند که با اطلاع رسانی درست می‌توان نحوه سیاست‌گذاری را به آنان آموزش داد و اگر نمی‌توانند یا نمی‌خواهند بعید می‌دانم از دست فرد دیگری هم کاری بر آید.
وی یادآور شد: حال افرادی هستند که عمر خود را گذاشته‌اند تا این کار را انجام گیرد این‌ها کار‌های شخصی بوده و هیچ حمایتی ندارند، انتظار داریم که این کار‌ها مورد حمایت قرار گرفته تا هم شتاب بیشتری گرفته و هم اینکه بتوان در مجموعه‌های خارج از کشور هم کار کرد.
انتهای پیام
captcha