بودجه‌های قرآنی استان‌ها به کمترین حد ممکن رسیده است
کد خبر: 4001332
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰

بودجه‌های قرآنی استان‌ها به کمترین حد ممکن رسیده است

راهکارهای قرآن کریم تمامی بخش‌ها از جمله اقتصاد، فرهنگ و اجتماع را شامل می‌شود و اینکه شورای توسعه قرآنی زیرمجموعه بخش فرهنگ قرار گیرد تصمیمی نادرست است که موجب مهجوریت بیش‌ از پیش قرآن کریم می‌شود؛ آنچه در این گزارش آمده بخشی از دغدغه فعالان قرآنی در استان قزوین است.

اندر حکایت شورای توسعه قرآنی و بودجه

نزدیک به 2 سال است که شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی ذیل شورای فرهنگ عمومی کار می‌کند که این امر موجب شده بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها صورت نگیرد و یا کمتر به مقوله قرآن پرداخته شود.

راهکارهای قرآن کریم تمامی بخش‌ها ازجمله اقتصاد، فرهنگ و اجتماع را شامل می‌شود و اینکه شورای توسعه قرآنی زیرمجموعه بخش فرهنگ قرار گیرد تصمیمی نادرست است که موجب مهجوریت بیش‌ازپیش قرآن کریم شده است.

در همین رابطه مجید وفاپور، دبیر شورای عالی قرآن استان قزوین، در خصوص شورای توسعه قرآنی به ایکنا قزوین، گفت: بعد از اینکه شورا توسعه قرآنی را ذیل شورای فرهنگ عمومی قرار دادند عملکرد ضعیف‌تری را شاهد هستیم. هرچند جلسات شورای فرهنگی عمومی در استان تشکیل می‌شود اما زمانی که شورای توسعه مستقل بود عملکرد بهتری داشت و اکنون به‌عنوان یک عضو از سوی شورای توسعه در شورای فرهنگ عمومی شرکت می‌کنم و می‌توانم در خصوص فعالیت‌های قرآنی نظر بدهم.

وی با اشاره به اینکه در دولت و مجلس قبل اتفاق مثبتی در خصوص شورای توسعه قرآنی نیفتاد، اضافه کرد: شورای توسعه یک جلسه مستقل بود و فقط در آن از مسائل قرآنی صحبت می‌شد؛ در زمان استقلال حدود ۹ جلسه شورای توسعه برگزار شد و خروجی خوبی داشت و در خصوص سبک زندگی قرآنی و تربیت حافظ کارهای خوبی انجام و نتایج مشخص بود و مؤسسات فعال بودند، بعد از اینکه شورای توسعه قرآنی ذیل شورای فرهنگ عمومی قرار گرفت افت شدیدی پیدا کرد.

دبیر شورای عالی قرآن استان قزوین ادامه داد: در شورای توسعه قرآنی هر فصل یک برنامه در استان‌های مختلف داشتیم و در این گردهمایی‌ها کسب تجربه می‌کردیم که در پیشبرد برنامه‌ها اثرگذار بود. در شورای توسعه قرآنی از سازمان تبلیغات اسلامی، اوقاف و ارشاد و آموزش‌وپرورش برنامه داشتیم و برنامه‌های خوبی به تهران ارائه کردیم که همواره اجرای برنامه‌ها مستلزم بودجه است.

لزوم تهیه اطلس قرآنی قزوین

وفاپور افزود: با همه محدودیت‌هایی که برای شورای توسعه قرآنی ایجاد شده است در قالب اطلس قرآنی قزوین در تلاش هستیم آمار و اطلاعات قاریان قرآن کریم را جمع‌آوری کنیم، سبک زندگی قرآنی و پرورش حفاظ را در برنامه‌های خود داریم؛ در تلاش هستیم فیلم‌سازی داشته باشیم ولی با هزینه‌های سرسام‌آور تحقق این برنامه نیازمند بودجه است، محمدبیگی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفته است فراکسیون قرآن مجلس تصمیم جدی دارد تا به مؤسسات کمک کنند و از استان‌ها خواستند تا پیشنهادات خود را ارائه دهیم. بودجه‌های قرآنی به کمترین حد ممکن رسید و در استان بارها گفته‌ام در ۲ سال گذشته بودجه‌های قرآنی در قالب کمک به مؤسسات قرآنی صفر بوده است.

دبیر شورای عالی قرآن استان قزوین تصریح کرد: با توجه به شیوع کرونا دولت قبل هیچ حمایتی از مؤسسات قرآنی در قزوین انجام نداد، استاندار مصوب کرد ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات در اختیار مؤسسات قرار دهند و به شورای شهر گذشته ابلاغ کردند که ۳۰۰ میلیون تومان بلاعوض به مؤسسات دهند که هیچ‌یک محقق نشد، بانک‌ها شرایط دشواری جلوی پای مؤسسات قرار دادند و مدارک عجیب‌وغریب خواستند که مؤسسات از خیر تسهیلات گذشتند؛ شورای شهر قبل نیز یک ریال به مؤسسات قرآنی پرداخت نکرد.

ضرورت هدفمند کردن بودجه قرآنی کشور

منیره مطهری، کارشناس قرآن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین، نیز در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار می‌کند: هدفمند کردن بودجه قرآنی کشور ازجمله کارهایی است که بایستی مجلس یازدهم آن را انجام دهد؛ در فعالیت‌های قرآنی طی ۲ سال اخیر هیچ تغییری را در بودجه شاهد نبودیم اما امیدواریم با تغییر دولت تغییر در بودجه را احساس کنیم. در یک برهه بودجه‌ای در قالب بودجه قرآنی به مؤسسات کمک شد ولی بعد از آن از مؤسسات قرآنی هیچ حمایتی نکردند و مؤسسات شکست خوردند. قطعاً، بودجه حرف اول را می‌زند، بودجه قرآنی باید هدفمند و با برنامه‌ریزی به مؤسسات قرآنی اعطا شود، بودجه باید از جانب مجلس تصویب و معاونت قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با برنامه این بودجه را هزینه کند.

