نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی؛ اماکن مناسبی برای سوژه‌های نمایش دینی
کد خبر: 3703337
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹

نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی؛ اماکن مناسبی برای سوژه‌های نمایش دینی

گروه هنر ــ معمولاً برای طراحی و تولید یک اثر نمایشی به ویژه با موضوعات دینی و قرآنی باید ایده و یا سوژه‌ای بکر در اختیار داشت تا آن را پر و بال داد و بارور کرد، به نظر می‌رسد که نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی بستر مناسبی را برای دریافت چنین سوژه‌هایی فراهم می‌سازند.

جمعه///نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی؛ اماکن مناسبی برای سوژه‌های نمایش دینی

کامران شهلایی؛ نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: معمولاً ایده‌های نمایشی در مواجهه با وقایع و رویدادهای پیرامون شکل می‌گیرند و یک نمایشگر دغدغه‌مند در برخورد با پدیده‌های اطراف خود هرچند که ممکن است در نگاه نخست چندان جذاب و گیرا نباشد باید از ذهنیت پویا و پیشروی خود برای دستمایه قرار دادن آنها به منظور تولید یک اثر نمایشی نهایت استفاده را به عمل آورد.

وی ادامه داد: براین اساس ایده‌پردازی در خلق یک اثر نمایشی اولویت بیشتری بر سایر بخش‌های آن دارد و لذا هنرمند عرصه تئاتر باید در فضا و محیط مورد نظر قرار گیرد تا قادر باشد از مجموع پیام‌ها و پدیده‌هایی که از محیط اطراف خود می‌گیرد، سوژه‌ای را برای تولید اثر خود انتخاب نماید.

شهلایی در زمینه ایده‌پردازی برای تولید نمایش دینی و ارزشی تصریح کرد: این ایده‌ها در ژانر دینی و ارزشی تنها نباید از خلال مطالعه، تحقیق بر روی منابع تاریخی چه گذشته و چه معاصر به ذهن نمایشگر متبادر شود بلکه همانطور که اشاره شد ذهن پویا نمایشگر باید به محض قرار گرفتن در فضاهای مختلف که در زندگی روزمره ممکن است با آنها سر و کار داشته باشد،  به تحلیل و ارزیابی پدیده‌ها مبادرت ورزیده و یکی یا مجموعی از آنها را برای روایت نمایشی خود انتخاب نماید.

کارگردان نمایش«هفت روز از تیر شصت» گفت: اتفاقاً پس از دریافت ایده از پدیده و وقایع روزمره است که پروسه مطالعاتی شخص نمایشگر آغاز می‌شود و او با دستیابی به منابع مکتوب و یا حتی تحقیقات میدانی سعی در رفع نقاط ابهام پدیده و نزدیک شدن هر چه بیشتر خود به سوژه خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: به نظر من یکی از فضاهایی که نمایشگر می‌تواند با استفاده از آنها در تولید و اجرای نمایش به ویژه در حوزه نمایش‌های دینی و ارزشی توفیق بیشتری داشته باشد، نگارخانه‌ها و نمایشگاه‌های عرصه هنرهای تجسمی است و من به شخصه در بسیاری از زمان‌ها و به ویژه اوقات فراغت بازدیدی از این محیط‌های نمایشگاهی دارم.

شهلایی تأکید کرد: اواخر سال گذشته یکی از نمایشگاه‌هایی که از آن بازدید داشتم «سرچشمه سرخ» بود؛ نمایشگاهی با موضوع شهدای هفتم تیر شامل نمایش آثار نقاشی، گرافیک، هنر نو و عکاسی و باید بگویم که مجموعه بی‌نظیری بود که علاوه بر عرصه آثار هنری، اطلاعان خوبی به مخاطب در مورد فاجعه هفتم تیر و شهدای دفتر حزب جمهوری اسلامی ایران می‌داد.

وی در پایان گفت: علاوه بر این نمایشگاه‌های مقطعی و فصلی، ما در عرصه هنرهای تجسمی شاهد برپایی نمایشگاه‌های به شکل دائمی هستیم که می‌تواند عرصه خوبی برای حضور نمایشگران در آنها باشد تا با مشاهده آثار به نمایش درآمده در آنها، ایده و سوژه های بکری را به منظور پرداختن نمایشی به دست آورند که از آن جمله می‌توانم به باغ موزه انقلاب و دفاع مقدس و یا حتی موزه شهدا اشاره کنم.

انتهای پیام  

          

 

captcha