قرآن والاترین مرتبه هنر است +‌ صوت و تیزر
کد خبر: 4033124
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
گفت‌وگوی ایکنا با دبیر علمی همایش هنرهای تجسمی با رویکرد «هنر قرآنی»

قرآن والاترین مرتبه هنر است +‌ صوت و تیزر

دبیر علمی هفتمین همایش ملی مبانی نظری هنرهای تجسمی گفت: رتبه والای هنری تنها در کامل‌ترین مرجع دینی «قرآن کریم» ارائه می‌شود و دین و هنر بشر همیشه در هم تنیده بوده‌اند.

زهرا حسین‌نژاد؛ دبیر علمی هفتمین همایش ملی مبانی نظری هنرهای تجسمی ایران با رویکرد «هنر قرآنی» در گفت‌وگو با ایکنا در رابطه با این جشنواره بیان کرد: همایش ملی مبانی نظری هنرهای تجسمی ایران با رویکرد «هنر قرآنی» درصدد است تا گسترش و توسعه فضای تعامل میان مباحث نظری و اجرای آثار هنریِ هنرمندان ایرانی را در این حوزه فراهم سازد. بدون تردید زمینه انجام تحقیقات و پژوهش‌های علمی و کاربردی در این موضوع که بحثی میان‌رشته‌ای است، با ارائه موضوعات جدید و استانداردهای نوین، بازتاب نتایج تحقیقات، پژوهش‌ها، تجربه‌ها و نوآوری‌های آکادمیک، به توسعه فرهنگ و دانش فنی می‌افزاید و اذهان را به حفظ، حراست و ترمیم تخریب‌های میراث‌های هنری فرهنگی در این زمینه، آگاه می‌سازد.

وی ادامه داد: هنر در هر زمان، با بهره‌گیری از قابلیت‌ها، امکانات و انتظارات هر دوره، برای ارائه افکار و انعکاس اندیشه‌های هنرمندان، به طرق مختلف ظاهر شده است. زمان، در تغییرات سبک‌ها و تکنیک‌های هنری چنان مؤثر واقع شده که امروزه مبتنی بر فن‌آوری که حاصل اختراعات و ایده‌های نوین است به عنوان یکی از نیازهای جدی جامعه هنری حاضر، برای ارتباط با انسان معاصر بدل شده است.

حسین‌نژاد افزود: شناخت هر چه بیشتر هنر معاصر و بکارگیری شیوه‌های نوین هنری و بصری، برای انعکاس اندیشه‌های اصیل و تمدن هر کشور ضروری است. انعکاس اندیشه‌هایی که در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، تجاری، سیاسی، اقتصادی و یا حتی عرضه عقاید شخصی، هنر، تکنولوژی و رسانه‌های نوین هنری را ابزار قرار می‌دهد. در این میان ابزارهای هنری، یکی از رساترین، بلیغ‌ترین و کاری‌ترین ابزار ابلاغ و ارسال پیام است زیرا که هنر یعنی مجرد شدن و تجرد را احساس کردن.

دبیر علمی هفتمین همایش ملی مبانی نظری هنرهای تجسمی ایران بیان کرد: مرتبه والای هنری تنها در کامل‌ترین مرجع دینی «قرآن کریم» ارائه می‌شود. دین و هنر بشر همیشه در هم تنیده بوده‌اند. هنر متعالی و دین هر دو در روح ملکوتی انسان ریشه دارند و غایتشان نیز زدودن غبار از آئینه جان آدمی و تکامل و بقای او است. در تعامل بین این دو نیز هنر به درک شفافتر و عمیقتر دین کمک می‌کند و دین غنای هنر و ارتقای معنویش را در پی دارد.

دین گرچه حقایق خود را بر اساس برهان و روش علمی طرح می‌کند و بر عناصر هنری مانند تخیل، آهنگ و دیگر ابزارهای آن تکیه ندارد، اما عرضه این حقایق با هنر آمیخته است. متون دینی از زیبایی در شیوه بیان برخوردارند و از هر دو عنصر عقل و عاطفه بهره برده‌اند زیرا هنر با جنبه عاطفی انسان پیوندی ویژه دارد. از این رو می‌توان با استفاده از این ویژگی معارف دین را در عمق اندیشه و جان مخاطبان جای داد.

وی با بیان اینکه در نمایشگاه بزرگ زندگی، قرآن ما را به تماشای تصاویر فرا می‌خواند، ادامه داد: زبان تصوير كلی و جهانشمول است و زمان و مكان و تاريخ و جغرافيا بر آن مستولی نیست.

