دانش سلول‌های بنیادی کاملا بومی است
کد خبر: 4101351
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵

دانش سلول‌های بنیادی کاملا بومی است

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان گفت: دانش سلول‌های بنیادی و ذخیره‌سازی خون بندناف کاملا بومی است، کشور ما در این زمینه جزو کشورهای پیشرو است که انواع کارآزمایی‌های بالینی را در حال انجام دارد، حتی از کشورهای همسایه تقاضای احداث بانک خون بند ناف را داریم.

نشست خبری مدیرعامل بانک خون بندناف رویان در گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، مرتضی ضرابی، مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان امروز، 30 آبان‌ماه در سفر یکروزه به گیلان در نشست با اصحاب رسانه که در سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان برگزار شد، با اشاره به نامگذاری 17 نوامبر به نام روز جهانی خون بند ناف اظهار کرد: نامگذاری روز جهانی خون بند ناف نشان‌دهنده اهمیت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی بندناف است.

وی با باین اینکه حجم خونی که بلافاصله بدو تولد استخراج می‌شود بین 80 تا 200 میلی‌لیتر بوده که سرشار از سلول‌های بنیادی است، افزود: در بانک خون بند ناف بلافاصله پس از تولد نمونه خون‌ها جمع‌آوری شده و به آزمایشگاه ارسال رویان ارسال می‌شود، پس از کنترل کیفی و ارزیابی تخصصی در تانک‌های محتوای نیتروژن مایع در بانک خون ناف رویان نگهداری می‌شود.

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان با بیان اینکه در مجموعه رویان دو نوع بانک عمومی و اختصاصی داریم، گفت: در بانک عمومی توسط خانواده‌ها اهدا می‌شود و در اختیار هر فردی که نیاز است قرار می‌گیرد که در این بانک 5000 نمونه خون ذخیره داریم اما در بانک اختصاصی که به خود فرد یا خویشاوندان وی اختصاص می‌یابد 185 هزار نمونه ذخیره خون داریم.

ضرابی با اشاره به اینکه بزرگترین بانک خون بند ناف را در آسیا داریم، بیان کرد: از کشورهای ترکیه، ترکمنستان، رومانی، عراق، افغانستان، اردن، نروژ، کانادا، انگلیس، امارات و اردن نمونه خون ذخیره شده داریم؛ بانک خون بند ناف رویان در استان‌های دارای 45 دفتر نمایندگی است که دفتر نمایندگی گیلان هم به عنوان یک استان کار جمع‌آوری خون بند ناف را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه استان‌های خراسان رضوی، اصفهان و خوزستان بیشترین نمونه‌های ذخیره شده داریم، تصریح کرد: در کشورهای مختلف بانک خون بند ناف داریم.

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان در خصوص کاربرد سلول‌های بنیادی، ادامه داد: مهمترین کاربرد سلول‌های بنیادین در درمان بیماری‌هایی است که منشا خونی نظیر سرطان خون، تالاسمی، نقص سیستم ایمنی بدن دارند. امکان درمان بیش از 80 بیماری با استفاده از سلول‌های بنیادی وجود دارد. با استفاده از خون بند ناف تا الان 30 بیمار که مبتلا به سرطان، تالاسمی، آنمی پلاستیک بودند درمان شدند. همچنین 55 بیمار مبتلا به فلج مغزی و 5 بیمار اوتیسمی با بهره‌مندی از سلول‌های بنیادی تحت درمان قرار گرفتند.

ضرابی خاطرنشان کرد: بیش از 400 کارآزمایی بالینی در دنیا برای بیماری‌های اطفال و بالغین شامل فلج مغزی، اوتیسم، ناهنجاری‌های قلبی نوزادی، دیابت و سکته مغزی انجام شده است؛ در حال حاضر به 120 بیمار مبتلا به فلج مغزی بین 4 تا 14 سال سلول بنیادی خون بندناف تزریق شده که نتیجه خیلی خوبی هم داشته است.

