دانشجویان فلسفه و عدم انگیزه برای فهم مفاهیم قرآن
کد خبر: 4159071
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۶
به انگیزه روز بزرگداشت سهروردی؛

دانشجویان فلسفه و عدم انگیزه برای فهم مفاهیم قرآن

دانش‌آموخته حوزه و دانشگاه در حوزه فلسفه اسلامی و مدرس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه لزوم تمسک به قرآن و هدایت‌های آن، از شروط اساسی برای کسب آمادگی برای فهم حکمت اشراق است، گفت: حال دانشجویان این رشته نه تنها دانشی در مورد مفاهیم قرآن به دست نیاورده؛ بلکه با بی انگیزگی تنها دروس این رشته را که نیاز به فهم عمیق دارد می‌گذرانند تا نمره‌ای صوری کسب کنند.

حسن سلمانی، دانش‌آموخته حوزه و دانشگاه در حوزه فلسفه اسلامی و مدرس دانشگاه بیرجندحسن سلمانی، دانش‌آموخته حوزه و دانشگاه در حوزه فلسفه اسلامی و مدرس دانشگاه بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در مقایسه فلاسفه خود با فلاسفه غربی خواهیم دید که آنچه در فلسفه اسلامی آمده از حیث محتوا، نوآوری، نظم و استحکام عقلانی بسیار با فلسفه غرب تفاوت دارد.

وی با بیان اینکه با این وجود توجه ویژه به سرمایه‌های علمی، فرهنگی از نظرها دور مانده است، افزود: در جوامع غربی بسیار برای این امر توجه ویژه قائل بوده و فلاسفه و دانشمندان خود را به‌ عنوان میراث گرانبهای کشور خود بسیار محترم می‌دانند. حتی در این کشورها برای شناخت و استفاده بهتر از علم و فلسفه دانشمندان خود بنیادها و مؤسسات علمی راه‌اندازی کرده‌اند.

مدرس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه برخی از سرمایه‌های فرهنگی با عدم توجه ما به نفع کشورهای دیگر مصادره شده‌اند، تصریح کرد: غرب وامدار دانشمندان بزرگ اسلامی است، در حالی که ما خود از این سرمایه‌ها استفاده نکرده‌ایم.

سلمانی با بیان اینکه سهروردی یکی از همین دانشمندان است که کمتر علم و دانایی او مورد توجه واقع شده است، افزود: مکتب اشراقی سهروردی نقطه عطفی در تاریخ فلسفه اسلامی است، چراکه مسیر و خصلت تفکر فلسفی را از رویکرد عقل‌گرایی محض به رویکردی تغییر داد که در آن علاوه بر عقل، کشف و شهود را نیز به ‌عنوان عامل مهم کسب معرفت در الگوی معرفت‌شناسی معرفی می‌کند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر در مورد حکمت و فلسفه باید گفت درصد زیادی از دانشجویان این حوزه به تعبیر خود از بد حادثه و قبولی اجباری در کنکور، وارد این رشته شده و انگیزه‌ای ندارند، در حالی که نباید شرایط خاص را برای ورود به این رشته مهم از نظر دور داشت.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: شیخ اشراق تأکید دارد که داشتن ذوق مخصوص، ریاضت، صفای ضمیر، سخت‌کوشی و پشتکار، بهره گیری از راهنما و لزوم تمسک به قرآن و هدایت‌های آن، از شروط اساسی برای کسب آمادگی برای فهم حکمت اشراق است. شیخ اشراق می‌گوید من آنچه را فراگرفته‌ام از قرآن است.

سلمانی با بیان اینکه وی می‌گوید هرگونه ادعایی که شاهدی از قرآن و سنت بر آن وجود نداشته باشد از درجه اعتبار ساقط است، افزود: حال دانشجویان این رشته نه تنها دانشی در مورد مفاهیم قرآن به دست نیاورده؛ بلکه با بی انگیزگی تنها دروس این رشته را که نیاز به فهم عمیق دارد می‌گذرانند تا نمره‌ای صوری کسب کنند.

وی با تأکید بر آشنایی با تاریخچه و بنیانگذاران علوم، تصریح کرد: یک دانشجوی حکمت و فلسفه پیش از پرداختن به متون فلسفی، باید شیخ اشراق را کاملاً بشناسد. در حالی که عدم شناخت درست سهروردی، سبب عدم درک صحیح علوم فلسفی خواهد شد؛ حال آنکه این انگیزه و تعامل در دانشجویان نسل حاضر دیده نشده و این باعث خواهد شد از اصل این علوم که همان هدایت در مسیر خداست، دور بمانیم.

انتهای پیام
captcha