حسین‌نژاد در رابطه با هفتمین همایش ملی مبانی نظری هنرهای تجسمی ایران گفت: این همایش در نظر دارد تا به ارتقای مباحثِ ضروریِ رویکردهای نوین در ارتباط با تصاویر هنری ارائه شده در «قرآن» بپردازد. چرا که هنر علاوه بر نقش زیباشناسانه و فرهنگ ساز خود، قادر خواهد بود تا به عنوان رسانه و ابزار آگاهی‌بخشی در جهت صیانت از میراث کهن و حفظ حرمت‌های آن عمل کند و به هنر و میراث گذشته ارج نهاده و اصول زیبایی شناسی هنری را که در آثار هنری بهره‌مند از عرفان غنی اسلامی، به دست اساتید ایرانی از گذشته تاکنون شکل گرفته، پاس داشته و برای اشاعه بیشتر و بالاتر بردن پتانسیل ارتباطی این ساختار، به بررسی و معرفی فنون، تکنیک‌ها و رسانه‌های اخیر هنری دنیا بپردازد. این امر در اعتلای آگاهی به هنرجویان و هنرپروران عزیز مؤثر بوده و سهمی در اشاعه فرهنگ و هنر غنی اسلامی خواهد داشت. عنایت به «هنر ارائه شده در قرآن»، راهی است بس دراز که هر روز انسان را با رویداد تازه‌ای مواجه می‌کند و آشنایی هرچند مختصر با آن، می‌تواند آغازگر شکل‌گیری ایده‌هایی نوین باشد.

وی در رابطه با مشارکت در این همایش بیان کرد: این همایش با همکاری و مشارکت گسترده دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و سازمان‌های مرتبط برای برقراری ارتباطات علمی و تبادل افکار میان هنر و کلام الهی قرآن به ویژه در زمینه هنرهای تجسمی، اسفندماه امسال در دو بخش علمی ارائه مقاله و عملی نمایشگاه گروهی آثار هنرهای تجسمی برگزار می‌شود.

دبیر علمی هفتمین همایش ملی مبانی نظری هنرهای تجسمی محورهای همایش در بخش علمی را اینگونه شرح داد:

۱- پژوهش‌های بنیادی و کاربردی با رویکردهای «هنرهای قرآنی»
- روش‌شناسی پژوهشی در «هنرهای قرآنی»
- ارزیابی و آسیب شناسی پایان‌نامه‌های دانشگاهی، با موضوع «هنرهای قرآنی»
- ارزیابی و آسیب‌شناسی سرفصل‌های دروس رشته‌های هنری در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی

۲- «هنرهای قرآنی» و مطالعات بین‌رشته‌ای
«هنرهای قرآنی» در عرصه جهانی
- ارتباط هنرمندان معاصر با تکنیک ها و امکانات اجرایی «هنرهای قرآنی»
- شیوه‌های اجرای «هنرهای قرآنی» در هنرهای معاصر (گرافیک شهری، مبلمان شهری، حجم‌های شهری، دیوارنگاری و...)
- آسیب‌شناسی «هنرهای قرآنی» در نمایشگاه‌ها و فستیوال‌های هنری
- کاربرد «هنرهای قرآنی» در هنرهای تجسمی، محیط زیست، صنعت
«هنرهای قرآنی» در فرهنگ بصری

۳- هویت و بوم شناسی هنری در «هنرهای قرآنی»
- نقش بصری «هنرهای قرآنی» در معرفی و هویت هنرایرانی
- تجلی تفکر ایرانی- اسلامی در «هنرهای قرآنی»
- تاثیرات «هنرهای قرآنی» بر مخاطب
- نقش «هنرهای قرآنی» در پیشرفت و توسعه فرهنگی
- هویت ملی و مولفه‌های آن در «هنرهای قرآنی»

۴- «هنرهای قرآنی» و مطالعات زنان
- پژوهش و مطالعات بانوان در «هنرهای قرآنی»
- معرفی و شناسایی آثار پژوهشی بانوان در حیطه «هنرهای قرآنی»
- نقش زنان در اصلاح الگوی ویژگی‌های بصری «هنرهای قرآنی»

کد

وی در رابطه با استقبال این دوره از نمایشگاه بیان کرد: با اینکه امسال فراخوان همایش کمی دیر منتشر شد حدود 30 مقاله به دست ما رسیده است که که استقبال خیلی خوب و دقیقاً با موضوع هنر قرآنی و محورهای بیان شده بود. در حال حاضر مقالات به بخش داوری رسیده است. در بخش عملی هم ما تا ده بهمن زمان ارسال آثار بود که به دلیل تقاضای اکثریت دانشجویان تا 20 بهمن ماه تمدید شد.

حسین‌نژاد در پایان اظهار کرد: قرار بر این بود که بخش نمایشگاهی به صورت حضوری باشد ولی با توجه به وضعیت فراگیری کرونا مجبور هستیم به صورت مجازی برگزار کنیم.

انتهای پیام
captcha