وی با اشاره به راه‌اندازی بانک زیستی و پالایشگاه زایمانی، گفت: بافت بند ناف، پرده جنینی، مایعی که جنین در آن غوطه‌ور است همه از اجزای ارزشمندی هستند که در صورت فرآوری تاثیری بسیاری در حوزه درمان و سلامت دارند؛ پرده جنینی به عنوان زخم پوش در پالایشگاه زایمانی ذخیره می‌شود و در ساخت اولین نمونه مغزی کاربرد دارد که در ازت مایع برای محصولات بیولوژیکی حفظ و ذخیره می‌شود.

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان بیان کرد: پانسمان زیستی مشتق از پرده جنینی نوعی زخم پوش برای زخم‌های حاد و مزمن، سوختگی‌های زخم پای بیمار، جراحی قرنیه کاربرد دارد.

ضرابی بیان کرد: بانک خون بند ناف رویان منبع غنی از سلول‌های بنیادی قابل استفاده در سلول درمانی حتی برای بیماری‌های غیر خونی است. تولید سرم خون بندناف از دیگر محصولات پالایشگاه زایمانی بوده که دارای فاکتورهای رشد و پروتئین‌های مغزی است؛ دستگاه کول‌تگ یک کنترل هوشمند از دیگر محصولات تولیدی در پالایشگاه زایمانی است.

وی در خصوص استفاده نمونه خون بند ناف خاطرنشان کرد: برای کسانی که از نظر ژنتیکی تطبیق دارند نظیر خود کودک، خواهر یا برادر قابلیت استفاده دارد، البته نمونه های غیر خویشاوندی هم در استان‌های مختلف داشتیم که نتیجه مثبت داشته و محدودیت در این زمینه وجود ندارد.

ضرابی نمونه ها برای مدت طولانی تا حدود دو دهه قابل استفاده هستند، بیان کرد: فرآیند عضویت در بانک خون بند ناف اینگونه است که بنابر درخواست خانواده‌ها باید قبل از زایمان، با ثبت‌نام در سایت یا دفاتر ما در شهرستان‌ها مراجعه کنند. تاکنون 185هزار نمونه خون بند ناف در کشور ذخیره شده که اگر بیماری نیاز به پیوند داشته باشد در بانک خون جستجو می‌کنیم، اگر موجود نبود از بانک خون جهانی درخواست می‌شود که هزینه‌ای حدود 35 تا 40 هزار یورو را در پی دارد، هر چقدر ذخیره سلولی را در کشور افزایش دهیم از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کنیم.

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان با اشاره به اینکه در سطح منطقه بزرگترین بانک ذخیره سازی خون بند ناف را داریم، بیان کرد: دانش سلول‌های بنیادی و ذخیره‌سازی خون بندناف کاملا بومی است، کشور ما در این زمینه جزو کشورهای پیشرو است که انواع کارآزمایی‌های بالینی را در حال انجام دارد، حتی از کشورهای همسایه تقاضای احداث بانک خون بند ناف را داریم.

وی در خصوص سلول‌درمانی گفت: بسته به نوع بیماری متفاوت است، برای استفاده از بیمار بنابر وزر و سن مقادیر استفاده هم تفاوت دارد. هر چقدر وزن بیشتر شود باید از واحد نمونه خون بیشتری هم استفاده کرد.

وی با بیان اینکه سلول‌های بنیادی انقلابی را در حوزه درمان و سلامت ایجاد کرد، افزود: روند توسعه سلول‌های بنیادی علی رغم سرعت خیلی محتاطانه است زیرا تزریق هر سلول باید رصد شود؛ ممکن است در آینده بیشتر بتوان از این سلول‌ها استفاده کرد. در کرونا هم سلول بنیادی به کمک اومد  و برای کسانی که استفاده کردیم دچار مرگ نشدند.

