گروه‌های سنی مختلف چه اسباب‌بازی‌ها و بازی‌هایی نیاز دارند؟
کد خبر: 3870872
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷
مدرس دوره‌های تربیت مربی کودکان و نوجوانان تشریح کرد:

گروه‌های سنی مختلف چه اسباب‌بازی‌ها و بازی‌هایی نیاز دارند؟

گروه فرهنگی ــ مدرس دوره‌های تربیت مربی کودکان و نوجوانان گفت: هر گروه سنی از کودکان و نوجوانان بازی‌ و اسباب بازی خاص خود را دارند که اگر ملاحظه درست از سوی والدین صورت نگیرد موجب لجبازی کودک خواهد شد.

گروه‌های سنی مختلف چه اسباب‌بازی‌ها و بازی‌هایی نیاز دارند؟به گزارش ایکنا از قم حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا نجفی، مدرس دوره‌های تربیت مربی کودکان و نوجوانان 22 دی ماه در چهارمین جلسه از سلسله دوره‌های تربیت مبلغ سبک زندگی با موضوع بازی و اسباب‌بازی که در موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه(خواهران) برگزار شد درباره ملزومات بازی برای کودکان اظهار کرد: زمان، مکان، آزادی بچه‌ها، مدت زمان بازی و اسباب بازی از جمله مواردی است که والدین باید به آن توجه کنند.
وی با تاکید بر ایجاد عدم محدودیت در بازی تا حد امکان به ویژه برای کودکان زیر 7 سال گفت: با اطلاع‌رسانی درست به بچه‌ها قبل از انجام امری مانند: غذا خوردن، گرفتن زنگ ورزش در مدرسه و...که باعث وقفه در بازی آنها می‌شود بازی کودکان را به تاخیر نیندازیم. نیاز به بازی مانند نیاز  به غذا برای کودکان است. شیطنت‌های کودک در منزل بخاطر فراهم نبودن شرایط بازی برای او است و ایرادی است که از جانب والدین رخ می‌دهد.
مدرس دوره‌های تربیت مربی کودکان و نوجوانان در ادامه سخنان خود در خصوص مکان بازی کودکان تصریح کرد: محدودیت مکانی برای کودکان خوب نیست؛ بهترین فضای بازی برای بچه‌ها ضمن کنترل و مراقبت از آنها فضای باز و طبیعی است. 
وی در خصوص آزادی بچه‌ها از سن 3 تا 4 سال در امر بازی افزود: بازی با غذا یکی از لذت بخش‌ترین بازی‌هایی است که کودکان به آن می‌پردازند. اگر به کودک اجازه بازی داده نشود باعث لجبازی کودک شده و تبعات بدی را به همراه خواهد داشت. در این شرایط یا والدین، کودک را در حصار قرار می‌دهند و یا باشکست روبرو می‌شوند.
نجفی با بیان اینکه باید توجه داشت ادامه یافتن لجبازی کودک باعث شکسته شدن رابطه عاطفی بین والدین می‌شود اظهار کرد: آزادی بچه‌ها خط قرمزی ندارد مگر در جایی که کار خطرناک و یا امر زشتی صورت بگیرد.
نجفی در ادامه سخنان خود ضمن تاکید بر الگو برداری کودکان از والدین افزود: هر چیزی مناسب بازی نیست بعضی وسایل نه تنها به رشد بچه‌ها کمک نمی‌کنند بلکه ممکن است جلو رشد آنها را متوقف کند؛ آگاهی والدین نسبت به انتخاب بازی و اسباب‌بازی، متناسب با رشد آنها بودن، طبق علاقه بچه‌ها و وادار کردن کودک به انجام فعالیت‌های پیچیده از جمله مواردی است که باید والدین به آن توجه کنند.
وی با اشاره به شرایط بازی و ملزومات بازی برای فرزندان اظهار کرد: کودکان اگر خوب بازی نکنند نمی‌توانند خوب آموزش ببینند. عوامل موثر در بازی کودکان سن، جنس، هوش و محیط بازی بچه‌ها است.
مسئول حوزه ریاست موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) در ادامه به بیان ویژگی‌های اسباب بازی مناسب برای کودکان پرداخت و گفت: وسایلی مانند قطعه‌سازی، بازی‌های حسی، عروسک و رنگ انگشتی که با عضلات درشت کودک سر و کار دارند ویژگی‌های اسباب‌بازی برای سنین 2 تا 3 سال است. وسایل عضلانی، سوار شدنی، کشیدنی و هل دادنی از جمله مواردی است که برای این سن در نظر گرفته می‌شود.
وی اضافه کرد: اسباب بازی‌های مناسب برای 3 تا 4 سال هم ماژیک، قلم مو، مداد رنگی و بازی‌های تخیلی است و در این سن کودکان شیفته نقش بزرگسالان و دارای تخیلی بسیار قوی هستند.در سن 4 تا 6 سالگی، کودکان به دلیل واقع‌بین بودن، مهر بان‌تر و مسئولیت‌پذیرتر هستند. وسایل بازی عضلانی مانند بریدن و چسباندن و وسایل فکری مانند پازل‌ها، لگوها و ساختنی‌ها برای این گروه سنی مناسب است.
نجفی بیان کرد: در رده سنی 6 تا 12 سال بازی‌های گروهی و سازمان یافته مانند«وسطی» جهت رشد ذهنی، اجتماعی و شخصیتی کودکان مناسب است.
انتهای پیام
captcha