بعثت پیامبر(ص)؛ فرصتی برای حرکت جامعه به سمت معروف
کد خبر: 3705279
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۳

بعثت پیامبر(ص)؛ فرصتی برای حرکت جامعه به سمت معروف

گروه اجتماعی- استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: در زمان جاهلیت زن به عنوان ارث و هدیه در بین مردان دست به دست می‌چرخید و مردان زنان خود را به یکدیگر هدیه می‌دادند که پیامبر (ص) بعد از مبعوث شدن این حلال‌های اجتماعی غلط را حرام معرفی کرد و جامعه را به سمت معروف برد.

حجت‌الاسلام محمدعلی فیض‌آبادی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، گفت: اگر بخواهیم شرایط قبل و بعد از بعثت رسول مکرم اسلام(ص) را بخواهیم مقایسه کنیم بهترین منبع خود قرآن است.

وی با اشاره به اینکه در سوره اعراف 5 ویژگی برای پیامبر(ص) معرفی شده است، عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) مبعوث شدند تا حلال الهی را حلال معرفی کنند، زیرا در عرب جاهلی بعضی از اوقات گوشت شتر را نمی‌خوردند، چرا که تصور می‌کردند گوشت شتر حرام است در حالی که این ماده غذایی خاصیت زیادی برای بدن دارد.

پیامبر(ص) جامعه را به سمت معروف پیش برد

فیض‌آبادی با اشاره به اینکه علاوه بر این رسول مکرم اسلام(ص) بعضی از حلال‌ها را حرام برشمردند، ابراز کرد: در زمان جاهلیت زن به عنوان ارث و هدیه در بین مردان دست به دست می‌چرخید و مردان زنان خود را به یکدیگر هدیه می‌دادند حتی معروف بود که بعضی از مردان با زن پدر خود ازدواج می‌کردند که پیامبر (ص) بعد از مبعوث شدن این حلال‌های اجتماعی غلط را حرام معرفی کرد و جامعه را به سمت معروف برد و از اشاعه منکر ممانعت کردند.

زنده به گور کردن دختران، رسمی که پیامبر(ص) آن را برچید

این استاد حوزه ودانشگاه با بیان اینکه عرب جاهلی قفل و زنجیره‌هایی را برای خود درست کرده بود که خرافات و معیارهای غلط ارزشی از آن جمله بودند، عنوان کرد: در نگاه کلی به قرآن متوجه می‌شویم که زنده به گور کردن دختران در بین اعراب رواج داشته است و به حدی که درایه 9 سوره تکویرآمده«بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ، به كدامين گناه كشته شده است (۹)» به کدام گناه کشته شدند؛ پسر کشی برای بت‌ها و از ترس گرسنگی نیز از دیگر آداب عرب جاهلی بود که پیامبر (ص) به شدت با این کارها مخالفت می‌کردند.

وی ادامه داد: در دوران جاهلیت زن حق انتخاب همسر نداشت و مثل یک حیوان انسان نما با وی برخورد می‌شد. اما پیامبر(ص) در چنین شرایطی انتخاب همسر را بر عهده حضرت زهرا(س) قرار دادند و ایشان را تکریم کردند.

احیای حق یتیمان، برکت دیگر بعثت نبی مکرم اسلام(ص)

فیض آبادی با اشاره به اینکه احیای حق یتیمان از دیگر برکات بعثت نبی مکرم اسلام(ص) بود، بیان کرد: پیامبر(ص) زمینی را خریداری کردند که صاحب آن زمین کودکان یتیمی بود، در آن زمان خریداری ملک یتیم رایگان بود، اما پیامبر(ص) به خاطر اینکه به دیگران نشان دهد حق یتیم نباید خورده شود، تمام و کمال هزینه زمین را به یتیمان پرداخت می‌کردند.

وی در خصوص حقوق زنان نیز که توسط پیامبر(ص) احیا شده بود، ادامه داد: در آن زمان مهریه معنایی نداشت و زنان احترام و جایگاهی برای خود تصور نمی‌کردند، اما پیامبر(ص) مهریه را برای ازدواج زن واجب کرد تا عرب جاهلی جایگاه حقیقی زن را دریابد.