کارشناس قرآن اداره کل ارشاد قزوین در خصوص مشکلات فعالان قرآنی افزود: در حال حاضر در خصوص بیمه فعالان قرآنی بسیار مشکل داریم، بسیاری از فعال قرآنی نمی‌توانند از این بیمه استفاده کنند چون بودجه وجود ندارد. باید در فعالیت‌های قرآنی حرکت جدیدی آغاز کنیم و با توجه به شیوع کرونا در ۲ سال اخیر و ایجاد مشکلات متعدد برای فعالان قرآنی، اگر مؤسسات حمایت شوند قطعاً برای فعالیت انگیزه مضاعف پیدا خواهند کرد.

کاهش بیست برابری بودجه قرآنی

محمدحسین آهویی، مسئول دارالقرآن الکریم اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا، تصریح کرد: مؤسسات با ما در تماس هستند و آنچه از ما به عنوان یک نهاد انتظار دارند این است که با آمدن دولت جدید حمایت‌ها از مؤسسات افزایش پیدا کند؛ متأسفانه در دولت‌های گذشته به‌خصوص در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نگاه تحقیرآمیزی به مسائل قرآنی شده بود و بودجه فعالیت‌های قرآنی کشور از ۱۰۰ میلیارد تومان به ۶۰ میلیارد و پس‌ازآن به ۲۰ میلیارد و سپس به پنج میلیارد تومان کاهش یافت؛ تنها پنج میلیارد تومان اختصاص دادند و بسیاری از مبالغ در امور مؤسسات هزینه نشد و با برپایی نمایشگاه کشوری قرآن ۸۰ درصد این بودجه اندک صرف برگزاری نمایشگاه شد.

وی ادامه داد: با شیوع کرونا بودجه اندک مؤسسات قرآنی قطع شد و یکی از گلایه‌های مؤسسات این بوده است که در دولت گذشته به‌هیچ‌عنوان از آنان حمایت مالی نشده است و انتظار دارند دولت سیزدهم در بودجه سال آینده نگاه ویژه‌ای به مسائل قرآنی و حمایت از مؤسسات قرآنی داشته باشد.

آهویی بیان کرد: انتظار دیگر مؤسسات این است که بسیاری از نهادها و مراکز و ارگان‌های دولتی باید طبق قانون، بودجه‌ای را به مسائل قرآنی تخصیص دهند که متأسفانه چون مدیران کل این نهادها دغدغه قرآنی ندارند این بودجه تخصیص پیدا نمی‌کند بنابراین انتظار می‌رود مدیران کل، استانداران و فرماندارانی که در دولت سیزدهم منصوب شوند حتماً یکی از رویکردهایشان اختصاص این بودجه برای فعالیت‌های قرآنی باشد. نهادها هنگام برگزاری مسابقات قرآنی و دوره‌های آموزشی باید از معلمین قرآن استفاده کنند و اینجاست که نقش فعالان قرآن پررنگ می‌شود و مؤسسات قرآنی به کمک آن‌ها خواهد آمد. همه می‌دانند که وقتی برای فرهنگ قرآنی هزینه کنیم قطعاً آسیب‌های اجتماعی کاسته خواهد شد.

وی اظهار کرد: یکی از انتقادات ما این بود که وزارت ارشاد در دولت دوازدهم شورای توسعه قرآنی را زیرمجموعه شورای عمومی دانست، از دولت سیزدهم می‌خواهیم که شورای توسعه فرهنگ قرآنی را به‌صورت مجزا تشکیل دهد تا جان تازه بگیرد و جامعه قرآنی با تخصیص اعتبار بتواند حرکت جدیدی را آغاز کند. شورای فرهنگ توسعه قرآنی پس‌ازاینکه ذیل شورای فرهنگ عمومی قرار گرفت هیچ دستاوردی نداشته است؛ علی‌رغم پیگیری اداره کل تبلیغات اسلامی درخواست‌های متعددی برای اعطای تسهیلات به مؤسسات دادیم و مقرر شد ۵۰۰ میلیون تومان وام پرداخت شود ولی بخش ناچیزی از پول به مؤسسات هنری اعطا شد و به مؤسسات قرآنی داده نشد؛ درنهایت ۱۵ تا ۲۰ درصد محقق شد و بقیه مؤسسات موفق به دریافت تسهیلات نشدند.

آهویی ادامه داد: به دلیل نبود بودجه قرآنی هیچ بودجه‌ای به مؤسسات قرآنی اختصاص داده نشد و می‌توانیم یکی از آسیب‌های جدی را عدم‌حمایت از جانب دولت عنوان کنیم. از سال گذشته تاکنون حدود ۲۰ میلیون تومان برای فعالیت‌های قرآنی مؤسسات پرداخت شده است و در حمایت از مؤسسات رقمی نپرداخته‌اند.

به گزارش ایکنا، مؤسسات قرآن کریم با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند و لازم است مسئولان با تشکیل شورای توسعه قرآنی و برنامه‌ریزی در این حوزه نسبت به رفع مشکلات و ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه گام بردارند تا شاهد ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه باشیم.

گزارش از سیده زهرا حسینی فلاح

انتهای پیام
captcha