دستیابی به توسعه نیاز به اصلاح فرهنگی در کشور دارد
کد خبر: 4024175
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
سورنا ستاری:

دستیابی به توسعه نیاز به اصلاح فرهنگی در کشور دارد

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ریشه مشکلات کشور را فرهنگی دانست و گفت: برای موفق شدن در مسیر توسعه، ابتدا باید فرهنگ کشور تغییر پیدا کند و اصلاح شود؛ برای مثال القای تفکر استخدام یکی از بزرگترین خیانت‌هایی است که به دانش‌آموزان می‌کنیم و جلوی نوآوری و خلاقیت آن‌ها را می‌گیریم.

فعالیت ۷۰ خانه خلاقیت و نوآوری در سراسر کشور/ اعتماد به نوجوانان و جوانان نتایج خوبی به دنبال داردبه گزارش خبرنگار ایکنا، خانه خلاق و نوآوری دانش‌آموزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان امروز سه‌شنبه هفتم دی‌ماه با هدف تقویت و ارتقای مهارت‌های شناختی و هوش‌های چندگانه و با محوریت توسعه صنایع خلاق و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی اکبری، نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان؛ سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری؛ حسین تاریخی، دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و پرویز کرمی، دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق افتتاح شد.

در ابتدای این مراسم حسین تاریخی، دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان از ضرورت میدان‌گشایی برای بروز خلاقیت دانش‌آموزان سخن به میان آورد و اظهار کرد: طبیعتاً تمرکز بر موضوع خلاقیت نیازمند آموزش‌هایی است که باید به دانش‌آموزان داد و بخشی هم میدان‌گشایی است که برای آنان باید رقم بخورد تا بتوانند وارد عرصه علمی کشور شوند.

تاریخی افزود: مجموعه انجمن اسلامی با توجه به محوریت نخبه‌پروری، تلاش کرده مسیر تعالی و رشد دانش‌آموزان نخبه را فراهم کند. آنچه در این سال‌ها باعث شد ما بتوانیم وارد حوزه خلاقیت و نوآوری شویم به روز بودن دانش‌آموزان و مسائلی بود که در مدارس با آن برخورد کردیم و سبب شد تا مؤسسه یک تغییر فرمانی در مسیر حرکت خود ایجاد کند و بتواند علاوه بر خدمات علمی که در گذشته داشته، مسیر جدیدی را در حوزه خلاقیت و نوآوری در کار خود انجام دهد.

اعتماد به نوجوانان و جوانان نتایج خوبی به دنبال دارد

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در ادامه به مانع اصلی در مسیر پرورش خلاقیت دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: نباید موضوع کنکور موجب شود دانش‌آموزان در طی کردن مسیر خلاقیت دچار وقفه شوند. ما در انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان بر آن هستیم تا شرایط حمایت از خلاقیت دانش‌آموزان را فراهم سازیم.

وی افتتاح خانه خلاق و نوآوری دانش‌آموزی در شهر تهران را گام اول برای یاری رساندن به توسعه کشور دانست و افزود: بازگشایی این مرکز برای ما نه تنها افتتاح یک مجموعه مستقل است بلکه تغییری نگرشی است که در مجموعه انجمن اسلامی اتفاق افتاده که ما بتوانیم موجبات تحقق و توسعه صنایع خلاق را ایجاد کنیم. این طرح را به صورت مقدماتی در تهران آغاز کردیم و امیدوار هستیم این حرکت موجبات گام‌های بعدی را در سایر استان‌ها رقم بزند.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در پایان تأکید کرد: هر جا به جوانان و نوجوانان اعتماد کردیم نتیجه خوبی گرفته‌ایم و در جشنواره خلاقیت و نوآوری دانش آموزان هم از سراسر کشور بازخورد‌های خوبی دریافت کردیم و اثرات خوبی از آن‌ها به اتحادیه رسید.
 
در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان اظهار کرد: پیشرفت و توسعه علمی کشور یک مبارزه چریکی برای پیش بردن هدف‌های بزرگ است و در چنین فضایی است که آموزش و پرورش می‌تواند برای تحقق زیر ساخت‌های اصلی تحول علمی و فناوری یاریگر سایر بخش‌های کشور باشد.

نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان افزود: خوشبختانه با نگاه خوبی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وجود دارد شاهد بروز و ظهور پیشرفت و توسعه همه جانبه در تمام عرصه‌های کشور خواهیم بود و در عرصه دانش‌آموزی نیز امیدواریم با همت وزیر آموزش و پرورش اهداف بزرگ پیگیری شود.

حجت‌الاسلام حاج علی اکبری در پایان از اهمیت توسعه خانه‌های خلاق و نوآوری دانش‌آموزی در سراسر کشور سخن به میان آورد و اظهار کرد: با تمام وجود از این حرکت حمایت می‌کنیم تا به اهداف مد نظر برسیم.

