خسرو معصومی، کارگردان سینما، در گفتوگو با خبرنگار ایکنا درباره فیلم جدیدش «کار کثیف» اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که امروز جامعه ما را آزار میدهد، معضل بیکاری است؛ این مسئله باعث شده تا جوانان بسیاری درگیر این موضوع بوده و برای تشکیل خانواده و آینده با سختیهای فراوان روبهرو باشند، همچنین این آسیب باعث میشود تا شخصیت قشر بیکار زیر سؤال رفته و آنها جایگاهی برای خود در جامعه متصور نباشند. در کار کثیف محور خانواده است، چون میگوید چه اتفاقاتی ممکن است خانواده را متلاشی کند؛ دردی که در جامعه وجود دارد و کار کثیف در پی بازگو کردن آن است.وی در پاسخ به این سؤال که آیا انتخاب چنین موضوعی، نوعی ریسک کردن در گیشه نبود، گفت: تمام کسانی که قبل از اکران «کار کثیف» را تماشا کرده بودند روی یک نکته اتفاق نظر داشتند، آن هم اینکه چنین قصهای در گیشه موفق خواهد بود، زیرا معتقد بودند برخلاف کارهای دیگر که وجه هنری آن قالب است در این فیلم ویژگی تجاری هم مد نظر قرار گرفته است، اما بیایید بررسی کنیم چه شرایطی برای فیلم پیش آمد تا چنین وضعیتی برای فیلم رقم بخورد.
معضل همیشگی اکران
کارگردان فیلم تحسین شده «باد در علفزارها میپیچید» ادامه داد: برای اینکه فیلمی دیده شود، اولین و مهمترین شرط داشتن سالنهای نمایش است. وقتی چنین امکانی برای فیلمی فراهم نیست، چگونه انتظار داریم اثر بتواند موفقیتی در جذب تماشاگر داشته باشد. البته این مسئله تنها برای فیلم من نیست، بلکه همه فیلمهای اجتماعی درگیر چنین وضعیتی هستند، درصورتیکه در بسیاری از کشورهای صاحب سینما دولت از چنین آثاری حمایت میکند. مطلب بعدی به نحوه اکران مربوط میشود. کار کثیف با فیلمی همزمان اکران شد که بیش از ۱۰ بازیگر مطرح در آن حضور داشت و بیلبوردهای شهر در اختیارش بود، آیا در چنین وضعیتی فکر میکنید تماشاگر عادی سینما حاضر میشود برای کار کثیف بلیط بخرد؟
وی متذکر شد: کار کثیف تنها سه هفته فرصت نمایش پیدا کرد؛ نمایشی که اگر به فیلم داده نمیشد بهتر بود. برای مثال به نمایش کار کثیف در سینما آزادی اشاره میکنم که تنها یک سانس آنهم ساعت ۹ شب، فیلم را روی پرده فرستاد! نکته جالب اینکه در همین تکسانسها هم، کار فروش خوبی کرد، اما باز هم حاضر نشدند فیلم را روی پرده حفظ کنند!
این کارگردان با بیان اینکه برخوردهایی که با فیلمهای وی در گیشه میشود، وی را از از رسالتش در سینما دور نخواهد کرد، گفت: من تنها یک بار در فیلمسازی کاری کردم که بر خلاف خواستم بود. آنهم ساخت «پر پرواز» بود که در گیشه فروش خوبی داشت، اما همان زمان نیز اعلام کردم این فیلم فرزند ناخلف من است، اما این فیلم را ساختم تا به همه ثابت کنم اگر بخواهم قادرم فیلم پرفروش بسازم، ولی حاضر نیستم، برای به دست آوردن گیشه پای روی آرمانهای خود بگذارم.
معصومی یادآور شد: وقتی که پر پرواز را ساختم، بسیاری از منتقدان و اهالی رسانه بدترین حملات را به من کردند، اما این دوستان وقتی که با دیگر فیلمهای من برخورد بدی در اکران میشود، هیچگونه عکسالعملی نشان نمیدهند! لازم به ذکر است من به هیچ وجه با سینمای طنز یا پرفروش مشکلی ندارم، چون آثاری، چون «اجارهنشینها» هم در سینمای ما تولید شدهاند که با وجود تجاری بودن فکری را در خود داشتند، اما این فیلمهایی که امروز به اسم آثار پرفروش میبینیم، گواه این امر نیست.
انتقاد از برخورد حوزه هنری
کارگردان فیلم «خرس» تصریح کرد: قصه فیلم درباره جوانی است که به کار فروش مشروبات الکی مشغول است، اما خود از چیزی که میفروشد مصرف نمیکند، چون میداند حرام است، اما به دلایل اقتصادی و مشکل بیکاری مجبور شده به این کار تن دهد. در حقیقت این فیلم در مذمت روزی حرام است. پس چرا نهادهایی که رسالت دارند از فیلمهایی با موضوعات ارزشی حمایت کنند، پشت چنین کاری نمیایستند. حوزه هنری را مثال میزنم که هیچگونه حمایتی از فیلم نکرد! جالب است برای ندادن سینما، مسئولان حوزه هنری بهانههایی میآوردند که هیچ یک از آنها حقیقت نداشت.
وی در بخش دیگری از این گفتوگو به عکسالعمل حوزههای علمیه نسبت به آثارش اشاره کرد و گفت: اکران بد برای فیلمهایم تا جایی پیش رفته که برخی از آثار حتی اجازه نمایش پیدا نمیکنند. خرس بهترین مثال در این رابطه است. این فیلم داستان یک رزمنده است که بعد از سالها به خانه بازمیگردد، اما با اتفاقی روبهرو میشود که انتظارش را ندارد، آن هم اینکه همسر وی با دیگری ازدواج کرده، زیرا سالها از وی خبری نبوده است. مگر این موضوع در جامعه ما رخ نداده که حالا فیلمسازی درباره آن خلاف نظر آقایان است. در همین رابطه جالب است بدانید وقتی خرس را برای حوزههای علمیه به نمایش درآوردم عکسالعمل آنها بسیار مثبت بود، حتی آنها تعجب کردند که چرا از این فیلم ایراد شرعی گرفته شده است. در ضمن این فیلم برای آزادگان و گروه انصار هم به نمایش درآمد و آنها نیز برخورد بدی با فیلم نداشتند، اما اینکه چرا برخی در سازمان سینمایی با این فیلم مشکل دارند جوابش برایم مشخص نیست.
کارگردان فیلم «رسم عاشقی» در انتها تأکید کرد: جالب است بدانید که وقتی از ابراهیم داروغهزاده معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی سؤال میشود، چرا این فیلم فرصت اکران پیدا نکرده است، میگوید فیلمساز برای دریافت پروانه نمایش پیگیر نیستند! این از آن سخنان حیرتآور است، زیرا باید چه کار میکردم که نکردم. من دو بار به آنها نامه نوشتم، اما وقتی حاضر به جواب دادن نیستند، دیگر چه کاری از دست من برمیآید.
گفتوگو از داود کنشلو
انتهای پیام