مواجهه منطقی با بیماری‌ها در گرو آموزش و تأمین امکانات است
کد خبر: 3884474
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸

مواجهه منطقی با بیماری‌ها در گرو آموزش و تأمین امکانات است

عضو هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه اصفهان گفت: اگر درباره بیماری‌ها به افراد آموزش داده شود و امکانات لازم در اختیار آنها قرار گیرد، به راحتی با بیماری روبرو شده و دچار استرس نمی‌شوند.

مواجهه منطقی با بیماری‌ها در گرو آموزش و تأمین امکانات است

بهجت یزدخواستی، عضو هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه اصفهان، در گفت‌و‌گو با ایکنا اصفهان، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جامعه، اظهار کرد: برای غلبه بر ترس و اضطراب از این بیماری، هیچ چیز بهتر از این نیست که افراد ذکر خدا را بگویند و اتصال به الله داشته باشند تا باعث آرامش و تقویت روحیه در آنها شود.

وی افزود: دولت موظف است برای آموزش افراد برنامه‌ریزی کرده و امکانات رفاهی را در اختیار آنها قرار دهد، در این صورت وقتی افراد مبتلا به بیماری شدند، به آسانی با آن روبرو شده و دچار استرس نمی‌شوند.

عضو هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه برخی از مردم هنوز شیوع ویروس کرونا را جدی نگرفته‌اند، گفت: این مسئله ناشی از فقدان اطلاعات و عدم درک صحیح شرایط است. اگر آموزش و پرورش مبتنی بر مرغوب‌سازی و مناسب‌سازی باشد، افراد هیچ‌گاه در برابر توصیه‌ها و هشدارها مقاومت نکرده و آنها را نادیده نمی‌گیرند. وقتی علم و اطلاعات افراد به اندازه کافی نباشد، به حرف هیچ‌کس گوش نکرده و به فکر و ذهن خود اجازه یکه‌تازی می‌دهند.

یزدخواستی ادامه داد: من برای سخنرانی و شرکت در یک همایش بین‌المللی به پاریس رفته بودم، در آنجا خانمی که مبتلا به صرع بوده و داروهایش را مصرف نکرده بود، از من خواست تا در صورت تشنج، به وی کمک کنم، یعنی خیلی عادی و آسان با این بیماری برخورد می‌کرد. ولی در کشور ما، در یک برنامه دوربین مخفی، از دختر و پسری خواستند نقش بیمار مبتلا به صرع را ایفا کنند تا رفتار دیگران را نسبت به آنها بسنجند، ولی رفتار افراد در قبال این دو نفر نشان داد که آنها هیچ درکی از این بیماری ندارند و به جای همدلی کردن با فرد بیمار، به وی پرخاش می‌کردند یا برچسب می‌زدند.

وی بیان کرد: اگر این رویه در آموزش و پرورش نهادینه شود که دانش‌آموزان راجع به مطالب درسی خود تفکر علمی داشته باشند و هر کس در زمینه تخصصی خودش فعالیت کند، وقتی افراد با مسئله‌ای برخورد می‌کنند که درباره آن علم و اطلاعاتی ندارند، این موضوع را می‌پذیرند و از گفتن نمی‌دانم ابایی ندارند.

انتهای پیام
captcha