آموزش فرهنگ اجتماعی از برکت بعثت پیامبر(ص)

این استاد حوزه ودانشگاه با بیان اینکه آموزش فرهنگ اجتماعی و معاشرت با مردم نیز از دیگر برکات بعثت نبی مکرم اسلام(ص) بود، ابراز کرد: خداوند در سوره حجرات، نحوه تعامل با یکدیگر را به عرب جاهلی آموخت، زیرا در آن زمان اعراب هنگامی که پیامبر(ص) را صدا می‌کردند با صدای بلند و به دور از احترام ایشان را مورد خطاب قرار می‌دادند که در سوره حجرات خداوند فرمود:«هنگام صدا زدن نبی خدا احترام را در کلام و رفتار خود حفظ کنید».

تحمل سختی‎های فراوان از سوی پیامبر(ص) برای مبعوث شدن 

وی با بیان اینکه حضرت محمد(ص) نیز برای مبعوث شدن به زحمات زیادی کشیدند، عنوان کرد: پیامبر(ص) دوران یتیمی و چوپانی خود را گذراندند و پس از ازدواج با حضرت خدیجه(س) تجارتی پاک و حلال را انجام دادند، به گونه‌ای که تمام ثروت خود را در راه خود انفاق کردند؛ علاوه بر این مناجات ایشان در غار حرا با ذات اقدس الهی از وی شخصیتی سالم، بخشنده، موحد و مومن درجه یک ساخت تا در سن 40 سالگی قابلیت وحی را پیدا کردند و خداوند ایشان را به عنوان نبی خود قرار دادند.

پیامبر(ص) انسانی با مکارم اخلاقی بالا است

فیض آبادی با تأکید بر اینکه تصور باطلی است که اگر فکر کنید که نبی مکرم اسلام(ص) شخصیت دست نیافتنی و ملکوتی بودند که از ازل برای این کار انتخاب شده بودند،‌ اظهار کرد: خداوند در آیه ۱۱۰ سوره کهف می‌فرمایند:« قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا،بگو من هم مثل شما بشرى هستم و[لى] به من وحى مى ‏شود كه خداى شما خدايى يگانه است پس هر كس به لقاى پروردگار خود اميد دارد بايد به كار شايسته بپردازد و هيچ كس را در پرستش پروردگارش شريك نسازد» یعنی پیامبر(ص) نیز مانند شما بشر و انسانی است که به خاطر تلاش‌های خود ظرفیت معنوی و درونی بالاتری دارد.

پیامبر(ص) با کم فروشی و حرام خواری مقابله کردند

وی با تأکید بر اینکه در بحث اقتصاد، اسلام نظرات و نکات بسیار مهم و آموزنده‌ای دارد، اظهار کرد: قیام یک جامعه براساس آیات قرآن به خاطر اقتصاد یک جامعه است، از همین رو پیامبر(ص) با حرام‌خواری، کم فروشی، مقابله کردند و این فرهنگ تجارت سالم را به شکل عملی در دوران قبل از بعثت به مردم آموختند.

فیض آبادی گفت: در اقتصاد اسلامی اگر در معامله‌ای یک طرف معامله پشیمان شود، می‌تواند پرداخت ضرر و زیان معامله را فسق کند اما متأسفانه ما شاهد این هستیم که در بسیاری از مغازه‌ها نوشته شده «مال فروخته شده پس گرفته نمی‌شود» که این فرهنگ خلاف دین و تجارت اسلامی است و باید بازنگری شود.

وی گفت: گاهی در معاملات یک نفر در رودربایستی قرار می‌گیرد و یا به خاطر بیماری فرزند و همسرش و یا به خاطر مشکلات دیگر مجبور است که مال خود را کمتر از قیمت تعیین شده بفروشد در چنین حالتی در اقتصاد اسلامی واجب است که خریدار شرایط فروشنده را درک کند و مال او را به قیمت روز از وی خریداری کند اما در حال حاضر می‌بینیم که گاهی بسیار کمتر از قیمت واقعی مال فروخته شده، مبلغی به فروشنده پرداخت می‌شود که این حرکت نیز کاملاً خلاف دستورات دینی است و پیامبر(ص) در تجارت خود به بهترین شکل این مسائل را رعایت می‌کردند که ما نیز باید در شرایط امروز جامعه رفتار کریمانه ایشان را الگوی خود قرار دهیم.

انتهای پیام

 

captcha