توانمندسازی و استقلال روحانی مسجد؛ مهم‌ترین اولویت طرح «امام محله»
کد خبر: 3930957
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
در راستای رفع مشکلات محله و بازگرداندن کارکرد اصلی مسجد؛

توانمندسازی و استقلال روحانی مسجد؛ مهم‌ترین اولویت طرح «امام محله»

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت: مهم‌ترین اقدامی که راهیاران( مدیران شهرستانی اداره تبلیغات اسلامی) در طرح «امام محله» باید انجام دهند، ایجاد استقلال در وجود روحانی مسجد برای تأثیرگذاری در محله مربوطه است.

توانمندسازی و استقلال روحانی مسجد؛ مهم‌ترین اولویت طرح «امام محله»به گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام سید ناصر میرمحمدیان، معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در سفر یک‌روزه خود در 2 آبان‌ماه به استان همدان که به‌منظور ارتقاء طرح «امام محله» انجام شد، اظهار کرد: در طرح امام محله دو کلمه «امام» و «محله» کلمات کاربردی در این طرح هستند که توانمندسازی امام در این طرح در اولویت قرار دارد.
وی با بیان اینکه 14 امام معصوم مصداق اتم امامت هستند و ولایت با ایشان معنا می‌یابد، اضافه کرد: ولایت دارای مفاهیم و مصادیق متعددی است که علاوه بر ولایت خدا بر بنده و ولایت معصومین بر انسان نیز می‌توان به ولایت‌های دیگر همچون ولایت پدر بر فرزند نیز اشاره کرد.
معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه متأسفانه امروز مساجد کارکرد خود را به‌عنوان مساجد تأثیرگذار ازدست‌داده‌اند، یادآور شد: تحول در تمامی مساجد توان بالایی می‌خواهد که در ابتدای امر امکان‌پذیر نیست اما تمرکز سازمان تبلیغات اسلامی در این طرح بر رشد 1 دهم از مساجد و روحانیون این مساجد است.
میرمحمدیان تأکید کرد: در طرح امام محله در گام اول به دنبال احیای خود روحانی مسجد، سپس احیای مسجد و در قدم بعدی تأثیرگذاری در محله هستیم.
این مقام مسئول ابراز کرد: با احیای یک مسجد علاوه بر اینکه اثرگذاری از سوی همین 1 مسجد نیز می‌تواند تا حدودی محقق می‌شود، نقش الگویی آن برای توسعه طرح بسیار اثرگذارتر است.
وی اشاره‌ای به نقش و اهمیت الگو در جامعه داشت و گفت: الگو در پیشرفت مؤثر است همان‌طور که در قرآن کریم خداوند می‌گوید «لَکُم فی رَسول‌َالله اُسوَهً حَسَنَه».
میرمحمدیان بیان کرد: مدیران شهرستانی راهیار امام مسجد هستند که در کنار این روحانیون ایستاده و در احیای مساجد گام برمی‌دارد و این همراهی طی دوسال ادامه خواهد داشت که 8 گام به‌صورت موازی در این همراهی باید برداشته شود؛ در ابتدا ذهن امام باید آماده پذیرش این مسئولیت باشد چراکه این مسئولیت‌پذیری به طلاب آن‌طور که باید گوشزد نشده است، گام دوم ایجاد انگیزه در وجود این افراد که در پیشبرد یک هدف بسیار مؤثر است، گام بعدی آموزش مهارت‌های لازم به امام جماعت مسجد است، جرأت اقدام و سپس پشتیبانی تخصصی نیز گام‌های بعدی است و سپس رفع موانع که درنهایت امام مسجد با رسیدن به استقلال بتواند نیازهای خود و محله را با کمک اهالی رفع کند.
وی تأکید کرد: مهم‌ترین اقدامی که راهیاران در این طرح باید انجام دهند ایجاد استقلال در وجود روحانی مسجد برای تأثیرگذاری در محله مربوطه است.
میرمحمدیان با اشاره به اینکه مساجد در 5 سطح تقسیم‌بندی می‌شوند، گفت: سطح اول مسجدی که برقرار است و امام آن پیش‌نماز است، مسجدی که علاوه بر نماز کارهای خیریه و عمرانی در آن انجام می‌شود و امام جماعت آن امام است، سوم مسجدی که امام آن احساس مسئولیت می‌کند و خودش به دنبال حل مسئله محله است و به کمک مردم مسائل محله را حل می‌کند.
وی افزود: چهارمین سطح مسجد، مسجدی است که به دنبال جامعه پردازی است و حکمرانی به محله واگذار می‌شود و سطح نهایی مسجدی است که به دنبال تمدن سازی باشد.
میرمحمدیان اشاره کرد: در جامعه ما از مساجد نوع اول، دوم و سوم وجود دارد اما مدل چهارم و پنجم متأسفانه وجود ندارد.
معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی بابیان اینکه باید برای تمدن اسلامی برنامه‌ریزی داشته‌ باشیم، تصریح کرد: محله‌هایی که نقش کلیدی مسجد در آن از بین رفته بسیار زیاد هستند از این رو باید محله به محله آن‌ها را دوباره به دست بیاوریم، چراکه این طرح به‌منظور حل مسائل و مشکلات مربوط به مردم انجام می‌شود و به‌طور حتم مردم همراهی می‌کنند.
حجت‌الاسلام محمدهادی نظیری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اظهار کرد: در این طرح روحانی علاوه بر مسجد، امام محله خود نیز خواهد بود و نسبت به رفع مشکلات اجتماعی، ایجاد اشتغال، شبکه سازی و افزایش همدلی اعضای محله فعالیت خواهد داشت.
وی اشاره‌ای به اقدامات انجام‌شده در این زمینه داشت و گفت: بدون محوریت مسجد و نقش روحانی مسجد این طرح قابل‌اجرا نخواهد بود و تمرکز بسیاری بر این دو محور لازم است.
یادآور می‌شود؛ قائم‌مقام معاونت فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی از پایگاه‌های طرح امام محله در شهرستان‌های همدان، کبودرآهنگ و ملایر بازدید کرد.

توانمندسازی و استقلال روحانی مسجد؛ مهم‌ترین اولویت طرح «امام محله»

انتهای پیام
captcha