شب چاووشی‌خوانی در یزد برگزار شد
کد خبر: 4168625
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۱

شب چاووشی‌خوانی در یزد برگزار شد

شب چاووشی‌خوانی در قالب سلسله نشست‌های «گلبانگ امید» به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و با همکاری خانه فرهنگ صدوقی(ره) برگزار شد.

شب چاووشی‌خوانی در یزدبه گزارش ایکنا از یزد، شب چاووشی‌خوانی در قالب سلسله نشست‌های «گلبانگ امید» با حضور سید محمد هاشمی معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهران فاطمی استاندار و هنرمندان استان و اقشار مختلف به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و با همکاری خانه فرهنگ صدوقی(ره) برگزار شد و چاووشی‌خوانان از سطح استان به اجرای برنامه پرداختند. 

سیدمحمد هاشمی، جانشین وزیر و معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: چاووشی‌خوانی بحث دیرین ایرانی و یکی از ساحت‌های ارادت به اهل بیت(ع) از دیرباز بوده و زیبایی و اثرگذاری هنری ویژه‌ای دارد.

وی، با اشاره به اجرای ویژه برنامه شب چاووشی خوانی در قالب سلسه نشست‌های گلبانگ امید در یزد را اقدامی متفاوت و ابتکاری دانست و افزود: چاووشی‌خوانی در راستای ترویج یک سنت دیرین ایرانی که هم شمّه‌ای از ارادات مردم ایران به اهل بیت عصمت و طهارت و هم تلفیقی از هنر ایرانی با بهره‌مندی از نغمات موسیقی است، مِهر و ارادت مردم ایران را به اهل بیت(ع) بروز می‌دهد.

هاشمی با قدردانی از دست‌اندرکاران این مراسم گفت: خود را مکلف به حمایت از چنین برنامه‌هایی که برآمده از سنت‌های مردم ایران و باورهای دینی آنهاست، می‌دانیم و از این مدل برنامه‌ها استقبال می‌کنیم بویژه در شهر یزد که دارالعباده و مردم به دلدادگی به ساحت قدسی اهل بیت معروف هستند.

معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این گونه برنامه‌ها که توسط فرهنگ و ارشاداسلامی یزد آغاز شده، باید توسعه داده شود و این سنت چاووشی در استان‌هایی از کشور وجود دارد و لذا می‌توان کار ملی را شکل دهند و ما نیز حمایت خواهیم کرد.

مهران فاطمی، استاندار یزد نیز در حاشیه این مراسم گفت: آیین‌های عزاداری بسیار ریشه‌دار، بامحتوا و دارای قدمت هستند و پشت هر کدام فلسفه خاصی وجود دارد. آیین چاووشی‌خوانی طلیعه ورودی به یک عزاداری و اقدام خوب در راستای فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) است و دل‌ها را آماده می‌کند و لذا این هنرهای آیینی باید تبیین و ترویج داده شود.

یادآور می‌شود در این مراسم چاووشی‌خوانانی از شهرستان‌های استان به اجرای برنامه پرداختند.

انتهای پیام
captcha