فعالیت ۷۰ خانه خلاقیت و نوآوری در سراسر کشور

در ادامه این مراسم پرویز کرمی، دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق از اهداف معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری برای حمایت از ظرفیت‌های دانش‌آموزی و دانشجویی کشور سخن به میان آورد و گفت: معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری در راستای فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد خلاق دو مسیر را دنبال می‌کند؛ یکی راهی است که تحت عنوان کارخانه‌های نوآوری که به دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری ختم می‌شود و در سراسر کشور شاهد افتتاح آن‌ها هستیم که حاصل آن‌ها حمایت، پرورش و شکل دادن شرکت‌های دانش بنیان است.

کرمی افزود: مسیر دیگری که طی دو سال اخیر در حال پیگیری آن هستیم، به شرکت‌های خلاق در حوزه فناوری نرم و صنایع فرهنگی ختم می‌شود. شرکت‌های خلاق نیازمند حمایت و گسترش و پرورش سیاست‌گذاری و خط‌مشی‌دهی هستند که در دل خانه‌های خلاق نوآوری شکل می‌گیرند.

وی در ادامه از فعالیت ۷۰ خانه خلاقیت و نوآوری در سراسر کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر ۷۰ خانه خلاقیت و نوآوری در سراسر کشور فعال و دانش‌آموزان خلاق و نخبه در این خانه‌ها مشغول به فعالیت هستند.

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق تصریح کرد: خانه خلاق و نوآوری در حوزه‌های مختلف مانند انیمیشن فیلم، مد و لباس، گردشگری، میراث فرهنگی، ورزش و تندرستی و نوآوری‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند.

کرمی در ادامه به ضرورت ساماندهی فارغ التحصیلان دانشگاهی اشاره کرد و گفت: ۵۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها از دانشجویانی هستند که در رشته‌های انسانی و فرهنگ و هنر تحصیل می‌کنند. این دانشجویان نیازمند مکانی هستند تا بتوانند ایده‌های خود را تبدیل به محصول کنند که خانه خلاق و نوآوری برای همین منظور شکل گرفته است.

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق در پایان سخنان خود گفت: همه دانش‌آموزان ما باید حداقل یک مهارت در زندگی خود داشته باشند؛ خانه خلاق که به همت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان شکل گرفته است، در کنار معلمان در شکل حمایتی دانش‌آموزان خلاق و نوآور ما را بیشتر با فناوری‌های نوین آشنا می‌کنند. شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند اوقات فراغت خودشان در خانه‌های خلاق و نوآوری را با دانش، دانایی و حس و انگیزه‌ای که دانش‌آموزان دارند ممزوج کنند.

استخدام یکی از بزرگترین خیانت‌ها به دانش‌آموزان است

در ادامه این مراسم سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری اظهار کرد: جهت‌گیری امروز دانشگاه‌های کشور و دانشجویان با آنچه در گذشته معمول بود تغییر کرده است. دانشگاه باید در خدمت مردم باشد و این از جمله اتفاقاتی است که طی ۷ تا ۸ سال اخیر رخ داده است.

ستاری ریشه مشکلات کشور را فرهنگی دانست و گفت: برای موفق شدن در مسیر توسعه، ابتدا باید فرهنگ کشور تغییر پیدا کند و اصلاح شود. در حال حاضر فرهنگ اشتباهی در این ساختار به دانش‌آموزان تزریق می‌شود و القای تفکر استخدام یکی از بزرگترین خیانت‌هایی است که به دانش‌آموزان می‌کنیم و جلوی نوآوری و خلاقیت آن‌ها را می‌گیریم.

وی معتقد است که کارمند بودن بد نیست، اما تفکر و فرهنگی که روی سیستم کارمندی سوار می‌شود نیازمند اصلاح است تا از سرخوردگی افراد جلوگیری شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افزود: دانش‌آموزان باید به این افتخار کنند که کارآفرین باشند و در محیط اطراف خود بتوانند تأثیرگذاری داشته باشند و ساختاری که همه چیز در نمره امتحانی خلاصه شود، غلط است.

ستاری همچنین به ضرورت اصلاح ساختار علمی کشور اشاره کرد و گفت: تغییر چنین ساختار‌هایی نیاز به لشکر دارد و مبارز ساختن کاری است که چند سال زمان می‌برد و کار یک روز و دو روز نیست.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در پایان اظهار کرد: در خانه‌های خلاقیت و نوآوری می‌خواهیم به دانش‌آموزان آموزش دهیم که دلیلی ندارد متکی به این و آن باشند، بلکه خودشان می‌توانند تأثیرگذار باشند و تغییر ایجاد کنند.
انتهای پیام
captcha