2 پیشنهاد معاون وزیر ارشاد برای خروج از انسداد در حوزه قرآن
کد خبر: 4111863
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۱

2 پیشنهاد معاون وزیر ارشاد برای خروج از انسداد در حوزه قرآن

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در حال نامه‌نگاری با سازمان برنامه و بودجه برای تغییر روش تخصیص بودجه امور قرآنی هستیم، گفت: در این نامه، که سه وزیر نیز قول امضای آن را داده‌اند، درخواست شده تا بودجه امور قرآنی، مستقیم به دستگاه‌های قرآنی تخصیص یابد.

علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در دولت سیزدهم

به گزارش خبرنگار ایکنا، علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن، که در دبیرخانه این ستاد واقع در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، طی سخنانی گفت: طی یک سال اخیر شاهد گلایه‌هایی از سوی مجموعه‌های قرآنی درباره عملکرد شورای توسعه فرهنگ قرآنی بودیم که پیش از این در جلسه کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن نیز به آن اشاره شد.

وی با اشاره به اینکه اصل اختلال، در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و این گره با دستان رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی بازشدنی است، افزود: در حال حاضر یک بی‌انگیزگی در کمیسیون‌ها و ستاد‌های متعدد ذیل شورا وجود دارد و گلایه‌ها مستمراً به مدیران کمیسیون‌های قرآنی و مدیران بالادستی این دستگاه‌ها و به وزرای عضو شورای توسعه و حتی دیگر وزرا منتقل شده است و باید هر چه زودتر این انسداد رفع شود.

معاف گفت: وزارت ارشاد به ده‌ها مجموعه قرآنی وعده‌ تخصیص بودجه داده‌ است، اما هنوز هیچ خبری از بودجه نیست. البته دستگاه‌ها از جمله این معاونت، بودجه اختصاصی خود را دارند و کار را پیش می‌برند و خود را برای استفاده از بودجه صندوق شورای توسعه فرهنگ قرآنی محصور نکرده‌اند.

وی با اشاره به حرکت رو به جلوی مرکز قرآنی سازمان اوقاف بیان کرد: در سایر دستگاه‌های امور قرآنی نیز وضعیت به همین صورت است و برخی نهادها هم که مشکل داشته‌اند در حال رسیدن به ثبات هستند.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر نقش هماهنگ‌کننده شورای توسعه فرهنگ قرآنی بین نهادهای قرآنی و ضعف جدی این شورا در این بخش اظهار کرد: بخش مهمی از متن شورای توسعه، که عنوان طرح جامع قرآنی را داشت، و در نگارش آن سهیم بودم، با دغدغه اینکه چگونه این هماهنگی شکل گیرد، نوشته شد؛ الان خوشبختانه مجموعه‌ها با هم هماهنگ و همدل عمل می‌کنند و شورای توسعه باید این عقب‌ماندگی را جبران کند.

وی با اشاره به اینکه از مسئولان سازمان برنامه و بودجه درخواست شده است، بودجه‌ امور قرآنی، مستقیم به دستگاه‌ها تخصیص یابد، گفت: در این زمینه به دنبال مکاتبه با رئیس‌جمهور محترم هستیم. این نامه به امضای وزرا خواهد رسید و سه وزیر قول امضا داده‌اند تا پول دولت به خود دولت داده شود تا در تخصیص آن مختار باشیم. ما به عنوان وزارت ارشاد برای سال 1400 و 1401 به ترتیب 19 و 40 مصوبه داریم که در انتظار بودجه هستند.

معاف با تأکید بر اینکه بودجه‌ای که دستگاه‌های مختلف برای امر قرآن تخصیص می‌دهند ده‌ها برابر بودجه قرآنی شورای توسعه فرهنگ قرآنی است، افزود: در جلسه فراکسیون قرآن و عترت مجلس، رئیس این فراکسیون اظهار می‌کرد که چرا تا وقتی که بودجه قرآنی صندوق مشارکت شورای توسعه فرهنگ قرآنی سال 1400 هزینه نشده است، باید بودجه سال 1402 تخصیص یابد؟ و این یک انتقاد درست است.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه برخی مسائل گذشته عامل چنین وضعیتی است، گفت: این مسائل باید در نهادهای نظارتی بررسی شود.

وی بیان کرد: پیشنهاد اصلی بنده این است که بخش نرم‌‌افزاری کمیسیون‌ها و ستادهای ذیل شورای ستوعه فرهنگ قرآنی را تقویت کنیم، چرا که وجه بودجه‌ای این جلسات خیلی پررنگ است و جلسات به جلسه تقسیم بودجه تبدیل شده است، این جلسات باید محل اندیشه‌ورزی و اتاق فکر باشد و آنگاه بودجه دریافتی دستگاه‌ها به خدمت مصوبات فکری این جلسات درآید.

ایکنا آماده انتشار پاسخ شخصیت‌های حقوقی اشاره شده در سخنان معاونت قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

سمیه عیادی

انتهای پیام
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۴ - ۱۰:۱۷
0
0
احسنت به ايشان
سال هاست كه پيشنهاد ما همين است.
البته به قول مولانا :

ما درین انبار گندم می‌کنیم
گندم جمع آمده گم می‌کنیم

....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۴ - ۱۰:۳۲
0
0
شوراي توسعه سال هاست كه بي حركت است. به جز برگزاري جلسات نمايشي و گزارش هاي صوري چه كرده است؟؟؟.......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۴ - ۱۰:۴۰
0
0
متاسفانه افراد موثر و ذی نفوذ بر آتش تفرقه و جدایی در فعالیت های قرآنی کشور می دمند. عزمی برای مبارزه با فساد سیستمی دیده نمی شود. ادامه چنین وضعیتی فعالیت های قرآنی کشور را ناکارآمدتر خواهد کرد. مصلحت اندیشی های متولیان کشور درباره برخی از افراد و جریان ها باعث بروز بخشی از مسائل فرهنگی و سیاسی کشور است.

دیگر نمی شود و نباید خود را به نفهمی زد و تمام مسائل را بر گردن استکبار جهانی و ماهواره و اینترنشنال انداخت. عدم درک مسائل کلان کشور از یک سو و سوء استفاده از موقعیت های شغلی به عنوان پله و نردبان ترقی فردی و منافع شخصی از سوی دیگر از آفتهای شجره طیبه انقلاب اسلامی در حوزه فعالیت های قرآنی کشور است.

مبارزه قاطع و سریع با فساد حاکم برای تغییر شیوه های مدیریتی ناکارامد و ویرانگر در این حوزه شدیدا احساس می شود.
captcha