رسالت فارابی، حمایت از سینمای کودک است
کد خبر: 4098437
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۲
مدیرعامل فارابی:

رسالت فارابی، حمایت از سینمای کودک است

مدیرعامل فارابی گفت: بنیاد سینمایی فارابی وظیفه خود می‌داند تا از سینمای کودک حمایت کند. در این رابطه توجه ویژه روی فیلمنامه است تا بتوان به شکلی درست نیازهای کودک را پوشش داد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، دبیرخانه سی ‌و ‌پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان در راستای دانش‌افزایی و هم‌اندیشی فعالان این عرصه، پنجمین نشست هم‌اندیشی خود را در راستای ارتقای سینمای کودک و نوجوان با فعالان عرصه روانشناسی در حوزه کودک و نوجوان امروز ۱۸ آبان در ساختمان شماره ۳ بنیاد سینمایی فارابی برگزار کرد.

در ابتدای جلسه سیدمهدی جوادی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: یکی از وظایف ویژه و مهم ما در بدو ورود به بنیاد سینمایی فارابی، حمایت از سینمای کودک بود. در این راستا فیلمنامه‌های بسیاری مد نظر قرار گرفت اما مشخص است که رونق مجدد این ژانر، نیاز به تلاش فراوان دارد.

وی افزود: متأسفانه در دهه گذشته درک مناسبی از سینمای کودک وجود نداشت برای همین همانند دهه ۶۰ و ۷۰ آثار خوبی در این حوزه نداشتیم. وقتی قرار است فیلمنامه کودک نوشته شود، باید از متخصصان و کارشناسان حوزه‌های مختلف بهره برده شود اما به شخصه کمتر فیلمنامه‌ای را دیده‌ام که در آن از نظر روانشناسان در نگارش فیلم کودک استفاده شده باشد. برای رونق سینمای کودک در دوره جدید، تلاش کردیم شوراهای پیچیده و تودرتو را منحل کنیم زیرا کمکی به سینمای کودک نمی‌کرد و تمام سلایق را هم پوشش نمی‌داد.

جوادی ادامه داد: برای بهتر شدن فیلمنامه کودک نیاز است تا از نظرات کودکان در نگارش فیلمنامه استفاده کنیم. همچنین باید سعی کنیم تمام رده‌های سنی کودک و نوجوان را مد نظر قرار دهیم، چون هر گروه سنی مطالبات خاص خود را دارد. برخی سینماگران از ما گلایه‌مند هستند که چرا از سینمای کودک حمایت نمی‌کنیم اما با این بودجه کمی که در اختیار ما قرار دارد، تنها می‌توانیم دو فیلم کم‌هزینه کودک بسازیم!

سینمای کودک؛ نیازمند حمایت ملی

وی با بیان اینکه رونق سینمای کودک نیازمند همت ملی است، تأکید کرد: برای اعتلای این سینما، باید تمامی ارگان‌ها و سازمان‌ها همکاری کنند برای مثال صدا و سیما و آموزش و پرورش قادرند نقش چشمگیری در این رابطه ایفا کنند. ما در سینما به دنبال رزومه‌سازی نیستیم بلکه می‌خواهیم چند فیلم فاخر کودک تولید کنیم که علاوه بر جذابیت، تأثیرات سوء تربیتی نداشته باشد.

مدیرعامل فارابی اظهار کرد: جالب است بدانیم که بودجه یک فیلم کودک در هالیوود با کل بودجه نهادهای سینمایی برابری می‌کند. با این توضیح اگر بتوانیم تعامل خوبی بین ارگان‌های دولتی برقرار کنیم و در ادامه نشست‌های اینچنینی را بیشتر جدی بگیریم، مطمئنم به دستاوردهای خوبی خواهیم رسید.

سید مهدی جوادی: رسالت فارابی، حمایت از سینمای کودک است
در ادامه جلسه رضا پورحسین، متخصص روانشناسی کودک و رئیس دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران گفت: هنر به معنای تحول در انسان است. مکتب نیز در هنر به معنای استعداد هنرمندان تعبیر می‌شود. بهترین هنری که نماد را در اوج ترکیب‌بندی می‌کند، سینما است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری روی هنر و تأثیرات معنایی آن تأکید فراوان دارند، بیان کرد: سینمای کودک در جهان امروز تأثیر فراوانی روی رشد کودکان دارد ولی اگر می‌بینیم فیلم کودک در کشورمان ساخته نمی‌شود، به این دلیل است که دغدغه آن وجود ندارد. دنیای امروز به سمت عمومی کردن علم پیش می‌رود. در چنین جهانی، سینما قادر است با اهرم تخیل مروج علم باشد.

رئیس دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران در پایان گفت: سینمای کودک لاکچری و گران نیست برای همین باید به هر طریق ممکن از آن حمایت شود.

انتهای پیام
captcha