چادر و ملزومات عفاف و حجاب کالای فرهنگی شناخته شود
کد خبر: 3911672
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
درخواست رئیس بسیج جامعه زنان از مجلس؛

چادر و ملزومات عفاف و حجاب کالای فرهنگی شناخته شود

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور با بیان اینکه متأسفانه قانونی نداریم که بخواهد از کالای فرهنگی عفاف و حجاب حمایت کند و سال‌هاست این موضوع مورد بی‌توجهی متولیان فرهنگی قرار گرفته است، گفت: از مجلس درخواست داریم که چادر و ملزومات عفاف و حجاب را به عنوان کالای فرهنگی محاسبه کند تا از این طریق هنجار اجتماعی و باور‌های اعتقادی مردم مورد حمایت قرار گیرد.

مینا بیابانی، رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور، در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن بیان اینکه عفاف و حجاب به عنوان اعتقاد دینی و هنجار فرهنگی اجتماعی در کشورمان مطرح است، بر ضرورت گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه تأکید و اظهار کرد: خداوند متعال حیا و عفت را در درون همه انسان‌ها به ودیعه گذاشته است و این دو پیش‌زمینه بروز و ظهور حجاب و زندگی مؤمنانه در سطح جامعه و فرهنگ عمومی هستند.
 
وی با ذکر اینکه لازمه رشد و تعالی انسان‌ها در این است که دو عنصر حیا و عفت را در خود ارتقا دهند، افزود: حیا و عفت دو موضوع اساسی برای تحقق امنیت روحی، روانی و اجتماعی در هر جامعه‌ای است و این دو بر همدیگر اثرگذار هستند؛ لذا وجود این دو عامل حافظ سلامت اجتماعی و روانی جامعه و خانواده خواهد بود و به کاهش بخش وسیعی از آسیب‌های اجتماعی و مشکلات خانوادگی نیز کمک می‌کند.

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور با تأکید بر اینکه حجاب صرفاً مختص به زنان و دختران جامعه نیست، بلکه مردان نیز همچون زنان باید پوشش و ظاهری عفیفانه در جامعه داشته باشند، تصریح کرد: این موضوع یک امر متقابل است و پوشش عفیفانه مردان و زنان هر دو لازمه و مکمل یکدیگر هستند.

بیابانی در ادامه با اشاره به اینکه امروز یکی از مواردی که به گسترش عفاف و حجاب علاوه بر مسائل فرهنگی کمک می‌کند و جزء دغدغه خانواد‌ه‌های محجبه محسوب می‌شود، تسهیل در امر تهیه اقلام فرهنگی به خصوص ملزومات عفاف و حجاب در جامعه است، یادآور شد: امروز گرانی مضاعف و مشکلات همراه آن در زمینه تهیه اقلام فرهنگی به خصوص عفاف و حجاب موجب کاهش نیاز و خرید در این حوزه شده است. باید حمایتی از سمت دولت و متولیان امر از کالا‌های اساسی در ارتباط با عفاف و حجاب انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه عفاف، حجاب و پوشش ریشه در اعتقادات و تمدن مردم ما دارد و ملزومات این عرصه را می‌توان به عنوان یک کالای فرهنگی به حساب آورد، به ایکنا گفت: متأسفانه ما قانونی نداریم که بخواهد از این کالای فرهنگی و همینطور اقلام دیگر عفاف و حجاب حمایت کند؛ لذا از مجلس و دولت درخواست داریم که چادر و ملزومات عفاف و حجاب را به عنوان کالای فرهنگی محاسبه کنند تا از این طریق هنجار اجتماعی و باور‌های اعتقادی ما مورد حمایت قرار گیرد و به نوعی بتوانیم با حمایت از این اقلام فرهنگی، آن‌ها را راحت‌تر و آسانتر در اختیار خانواده‌ها قرار دهیم.

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور با بیان اینکه با ابتناء ملزومات فرهنگی حجاب و عفاف، پوشش مناسب در میان آحاد جامعه تسری پیدا می‌کند، افزود: این اتفاق باعث می‌شود که خانواده‌هایی که این اقلام را مورد استفاده قرار می‌دهند راحت‌تر بتوانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند و آن‌ها را جزء نیاز‌های اساسی و روزمره زندگی خود تلقی کنند.

بیابانی در ادامه با اشاره به اینکه مسائل فرهنگی در کشور ما نتیجه سال‌ها بی‌توجهی مسئولان و از طرفی نتیجه هجمه‌های وسیع فرهنگی بوده که از سوی دشمن علیه کشورمان شاهد بوده‌ایم، اظهار کرد: باید در این حوزه از مسئولان و نهاد‌های متولی که کم‌کاری کرده‌اند مطالبه‌گری شود. رهبر معظم انقلاب نیز هر کجا به موضوع عفاف و حجاب اشاره کرده‌اند، وجود کاستی‌ها و نقص‌ها را نتیجه عملکرد مسئولان دانسته‌اند.

وی با بیان اینکه رویکرد سازمان بسیج جامعه زنان در حوزه عفاف و حجاب رویکرد ایجابی، ترغیبی و اغنایی است، افزود: سعی می‌کنیم نگرش‌ها به حجاب و عفاف را تغییر دهیم و یکی از اهداف ما این است که با تمام دستگاه‌های دولتی و نهاد‌های مردمی فعال در حوزه عفاف و حجاب هم‌افزایی داشته باشیم، چون معتقدیم که حل این مشکل نیازمند عزم ملی است.

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور گفت: مسائلی که در کف جامعه مشاهده می‌کنیم به یکباره به کشور ما عارض نشده و سال‌هاست که مورد بی‌توجهی متولیان فرهنگی قرار گرفته و مسئولان به آن بی‌توجهی کرده‌اند. همچنین هجمه بسیار وسیعی که از خارج از مرز‌های ایران اسلامی به این حوزه وارد شده است، طبیعتاً چنین فضایی را به دنبال دارد و امیدواریم بتوانیم با هم‌افزایی در همه حوزه‌ها از جمله قانونی، اجرایی و سیاست‌گذاری بتوانیم اتفاقی را رقم بزنیم که در سال‌های آتی آنچه را که امروز شاهد آن هستیم و نتایج آن را در سطح جامعه می‌بینیم تکرار نشود.
انتهای پیام
captcha