وبینار فرهنگی ‌«بی‌حجابی اجباری» در زنجان برگزار شد
کد خبر: 3983965
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲

وبینار فرهنگی ‌«بی‌حجابی اجباری» در زنجان برگزار شد

وبینار فرهنگی «بی‌حجابی اجباری» به همت دانشگاه پیام نور، شب گذشته، ۲۲ تیرماه با حضور مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد زنجان برگزار شد.

فرهنگ برهنگی؛ رهاورد سودجویی اقتصادی غرببه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام مجید نقی‌لو، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد زنجان، شب گذشته، 22 تیرماه در وبینار فرهنگی ‌«بی‌حجابی اجباری» که به همت دانشگاه پیام نور ترتیب داده شده بود، اظهار کرد: هر پدیده اجتماعی را‌ می‌توان بدون اعمال قانون اجباری کرد و کاری که دنیای غرب با مسئله بی‌حجابی کرده در این امر مشهود است.

وی یادآور شد: ویل‌دورانت نقل می‌کند: وقتی انقلاب صنعتی در غرب رخ داد، نیاز به نیروی کار ارزان‌قیمت بیشتر شد، در این بین استفاده از بانوان نیروی کار ارزان‌قیمت به‌شمار می‌رفت اما این موضوع با فرهنگ غرب تناسب نداشت و باید فرهنگ‌سازی صورت می‌گرفت؛ بنابراین حضور زن در بیرون از خانه باید ارزش محسوب می‌شد و از طرف دیگر پوشش بانوان هم برای این کار مناسب نبود و باید پوشش تغییر می‌کرد، پس سیاستمداران برای تحقق اهداف اقتصادی خود مصرف را به ارزش تبدیل و بانوان را وارد کار کردند تا کالای خود را وارد بازار کنند.

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه انقلاب صنعتی یک نگاه اقتصادی بود و ادامه آن‌هم در قالب اقتصادی پیش رفت، بیان کرد: برای اینکه زن را در اجتماع نگه‌دارند باید منافع او را حفظ می‌کردند. برای بهره‌های اقتصادی ارزش‌ها را به ضدارزش و ضدارزش‌ها را به ارزش تبدیل کردند.

نقی‌لو ابراز کرد: رضاشاه زمانی که به ترکیه سفر و با آتاتورک ملاقات کرد، در هنگام برگشت به ایران گفت که ما می‌خواهیم پیشرفت کنیم، نمادهای دین را حذف و پوشش را کنار بگذاریم. برخی‌ها به او توصیه کردند که به‌جای تمدن بلواری تمدن لابراتواری را پیاده کند اما شاه به تمدن بلواری تمایل نشان می‌داد؛ چراکه تمدن بلواری آسیب‌زا بوده و  ضدارزش‌ها را دنبال می‌کرد اما تمدن لابراتواری آن چیزی بود که مایه‌های پیشرفته تمدن غرب را در خود جای داده بود. تمدن بلواری یعنی اینکه که زن و مرد خودشان را بیارایند و در بلوار‌ها قدم بزنند و اختلاط کنند و تمدن لابراتواری یعنی تمدنی که در کتابخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه دهه ۲۰ و ۴۰ روندی آغاز شد که اجبار نرمی را بر جامعه تحمیل کرد، ادامه داد: برهنگی نماد پیشرفت، مدرنیته و حضور اجتماعی شد و در مقابل حجاب نماد بی‌سوادی و پایین بودن سطح اجتماعی فرد تلقی شد. این فرهنگ برهنگی با ورود رسانه‌های تصویری مثل مجلات به اوج خود رسید و در سال ۱۳۴۲ سینما آزاد شد و توانستند تصاویر برهنه زنان را نمایش دهند. افکار عمومی به سمتی رفت که بی‌حجابی عادی‌سازی و استفاده از نمادهای مذهبی در فضای عمومی ممانعت شود و در سال ۵۵ سند حذف چادر در مجلس تصویب شد و افراد در مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات حق استفاده از چادر را نداشتند. در سفرهای هوایی نیز از سفر زنان با چادر ممانعت شد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر زنان در کشورهای اروپایی حجاب اختیاری ندارند و قانون اجازه نمی دهد در جامعه زندگی کنی و حجاب داشته باشی، تصریح کرد: ما با پدیده دیگری به نام دیکتاتوری نرم مواجه هستیم که در واقع همان با پنبه سر بریدن است و چماق و شکنجه ندارد اما اختیار و اراده را از مردم سلب می‌کند و فضا به سمتی مدیریت می‌شود که شخص اختیار نداشته باشد که چه بپوشد و با یک بی‌حجابی اجباری مواجه هستیم.

وی اظهار کرد: در فضای مجازی و سطح جامعه مشاهده می‌کنیم بازیگرانی که بی‌حجابی را انتخاب می‌کنند مورد تجلیل و توجه قرار می‌گیرند و در مقابل کسی که حجاب را انتخاب می‌کند مورد هجمه واقع می‌شود؛ چرا فضا را طوری خلق نمی‌کنند که هر دو طرف بر اساس توانمندی احساس ارزش کنند، با پوشش بودن تبدیل به ضدارزش نشود و او را از حیات اجتماعی ساقط نکند.

نقی‌لو با اشاره به اینکه تمدن غرب مهم‌ترین رقیب خود را تمدن اسلامی می‌داند، ابراز کرد: غربی‌ها حجاب که مهمترین نماد اجتماعی تفکر اسلامی است را محدود کردند تا نمادهای دینی از بین برود و در این حالت بخشی از جامعه را به خود مشغول می‌کند. تبلیغات غرب این‌گونه است که زن برای اینکه عالم شود باید برهنه باشد، در حالی که ما در کشور خود می‌بینیم بیش از ۲۵ درصد و یک چهارم مدیران کشور زنان با حجاب هستند و پزشکان متخصص و اندیشمندان زنان بسیاری را در کشور داریم.

وی با اشاره به اینکه دشمن برای بی‌حجاب کردن مردم عمدتاً از فرهنگسازی بهره می‌برد و از دیکتاتوری نرم استفاده می‌کند، ادامه داد: غریزه اولین حاکم انسان است و باید با تربیت فطرت را شکوفا کرد. ما در حال حاضر با بی‌حجابی اجباری مواجه هستیم تا حجاب اجباری و نوع نگاه ما در تبیین و ترویج ما نسبت به حجاب و مؤثر است.

انتهای پیام
captcha