ضرابی در خصوص تجاری‌سازی دانش سلول‌های بنیادی بیان کرد: محصولات سلولی یا پالایشگاه زایمانی خون بند ناف قابلیت فرآوری‌های متعددی دارد که نمونه های بیولوژیکی قابل صادرات هستند.

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان با بیان اینکه در مجموع بالغ بر 250 عمل پیوند در کشور با استفاده از سلول خون بند ناف انجام شده، تصریح کرد: از سال 1384 در کشور بانک خون راه‌اندازی شد از سال 1385 پیوند سلولی خون بند ناف در بیمارستان‌های مختلف انجام شد.

حمیدرضا مسکنی، سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی گیلان در ادامه این نشست با اشاره به اهمیت ذخیره خون بند ناف در تضمین سلامت آینده هر فرد، اظهار کرد: جمع‌آوری خون بند ناف نوزاد در هنگام تولد، می‌تواند به درمان بیماری‌های کودکان در سال‌های آینده نظیر انواع سرطان‌های خون، تالاسمی، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی و کم خونی‌های مادرزادی کمک کند.

وی با بیان اینکه بیش از یک دهه از فعالیت نمایندگی بانک خون بند ناف رویان در استان می‌گذرد، افزود: 20 هزار نوزاد سال گذشته در استان متولد شده‌اند که فقط 250 نمونه خون بند ناف ذخیره شده که با توجه به آثاری که این عمل دارد می‌طلبد خانواده‌ها نسبت به این موضوع آگاهانه و هوشمندانه عمل کنند.

مسکنی بیان کرد: بانک خون بند ناف شرایطی را فراهم می‌کند تا سلول‌های بنیادی موجود در خون بند ناف تحت شرایط خاصی جمع آوری و ذخیره شود؛ اگر زمانی به سلول‌های بنیادی برای پیوند نیاز داشتیم، این منبع ارزشمند به راحتی در دسترس قرار خواهد گرفت و می‌توان برای پیوند از آن استفاده کرد.

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی گیلان با اشاره به اینکه خونی که در دوران بارداری مادر در بند ناف و جفت جریان دارد و بعد از تولد دور ریخته می‌شود، منبع غنی از سلول‌های بنیادی به خصوص سلول‌های بنیادی خون‌ساز است که می‌توان در روند درمان بیماری‌های بدخیم، تالاسمی، انواع سرطان‌های خون، بیماری نقص سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار گیرد، افزود: مادران از هفته ۳۵ بارداری یعنی حدود یک ماه قبل از زایمان جهت تکمیل پرسشنامه‌ها و مشاوره به دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف در استان مراجعه می کنند.

وی در خصوص هزینه‌های ذخیره خون بند ناف گفت: حدود 6 میلیون تومان هزینه دارد که برای نگهداری سالانه هم در سال مبلغی حدود 300 هزار تومان هزینه می‌شود. که به منظور تسهیل شرایط برای خانواده‌ها تفاهم‌نامه‌ای با بانک قرض‌الحسنه رسالت منعقد شده تا افراد بتوانند با بهره‌مندی از تسهیلات راحت تر نسبت به ذخیره خون بند ناف اقدام کنند.

در ادامه محمدحسین احمدی، دبیر نهاد مردمی رسالت رسالت در گیلان گفت: بانک قرض‌الحسنه رسالت با توجه به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با رویان در خصوص ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه به خانواده‌ها، این آمادگی وجود دارد که در قالب وام با کارمزد دو درصد زمینه لازم جهت بهره‌مندی خانواده‌ها از امکانات بانک خون بند ناف رویان فراهم شود.

وی افزود: خانواده‌ها پس از عضویت غیرحضوری در شبکه بانکی رسالت و انجام اعتبار سنجی به راحتی و ارزان از مزایای بانک قرض‌الحسنه رسالت بهره‌مند شوند. تسهیلات به حساب رویان واریز می‌شود تا فرآینده ذخیره‌سازی خون بند ناف رویان انجام گیرد.

انتهای پیام
captcha