راه‌اندازی مقطع ارشد رشته مطالعات میان‌دینی در آلمان
کد خبر: 4009162
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳

راه‌اندازی مقطع ارشد رشته مطالعات میان‌دینی در آلمان

دانشگاه توبینگن آلمان از این هفته رشته «الهیات میان‌دینی» را در مقطع کارشناسی ارشد راه‌اندازی می‌کند. هدف از ایجاد این دوره، توسعه الهیات میان‌دینی (یهودی، مسیحی و اسلامی) توصیف شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از اسلامیک، دانشگاه توبینگن آلمان با هدف توسعه الهیات بین‌دینی مقطع کارشناسی ارشد رشته مطالعات میان‌دینی را راه‌اندازی می‌کند.

آلمان کشوری است که پیروان مذاهب مختلف را در خود جای داده است. در این کشور، مسیحیان، مسلمانان و یهودیان در کنار یکدیگر زندگی و کار می‌کنند اما بسیاری از آن‌ها درباره اعتقادات و باورهای یکدیگر چیزی نمی‌دانند. از این‌رو، مسئولان دانشگاه توبینگن تصیمیم گرفته‌اند تا در راستای توسعه گفت‌وگوی میان پیروان ادیان ابراهیمی، دوره کارشناسی ارشد الهیات بین ادیانی را راه‌اندازی کنند.

این رشته از این هفته به طور رسمی در دانشگاه توبینگن ارائه می‌شود. این دوره توسط دانشکده الهیات پروتستان، بخش مطالعات یهودی، دانشکده الهیات کاتولیک و مرکز الهیات اسلامی دانشگاه توبینگن اداره می‌شود. بنابراین استادانی که در این رشته به تحصیل می‌پردازند از میان متکلمان و محققان حوزه الهیات پروتستان، کاتولیک، اسلامی و یهودی انتخاب شده‌اند و هر یک از آن‌ها می‌توانند پاسخگوی سؤالات تخصصی دانشجویان باشند.
پروفسور فولکر هنینگ درکول از دانشکده الهیات انجیلی در این درباره گفت: ما می‌خواهیم امکان گفت‌وگوی میان پیروان ادیان ابراهیمی را فراهم کنیم و به همین‌دلیل چنین رشته‌ای را راه‌اندازی کرده‌ایم.
تاکنون هیچ استاد متخصصی در حوزه الهیات یهودی در توبینگن وجود نداشته است. در دانشگاه‌های توبینگن، درس یهودیت عهد جدید و یهودیت هلنیستی توسط محققان و استادان غیریهودی ارائه می‌شود. اما این‌بار قرار است استادان متخصص به عنوان میهمان در دانشگاه حضور یابند.

درکول افزود: از آنجا که در توبینگن استاد الهیات یهودی نداریم، از استادان مهمان برای الهیات یهودی استفاده خواهیم کرد. به گفته مسئولان دانشگاه توبینگن، دانشجویانی باید در این رشته به تحصیل بپردازند که در آینده می‌خواهند در زمینه گفت‌وگوی میان ادیان در حوزه سیاست یا آموزش فعالیت کنند. پیش نیاز تحصیل در این رشته، داشتن مدرک کارشناسی در رشته‌های مرتبط است. به عنوان مثال، فارغ‌التحصیلان رشته‌های تاریخ ادیان، تعلیمات اجتماعی و الهیات می‌توانند در این رشته به ادامه تحصیل بپردازند. اکنون هشت زن و مرد برای دوره جدید ثبت‌نام کرده‌اند. 

درکول درباره دروس این رشته نیز گفت: در ترم اول، تمرکز بر شناخت الهیاتی است که افراد از آن شناختی ندارند. برای مثال، دانشجویان مسلمان در ترم اول، عمدتاً با الهیات کاتولیک، پروتستان و یهودی سر و کار دارند. البته در ترم اول تنها در حد الهیات عمومی به افراد تدریس می‌شود و بخش تخصصی در ترم‌های بعدی ارائه خواهد شد. همچنین ما قصد داریم در این رشته، سمینارهایی نیز برگزار کنیم تا سوالات دانشجویان در خلال این سمینارها پاسخ داده شود. به طور مثال درباره ساخت کلیساها و مساجد در شهرهای آلمان و یا ندای مؤذن می‌توان سمینار ویژه‌ای برگزار کرد.
علاوه بر این‌ها، به گفته او در حال‌حاضر پردیس الهیات توبینگن در حال ساخت است. این پردیس قرار است در کنار دانشکده‌های الهیات پروتستان و کاتولیک قرار گیرد، همچنین مرکز الهیات اسلامی نیز در حال حاضر در حال ساخت است. ساخت این مراکز می‌تواند دانشگاه توبینگن را به یکی از مهم‌ترین مراکز مربوط به رشته الهیات در کشور آلمان بدل کند.

انتهای پیام
captcha