خدمات متفاوت موکب خدام العتره شهرداری رشت به زائران حسینی
کد خبر: 4166165
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳

خدمات متفاوت موکب خدام العتره شهرداری رشت به زائران حسینی

مسئول کمیته فرهنگی موکب خدام العتره شهرداری رشت گفت: نظافت و پاکسازی مسیر پیاده روی زوار اباعبدالله الحسین(ع) فعالیت متفاوت این موکب با سایر مواکب اربعین در کربلاست.

موکب خدام العتره شهرداری رشت

به گزارش ایکنا از گیلان، علی محجوب، مسئول کمیته فرهنگی موکب خدام العتره شهرداری رشت امروز، 9 شهریورماه در جمع خبرنگاران اعزامی به کربلای معلی، اظهار کرد: موکب خدام العتره از سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را با جمعی از پرسنل خدوم شهرداری آغاز کرده و زیر نظر ستاد اربعین شهرداری رشت در حال فعالیت است.

وی افزود: کار تخصصی که این موکب انجام می‌دهد و به آن تأکید و اهتمام جدی دارد و قدری فعالیت آن را با سایر مواکب متفاوت کرده، تنظیف، رفت و روب و جمع آوری زباله در مسیر پیاده‌روی زوار اباعبدالله(ع) است.

محجوب تصریح کرد: هر ساله در حدود ۲۰۰ پاکبان و عوامل اجرایی و پشتیبانی همراه این موکب در خدمت زوار امام حسین(ع) در مسیر پیاده‌روی هستیم و طی هماهنگی صورت گرفته با شهرداری کربلا، یک ناحیه را تحویل گرفته و خدمات نظافت را بر عهده داریم که این فعالیت‌ها را زیر نظر کمیته خدمات شهری ستاد اربعین کشور انجام می‌دهیم.

مسئول کمیته فرهنگی موکب خدام العتره شهرداری رشت با تأکید بر اینکه این موکب صرفا به این کار بسنده نکرده و در کنار آن فعالیت‌های دیگری را نیز در جهت خدمت به زوار ابا عبدالله الحسین(ع) انجام می‌دهد، گفت: همکاران ما در ستاد اسکان این موکب سعی می‌کنند تعداد قابل توجهی از زائرین محترم که از اقصی نقاط کشور تشریف می‌آورند تا جایی که ظرفیت در موکب هست اسکان دهند؛ حتی گاهی اوقات پیش آمده اعضای موکب جا برای خواب ندارند ولی سعی می‌کنیم برای زوار این فضا را فراهم کنیم.

خدمات متفاوت موکب خدام العتره شهرداری رشت به زائران حسینی

وی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این موکب فعالیت‌های فرهنگی مختلفی انجام می‌شود از جمله فعالیت فرهنگی برای کودکان، برنامه برای دهه نودی‌ها، حضور مداحان مطرح کشور، نشست‌ها و مباحث تخصصی در راستای موضوعات فرهنگی، برگزاری نماز جماعت، برگزاری روضه هر شب و همچنین رادیو کربلا با محورهای فرهنگی از جمله فعالیت‌هایی است که در این موکب انجام می‌شود.

محجوب با اشاره به پخت غذای نذری در این موکب گفت: با توجه به نذورات جمع آوری شده از سوی برخی شهروندان برای پذیرایی از زوار امام حسین(ع)، طبخ غذا و پذیرایی از خادمین، زوار و همچنین در قالب ایستگاه صلواتی بیرون از موکب توزیع می‌شود.

مسئول کمیته فرهنگی موکب خدام العتره شهرداری رشت تأکید کرد: از دیگر فعالیت‌های این موکب کمیته خدمات زائر را می‌توان نام برد که به صورت ایستگاه صلواتی با انواع دمنوش‌ها و شربت‌های ایرانی از زوار پذیرایی و خدمت رسانی می‌کند.

وی با اشاره به وظیفه اصلی کمیته خدمات زائر افزود: ارائه خدمات بهداشت و درمان از دیگر فعالیت‌هایی است که توسط موکب خدام العتره شهرداری رشت ارائه می‌شود، در همین راستا کادر درمانی هم از حوزه علوم پزشکی اینجا مستقر و خدمات درمانی و دارویی را به صورت کاملا رایگان به زائرین حسینی ارائه می‌کنند.

محجوب با تأکید بر اینکه حضور در این موکب محدودیت سنی ندارد، گفت: طی این سال‌ها از کودک خردسال تا افراد کهنسال مهمان این موکب بودند و حتی ما به زوار غیر گیلانی خدمات ارائه دادیم و پذیرایی کردیم که همین امر باعث ایجاد خاطره خوب برای آنها شده و هر سال در هنگام پیاده روی اربعین به این موکب مراجعه می‌کنند و مستقر می‌شوند و حتی در مواردی به زوار دیگر خدمت می‌کنند.

خدمات متفاوت موکب خدام العتره شهرداری رشت به زائران حسینی

وی با تأکید بر اینکه محور این آشنایی‌ها محبت و عشق امام حسین(ع) است، افزود: اینکه بارها شنیدیم امام حسین(ع) ملیت نمی‌شناسد و همه را دور هم جمع می‌کند، اینجا معنی شده و این یکی از بهترین خاطره‌های خوش این موکب برای خدام است.

محجوب با تأکید بر اینکه حضور در موکب و خدمت به زوار امام حسین(ع) سراسر خاطره خیر و خوش است، تصریح کرد: خاطره بد برای اعضای موکب عدم حضور برخی از خدام است که بنا به دلایل مختلف و مسائل شخصی که برایشان پیش آمد، امسال نتوانستند در موکب حضور پیدا کنند. در ورودی موکب نمایشگاهی به صورت گالری ایجاد شده و نگاهی به فعالیت‌های موکب طی سال‌های گذشته است و در کنار آن تصاویر اعضایی که امسال حضور ندارند به نمایش درآمده است.

مسئول کمیته فرهنگی موکب خدام العتره شهرداری رشت بیان کرد: امسال چند شب تجمع نوجوانان و زوار را بیرون موکب و جلوی ایستگاه صلواتی در فضای طراحی شده داریم که قرار است با حضور حاج ابوذر روحی، مداح اهل بیت برگزار و مستندسازی و جهت پخش از شبکه استانی و ملی تدوین شود.

محجوب گفت: علاوه بر اجرای پنج شب روضه، صبح اربعین ویژه برنامه زیارت اربعین و عزاداری را داریم و شام اربعین طبق روال هر سال که این توفیق به موکب داده شد با همکاری دیگر مواکب استان دسته بزرگ عزاداری گیلانیان از همین مکان آغاز و به موکب نورالزهرا می‌رویم و از آنجا به سمت شارع العباس، باب القبله، حرم امام حسین(ع)، بین الحرمین و در نهایت به حرم حضرت عباس(ع) می‌رویم.

وی افزود: هرکس کربلا می‌آید صرفا برای امام حسین(ع) می‌آید و حتی شاهد بودیم خیلی از اختلافات و نگرانی‌ها در این فضا کنار گذاشته می‌شود و این اثر محبت و عشق امام حسین(ع) است که همه در یک مسیر واحد فعالیت دارند و این یکی از جلوه‌های زیبای اربعین است.

خدمات متفاوت موکب خدام العتره شهرداری رشت به زائران حسینی

انتهای پیام
captcha