تبدیل قدیمی‌ترین دانشکده پزشکی ایران به موزه طب در ارومیه
کد خبر: 3743605
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳

تبدیل قدیمی‌ترین دانشکده پزشکی ایران به موزه طب در ارومیه

گروه اجتماعی - کارشناس مسئول مرمت بنا‌های تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از تبدیل قدیمی‌ترین دانشکده پزشکی ایران به موزه طب خبر داد و گفت: ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار برای این کار در نظر گرفته شده است.

تبدیل قدیمی ترین دانشکده پزشکی ایران به موزه طب در ارومیه

حسین بحرینی، کارشناس مسئول مرمت بناهای تاریخی اداره کل میراث فرهنگی ،‌ صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان غربی اظهار کرد:‌ باغ پردیس ارومیه یادگاری از دوره قاجار بوده و بنای مسکن طبیب مربوط به 150 سال قبل است. 
وی ادامه داد:‌ در جوار عمارت مسکن طبیب دو بنای قدیمی دیگر نیز وجود دارد که به یکی پناهگاه گفته می شود و قسمت فوقانی آن که کوشک بوده و تخریب شده متعلق به 150 سال پیش است و بنای دیگر نیز سه فضای متفاوتی که در کنار هم به عنوان یک مجموعه تاریخی و فرهنگی را تشکیل می دهد.
بحرینی افزود: خانه طبیب در 3 طبقه شامل زیر زمین، طبقه اول و دوم احداث شده و دارای فضاهای مختلفی برای یرگزاری کلاس های دانشگاهی و همچنین سالن تشریح بوده است.
کارشناس مسئول مرمت بناهای تاریخی اداره کل میراث فرهنگی ،‌ صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اظهار کرد: این بنا به عنوان اولین دانشکده پزشکی در ایران محسوب می شود که فعالیت خوبی در استان داشته است.
بحرینی خاطر نشان کرد: این اثر در سال 94 در میراث فرهنگی ثبت شده و در سال 86 اولین دوره مرمتی خود را سپری کرده و در سال88 فصل دوم  مرمت آن انجام شده و فصل سوم مرمت این بنا نیز هم اکنون در حال انجام می باشد.
وی تصریح کرد: برای مرمت این مجموعه که شامل پناهگاه، خانه طبیب و ساختمان های پهلوی می باشد، در مجموع 700میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات استانی و ملی سال 96 در نظر گرفته شده و تاکنون بیش از 400 میلیون تومان برای مرمت این مجموعه هزینه شده است.
کارشناس مسئول مرمت بناهای تاریخی اداره کل میراث فرهنگی ،‌ صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی افزود: این اثر بعد از اتمام مرمت به عنوان اولین موزه طب در استان مورد بهره برداری قرار می گیرد و قسمت پناهگاه یا زیرزمین این مجموعه نیز پس از مرمت و ساماندهی به عنوان گالری و نمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرد.
وی گفت: پیش بینی می شود مرمت این فصل از کل مجموعه تا اوایل مهر به اتمام خواهد رسید و فعلا جداره های ساختمان های پهلوی 50 درصد کار شده و باقی آن به فصل مالی آینده موکول می شود.

captcha